הצוללת | פודקאסט

האם אפשר לתקן את הכלכלה?

המהפכה המשפטית נעצרה השבוע בחריקת בלמים אחרי גל הפגנות חסר תקדים שפרץ ביום ראשון בלילה ברחבי הארץ. אחרי שלושה חודשים שבהם שער השקל והבורסות נעו ונדו בעצבנות בתגובה לרוחות הסוערות בארץ, "הכלכלה הישראלית" נשמה לרווחה. אך האם הנזק שנגרם עד כה הוא הפיך או אולי - בלתי הפיך? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

המהפכה המשפטית נעצרה השבוע בחריקת בלמים אחרי גל הפגנות חסר תקדים שפרץ ביום ראשון בלילה ברחבי הארץ. המונים יצאו לרחובות במחאה על החלטת הפיטורים של שר הביטחון יואב גלנט.

הפגנות הלילה הובילו ליום סוער אפילו יותר, עד כדי שילוב ידיים שקשה להעלות על הדעת בזמנים רגילים - בין המעסיקים הפרטיים לבין ההסתדרות בנוגע לשביתה במשק. למשך כמה שעות גורליות מערכות שלמות נדמו, ההמראות בנתב"ג הופסקו, קניונים נסגרו. השווקים הגיבו מיד לרכבת ההרים הזו. הבורסה עלתה והשקל מחק את רוב הירידה מול הדולר מתחילת השנה.

ובקיצור, ההצהרה של נתניהו הייתה גם - לבינתיים לפחות - צפירת הרגעה גם עבור הכלכלה. אבל, יכול להיות שהסיפור האמיתי לא שוכן בשער השקל-דולר, וגם לא בבורסה. יש עוד הרבה שאנחנו לא יודעים לגבי הנזק הכלכלי. אנחנו לא באמת יודעים כמה השקעות שיכלו להיכנס לכאן בשלושת החודשים האחרונים, בסוף לא נכנסו. אנחנו לא יודעים בדיוק כמה כסף יצא מכאן, ואם יחזור. ובמבט קדימה: אנחנו לא יודעים עד כמה הפגיעה באמון המשקיעים במשק הישראלי הייתה עמוקה וקשה. אנחנו לא יודעים אם מיטב המוחות בתוך המדינה, וגם מחוץ לה, עדיין ירצו להיות כאן.

ועכשיו רבים שואלים - האם הנזק שנגרם לכלכלה הוא הפיך, או אולי - בלתי הפיך. לאורך שנים הכלכלה הישראלית נחשבה יציבה, חדשנית וצומחת. אפילו בנסיבות ביטחוניות קשות. סטארט-אפ ניישן. האם המיתוג הזה נסדק לבלי שוב?

בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס" נציג שני ניתוחים אודות המצב, האחד אופטימי יותר, והאחד אופטימי פחות. מתארחים בפודקאסט: כתב ופרשן גלובס חזי שטרנליכט; וד"ר יניי שפיצר, היסטוריון כלכלי, ומרצה במחלקה לכלכלה ובתוכנית פכ"מ (פילוסופיה-כלכלה-מדעי המדינה) באוניברסיטה העברית, וממנסחי מכתב הכלכלנים.