נתוני אינפלציה יפורסמו בארה"ב היום: מה צפוי ואיך יגיב הפד?

לא רק בישראל: נתונים קריטיים יפורסמו בארה"ב בשבוע, בהם מדד המחירים לצרכן היום, מדד המחירים ליצרן מחר ונתוני המכירות הקמעונאיות בשישי • הערב יפורסמו גם הפרוטוקולים מישיבת הפד האחרונה • מה הצפי בשווקים, ואיך זה ישפיע על החלטת הריבית בחודש הבא?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

גזרת המאקרו בארה"ב סוערת במיוחד השבוע. היום (רביעי) ב-15:30 שעון ישראל יפורסם מדד המחירים לצרכן, כשהצפי הוא לעלייה חודשית של 0.3% כך שקצב האינפלציה השנתי יסתכם ב-5.2%, התקררות משמעותית בהשוואה ל-6% בפברואר. יחד עם זאת, מדד הליבה שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה צפוי לעלות מ-5.5% ל-5.6% בקצב שנתי.

אלה לא הנתונים היחידים שיתפרסמו באשר לאינפלציה בארה"ב: מחר (חמישי) יפורסם מדד המחירים ליצרן וביום שישי יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות.

כלל הנתונים האלה, בצירוף דוח התעסוקה מהשבוע שעבר, יעמדו במרכז הדיונים בישיבה הבאה של ועדת השווקים הפתוחים של הפד ב-3 במאי, שתצטרך להחליט אם להעלות את הריבית שוב - ובכמה. הערב יתפרסמו גם הפרוטוקולים מישיבתה הקודמת של הוועדה, שאולי יספקו רמזים לצפוי הלאה.

נכון לעכשיו, הריבית בארה"ב נמצאת על שיעור של 4.75%־5%, רמה שלא נראתה זה 15 שנה. אבל אחרי סוף השבוע האחרון, השיא כנראה עוד לפנינו אלא אם נראה הפתעה לטובה במדד המחירים לצרכן שיפורסם היום.

נכון לעכשיו, בשוק האמריקאי יש קונצנזוס שהפד יעלה את הריבית פעם נוספת, בשיעור של 25 נקודות בסיס. ברקע אפשר לציין נתונים שפרסמה ביום שישי האחרון לשכת העבודה של ארה"ב, שלפיהם נוספו למשק האמריקאי 236 אלף משרות, קצת מעל התחזיות לתוספת של 229 אלף משרות, אך מתחת לנתוני פברואר וינואר החזקים. שיעור האבטלה היה נמוך מהתחזיות (3.6% כמו בפברואר) ועמד על 3.5%. השכר לשעה עלה ב־0.3% בחודש שעבר, זהה לתחזיות האנליסטים. 

"לפד יש עוד דרך ארוכה במאבק באינפלציה"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, פסימי יותר ומעריך שהמאבק באינפלציה בארה"ב יימשך עוד זמן רב, בעיקר מאחר שירידת האינפלציה הצפויה נעוצה בשינויים חיצוניים, כמו סחורות ומזון, ולא במחירי השירותים הדביקים.

"למרות שמדד המחירים הכללי צפוי לרדת בכ-0.8% לשיעור של 5.2% ב-12 החודשים האחרונים, מדד הליבה צפוי להישאר בדומה לחודש שעבר. מצב זה מראה לנו שהאינפלציה הצפויה מציגה נתונים טובים בעקבות שינויים חיצוניים למדד המחירים, ולא ירידת מחירים מקומיים עצמם", מסביר מנחם.

בנוסף, מנחם מזכיר שלמרות הירידה הגדולה הצפויה במדד, האינפלציה עדיין גבוהה במיוחד. "שילוב של אלמנטים אלו מדגיש לנו ולשוק שלפד יש עוד דרך ארוכה במאבק באינפלציה ונראה שהיא תהיה דביקה מאוד", הוא מסכם.