הצוללת | פודקאסט

למה בעתיד כולנו נעבוד כמו שליחי וולט?

עבודה לצד הבינה המלאכותית, גידול דרמטי באי שוויון ורשת הביטחון הסוציאלית הדרושה בעולם שבו הקשר בין עובד למעסיק התפרק • שיחה עם פרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב, על עולם העבודה העתידי ועל הפתרונות הרגולטוריים שצריך להתחיל לחשוב עליהם כבר היום • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

פרופ' גיא מונדלק, שליחי וולט הגישו באחרונה תביעה ייצוגית נגד החברה, שבה דרשו פיצויים של עשרות מיליוני שקלים על זכויות סוציאליות שלא קיבלו (ערעור שהגישו בוולט יידון בבית הדין הארצי לעבודה). גם בסקר שערכו לפני כשנה בקרן ברל כצנלסון עלה שיותר ממחציתם היו רוצים לעשות את אותה עבודה, רק כשכירים. גיג-אקונומי, זה קונספט שכשל?
"לצערי, לא בטוח. בא לי לספר לך שבכל מקום שבו קיימת כלכלת חלטורה העובדים זוכים לזכויות ולהכרה כעובדים, אבל זה לא נכון. נכון שבמרבית הפסיקות שניתנו מסביב לעולם בשאלות עובדי החלטורה ההכרעה היתה לטובת העובדים. (באיטליה, ספרד ובריטניה שליחים ונהגים זכו בתביעות, אך בכמה מדינות בארה"ב, סין, הודו וברזיל מדובר בעובדים ללא זכויות או עם זכויות חלקיות, ה"ו)".

אתה טוען - שליחי וולט ונהגי אובר, זה לא הסיפור האמיתי. מהו הסיפור האמיתי?
"הסיפור האמיתי הוא אנשים שמספקים שירותים דרך פלטפורמות כמו פייבר (זירה שמשדכת בין פרילנסרים מכל העולם לבין לקוחות, ה"ו), וכאלה שעובדים בשברי משרה, כשאין מעסיק שאחראי עליהם, אין שגרה ואין ביטחון כלכלי. רבים מאיתנו יעבדו כך בעתיד. לכאורה זה רומנטי: אני יושב בבית שלי בגליל, נהנה מחשמל של אנרגיה סולארית ועובד מול לקוחות מסביב לעולם. איזה סיפור מהמם. אבל הסיפור היותר שכיח אמפירית, על אנשים שבונים לעצמם כל מיני עבודות, טלאי על טלאי. מה יקרה ביום שבו יחלו? או ביום שבו תפרוץ מגפה או מלחמה חלילה? אם מדובר בתקופה ממושכת, ביום הזה מתחילה הספירלה כלפי מטה. הם מאבדים את זה.

"הבעיות של כלכלת החלטורה הן לא שאלות על רעב. הן על חוסר ביטחון תזונתי. לא על מחסור בקורת גג, אלא על חוסר ביטחון בדיור. לא על מחסור מיידי, אלא על ביטחון סוציאלי - ימי מחלה, חופשה וחיסכון פנסיוני מספק. אם גם בכלכלת החלטורה לכל עובד יהיה את הביטחון בכך שרגע לפני שהוא יורד בספירלה יהיה מי שיושיט יד, אז אנחנו יכולים גם לחיות גם עם זה".

עוד על שוק העבודה העתידי, מקצועות שייעלמו ומקצועות שייווצרו והאם אנו צועדים לעולם ללא עבודה - האזינו לשיחה עם פרופ' גיא מונדלק בפרק של "הצוללת של גלובס" השבוע.