הצוללת | פודקאסט

"מי אמר שרק ההייטקיסטים יעזבו?" - מנכ"ל האוצר היוצא רם בלינקוב עולה להתקפה

הפגיעה הצפויה בכלכלה כתוצאה ממהלכי הממשלה עלולה להיות גדולה אף יותר מכפי שהעריכו השבוע בכירי האוצר, כך סבור המנכ"ל היוצא של המשרד רם בלינקוב • בראיון מיוחד ל"צוללת של גלובס" הוא "מעריך ברמה גבוהה של ודאות שתוך זמן קצר דירוג האשראי של המדינה יירד" וצופה כי במסלול הנוכחי הריביות יעלו, ההשקעות יקטנו ולא רק ההייטקיסטים יעזבו • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

רם בלינקוב מודאג, ולא רק מהכלכלה. כשאנחנו שואלים את בלינקוב, שעזב את משרד מנכ"ל האוצר רק בינואר השנה, על מצב המדינה, הוא בוחר לדבר, קודם כל, על "השסע, הדיבור, הסגנון. זה הכי מדאיג. מכיוון שזה מפורר את החברה הישראלית. אני מניח שיש כל מיני אנשים שאומרים, 'יסתדר. יעבור להם'. אני חושב שזה יותר עמוק. וזה מאוד מדאיג אותי, כאבא וסבא. וכמובן שהמצב הכלכלי מדאיג".

למרות הדאגה, לא ניתן למצוא את שמו של בלינקוב על שלל מכתבי האזהרה וגילויי הדעת שפירסמו בכירים בדימוס בשירות הציבורי. כולל לא על המכתב, מסוף ינואר, של מנכ"לי המשרדים והגופים הכלכליים לשעבר. "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", קבע המכתב, עליו חתומים שורה מקודמיו בתפקיד.

כשהמכתב הזה נכתב, מסביר בלינקוב, הוא עדיין היה בסטטוס עובד מדינה שלא מאפשר לו לחתום. אבל מעבר לכך, "אני לא בטוח שהמכתבים הללו הם הדרך הנכונה להשפיע, ושהם משיגים את מטרתם" - במיוחד אם מטרתם היא להשפיע על המחוקקים. עם התוכן, מבהיר בלינקוב, "אין לי ויכוח רב".

למעשה, בלינקוב אפילו מוכן להרחיק לכת יותר מחלק מהאזהרות הנוקבות והמפורטות ביותר שנשמעו עד כה בנוגע להשפעה הכלכלית של המהפכה המשפטית. כך מסתבר כשאנחנו שואלים אותו על ניירות העמדה של בכירי האוצר שהוצגו השבוע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מדובר במספרים דרמטיים. באגף התקציבים מדברים על אובדן בין 50 ל-100 מיליארד שקל תוצר בשנה. אגף הכלכלנית הראשית מעריך שהצמיחה לנפש עלולה להחתך בחצי.

מה אתה אומר לנוכח ההערכות האלה?

"לא ראיתי את התחשיבים המדויקים, אבל לא אתפלא אם יהיו אפילו יותר חמורים", עונה בלינקוב. הוא מדבר על הנחה נוספת שצריך להוסיף לתחשיבים, "של גורמי ייצור שייצאו מהמשק הישראלי". זו התפתחות שקשה לאמוד "גם בחינה מקצועית-כלכלית וגם מבחינה פסיכולוגית. אם הם לא לקחו את זה בחשבון אז המספרים יהיו עוד יותר גבוהים". מיהם אותם 'גורמי ייצור' שייצאו מהמשק? "ה'פרבילגים', במרכאות", עונה בלינקוב. זה נושא שישוב ויעלה בשיחתנו - שהיא הראיון הראשון שהוא מקיים מאז סיום תפקידו.

עוד על תפישותיו של בלינקוב על המצב במדינה והקדנציה האחרונה שלו באוצר - האזינו השבוע בפרק של "הצוללת של גלובס".