הנעלם הגדול: מה יעשה בנק ישראל אם תרחיש האימים יתממש

בבנק ישראל צופים כי בתרחיש האופטימי הריבית תמשיך לטפס ותעמוד בעוד שנה על 4.75% • ומה יקרה בתרחיש הפסימי? בנק ישראל כנראה יעלה את הריבית בשיעור חד אף יותר • השאלה הגדולה היא עד לאן, והאם ישתמש בדולרים שברשותו כדי לעצור פיחות בשקל

הנעלם הגדול: מה יעשה בנק ישראל אם תרחיש האימים יתממש / צילום: Shutterstock
הנעלם הגדול: מה יעשה בנק ישראל אם תרחיש האימים יתממש / צילום: Shutterstock

התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל חריגה ביחס למה שהתרגלנו לראות בכל ההודעות הקודמות. הפעם הטון אחר לחלוטין ופסימי הרבה יותר, כשבמוקד השינויים מרחיקי הלכת שמקדמת הממשלה במערכת המשפט.

הריבית עלתה שוב. בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה? 
מה שכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור? 
השכר הממוצע בינואר עמד על כ-12.5 אלף שקל. ומה קרה בהייטק?

בבנק צופים שבתרחיש האופטימי, אותו הם מגדירים בתור כזה "בו המחלוקת סביב שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט מיושבת באופן שאינו משפיע על הפעילות הכלכלית", הריבית תעמוד בעוד שנה על 4.75%, ושהצמיחה השנה תעמוד על 2.5%. גם האבטלה תטפס מעט. כדי לסבר את האוזן, רמה כזו של ריבית לא ראינו כבר כמעט 20 שנה. בנוסף לכך, בעולם כבר מדברים על עצירה ואפילו על הורדת הריבית. פה הכיוון הפוך.

אבל מה יקרה אם ההשלכות הכלכליות השליליות שמלוות בקידום הרפורמה המשפטית יתממשו? בנק ישראל אומנם מזהיר כי התוצר ייחתך ב־2.8% בכל אחת משלוש השנים הקרובות, אך לא מסביר בפירוט כיצד ינהג.

כך כותבים כלכלני הבנק: "השלכות כלכליות אפשריות במידה ששינויים חוקיים ומוסדיים ילוו בעלייה בפרמיית הסיכון של המדינה, בפגיעה ביצוא, ובירידה בהשקעות המקומיות ובביקוש לצריכה פרטית. תרחיש זה מלווה באי־ודאות גבוהה מהתרחיש הסטנדרטי, לגבי עוצמת והתמדת הזעזועים, ולכן הניתוח מוצג על פני 3 שנים כמיקשה אחת. התחזית מציגה אינדיקציה של ההשפעה על ההתפתחויות הכלכליות ושל סדרי הגודל שלה בשלוש השנים הקרובות. במקרה שבו ההשפעה של השינויים נחלשת מהר יחסית, הפגיעה מוערכת בכ־0.8% תוצר בכל שנה בממוצע על פני התקופה בשלוש השנים הנבחנות. במקרה בו תפיסת הציבור (השווקים הפיננסיים, המגזר הריאלי והצרכנים במשק) תהיה שההשפעה של שינויי החקיקה תתמיד, הפגיעה מוערכת בכ־2.8% מהתוצר בממוצע לכל שנה בשלוש השנים הבאות".

השאלה הגדולה שנותרת ללא מענה היא מה יעשו בבנק ישראל אם התרחיש הזה יתממש. עד לאן הריבית תעלה כדי לצנן את האינפלציה, והאם בבנק ימכרו דולרים כדי לעצור את הפיחות בשקל? אין לכך תשובה חד משמעית.

מה שאומרים בבנק זה שבתרחיש הפסימי הריבית תעלה בשיעור חד אף יותר, תלוי במידת הפגיעה. בחטיבת המחקר מציינים כי הריבית הממוצעת במהלך כל השנה עשויה להיות גבוהה ב-0.5%-1.9%. ספקטרום רחב למדי. ניתן היה לצפות שבבנק ישראל יספקו את התמונה המלאה של תחזית האימים, וכיצד בדיוק הם נערכים.