גורדון מור, ממייסדי אינטל ויוצרו של חוק מור, הלך לעולמו בגיל 94

חלוץ תעשיית המיחשוב גורדון מור, שחזה כבר לפני עשורים את הגידול הצפוי בעוצמתם של טרנזיסטורים, שיניע את המהפכה האלקטרונית, הלך לעולמו

גורדון מור, שותף מייסד באינטל / צילום: Intel Corporation
גורדון מור, שותף מייסד באינטל / צילום: Intel Corporation

אינטל  וקרן גורדון ובטי מור הודיעו כי המייסד-שותף של החברה גורדון מור הלך לעולמו בגיל 94 אמש (שישי), מוקף במשפחה בביתו בהוואי.

מור ועמיתו רוברט נויס הקימו את אינטל ביולי 1968. מור כיהן בתחילה כסגן נשיא בכיר עד 1975, אז הפך לנשיא. ב-1979 מונה מור ליו"ר הדירקטוריון ולמנכ"ל, תפקידים שמילא עד 1987, אז ויתר על תפקיד המנכ"ל והמשיך כיו"ר. ב-1997 הפך מור ליו"ר אמריטוס, ופרש מתפקידו ב-2006. על מנת להקים את אינטל, מור עזב את חלוצת השבבים האמריקאית שוקלי (Shockley). יחד איתו עזבו את החברה במפתיע עוד שבעה מדענים וחוקרים, וכונו יחד "שמונה הבוגדים".

מור צפה לראשונה ב-1965 כי מספר הטרנזיסטורים הממוקמים על גבי מוליך למחצה, המגדירים את רמת הביצועים הכללית של השבב, יכפיל את עצמו מדי שנתיים. מאוחר יותר טבע מור את מה שהפך לימים לחוק על שמו, וצפה כי עוצמת השבבים תכפיל את עצמה כל 20 חודשים. אותו גידול קשיח בעוצמה, שמראה בשנים האחרונות רק סימנים מעטים של האטה, הניע את ההתקדמות העצומה בכוח החישוב של מחשבים, במקביל לירידה הדרגתית במחירם של שבבים.

מור הקדיש את המיקוד והאנרגיה שלו גם לפילנתרופיה, במיוחד לשימור הסביבה, למדע ולשיפורים בטיפול בחולים. יחד עם אשתו ב-72 השנים האחרונות, בטי, הקים בשנת 2000 את קרן גורדון ובטי מור, שתרמה יותר מ-5.1 מיליארד דולר למטרות צדקה מאז הקמתה.

"אלו מאיתנו שנפגשו ועבדו עם גורדון יקבלו השראה לנצח מחוכמתו, הענווה והנדיבות שלו", אמר נשיא הקרן הארווי פינברג. "למרות שהוא מעולם לא שאף להיות שם מוכר, החזון של גורדון ומפעל חייו אפשרו את החדשנות והפיתוחים הטכנולוגיים הפנומנליים שמעצבים את חיי היומיום שלנו. אולם ההישגים ההיסטוריים הללו הם רק חלק מהמורשת שלו. הנדיבות שלו ושל בטי כפילנתרופים תעצב את העולם לדורות הבאים".

פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, אמר כי "מור הגדיר את תעשיית הטכנולוגיה באמצעות התובנה והחזון שלו. הוא היה גורם מרכזי בחשיפת כוחם של טרנזיסטורים, והעניק השראה לטכנולוגים וליזמים לאורך עשרות השנים. אנו באינטל ממשיכים לשאוב השראה מחוק מור. החזון של גורדון ממשיך להיות הצפון האמיתי שלנו כאשר אנו משתמשים בכוח הטכנולוגיה כדי לשפר את חייו של כל אדם על פני כדור הארץ. הקריירה שלי וחלק גדול מחיי התגבשו במסגרת האפשרויות שהובילו את גורדון בראשות אינטל, ואני נפעם מהכבוד והאחריות לשאת את מורשתו קדימה".