בוגרי מינהל עסקים נגד הרפורמה המשפטית: "אזהרות האוצר כבר מתממשות"

כאלף בוגרים למינהל עסקים מ-20 האוניברסיטאות המובילות בעולם, יחד עם חברי סגל ישראלים המלמדים בהן, קוראים לבלום את החקיקה המשפטית באופן מיידי ומתריעים כי הנזק אינו עתידי או תאורטי: "נזק רב לאמון בחברות ישראליות כבר אירע בשבועות האחרונים, ויש לבלום אותו מיד; הערכות האוצר עלולות להיות רק קצה הקרחון"

מאיר ברנד, פרופ' דן אריאלי ולילך אשר-טופילסקי - בין החותמים על המכתב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: תמר מצפי, יונתן בלום, תמי הרפז
מאיר ברנד, פרופ' דן אריאלי ולילך אשר-טופילסקי - בין החותמים על המכתב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: תמר מצפי, יונתן בלום, תמי הרפז

על רקע התחזיות הקודרות מצד בכירי משרד האוצר לנזק של מאות מיליארדי שקלים לכלכלה הישראלית לאור הרפורמה המשפטית, ובהמשך לאזהרות שהשמיע שר הביטחון יואב גלנט - התאחדו השבוע כאלף בוגרים למינהל עסקים מ-20 האוניברסיטאות המובילות בעולם, המכהנים בתפקידי מפתח בארץ ובעולם, יחד עם חברי סגל ישראלים המלמדים בהן, כדי להתריע כי הפגיעה המדוברת של הרפורמה כבר החלה ומורגשת בשטח. 

סקר ענק של גלובס: האם שיניתם את עמדתכם ביחס לרפורמה המשפטית? 
"הדולר לא עובד אצלנו": רם בלינקוב בראיון ראשון ולוחמני מאז שעזב את האוצר 
המהפכה המשפטית והכלכלה: סמוטריץ' כבר לא יוכל להתכחש לאזהרות של בכירי האוצר | פרשנות

בוגרי התוכניות המובילות, בהן אוניברסיטאות סטנפורד, וורטון, MIT, הרווארד ו-INSEAD, פנו במכתב פתוח לממשלת ישראל והזהירו: "הרפורמות המשפטיות מערערות את עמודי התווך עליהם נשענת ההצלחה העסקית של ישראל". 

בין החותמים על המכתב: חן עמית, מנכ"ל Tipalti; פרופ' דן אריאלי, חוקר באוניברסיטת דיוק; לילך אשר-טופילסקי, שותפה בפימי ולשעבר מנכ"לית בנק דיסקונט; מאיר ברנד, סגן נשיא ובכיר בגוגל, פרופסורים מהאוניברסיטאות סטנפורד, וורטון ושיקגו ואף חברים למחזור של בנימין נתניהו מאוניברסיטת MIT. 

לרשימת החותמים המלאה - לחצו כאן

בין השאר, הם מצביעים על פגיעה דרמטית ביכולות גיוס כספים, גיוס כוח-אדם ויצוא למדינות העולם. רבים מהבוגרים, המובילים את הפעילות של חברות גלובליות בישראל, אף מדווחים על צמצום פעילות והשקעות בארץ, לאור ירידה באמון בכלכלה הישראלית.  

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

"הערכות האוצר - רק קצה הקרחון" 

המכתב מציין כי "הערכות משרד האוצר עלולות להיות רק קצה הקרחון, ואנו כבר חווים את המגמה המדאיגה על בשרנו בקצב גובר. הנזקים ישפיעו על חברות קטנות כגדולות, טכנולוגיות ומסורתיות. חברות ייסגרו, ועובדים יאבדו את מקור הכנסתם. את ההשפעה ירגישו כלל אזרחי ישראל, לדורות".

יוזמי המכתב מביעים דאגה עמוקה מכך שהצעדים הנוכחיים עשויים למוטט בשבועות בודדים את האמון בכלכלה הישראלית שנבנה לאורך עשורים רבים. לדבריהם, "הנזקים הכלכליים נערמים, ואין באמתחתנו כלים למנוע אותם אם התהליך יימשך". 

החתומים על המכתב, בוגרים מכל קצוות הקשת הפוליטית שרבים מהם התברגו לצמרת הכלכלית במשק, טוענים כי הרפורמה המשפטית בתצורתה הנוכחית מעמידה את כלכלת ישראל בסכנה ממשית. הם יוצאים בקריאה אל ראש הממשלה נתניהו, בעצמו בוגר בית הספר למינהל עסקים של MIT: "כולנו אוהבים את ישראל ואומרים בקול אחד: עצרו את תהליכי החקיקה, בצעו עבודת מטה מקצועית וקיימו שיח מעמיק עם כלל חלקי החברה הישראלית לפני שינוי כה יסודי בשיטת המשטר שלנו".