רכב סיני | ניתוח

כך הפכה ישראל ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מסין

עפ"י נתוני המכס הסיני, בינואר ובפברואר ישראל הגיעה למקום השלישי ביעדי יצוא הרכב עם נתח של כ־8% - ועקפה שווקים כמו אירופה ואוסטרליה • אחת מכל שש מכוניות שנמכרו בארץ ברבעון החולף מתוצרת סין • מה המשמעויות עבור שוק הרכב המקומי והסחר בין המדינות?

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון פרסמה יצרנית הרכב הסינית BYD הודעה בה דיווחה בגאווה כי ברבעון הראשון של 2023 הובילה את פלח הרכב החשמלי בישראל עם כ־5,800 מסירות, ותפסה את המקום החמישי בטבלת הדירוג הכוללת עם נתח של 5.5% מהשוק.

חברת BYD היא אחת משתי היצרניות הגדולות בעולם של רכב חשמלי. הקבוצה מכרה בשנה שעברה 1.85 מיליון כלי רכב, תפסה נתח של 11% מהמכירות בכלל שוק הרכב הסיני הענק ונסחרת לפי שווי של כ־100 מיליארד דולר, כך שהמכירות שלה בישראל מהוות בקושי פסיק בביצועים העסקיים שלה.

● "להשקיע עד 70% מהתיק בחו"ל": מנהל ההשקעות שממליץ מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים
ברקע ההסלמה הביטחונית: הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי
חברת צ'רי משיקה בסין שתי חשמליות פרמיום חדשות

אולם, החשיבות של ישראל עבור תעשיית הרכב הסינית היא הרבה מעבר לכמות כלי הרכב שנמכרים בה. עבור הסינים, ישראל היא שוק מערבי מפותח לכל דבר, שמכיר בתקינת הרכב האירופית המחמירה ושמתחרים בו יצרנים סינים מול מותגי רכב ידועים מכל העולם על בסיס שוויוני. כניסה לשוק כזה היא גם הישג סמלי חשוב, וגם זירה לביצוע "ניסוי כלים" לקראת החדירה לאירופה, שבה ניתן לבחון טקטיקות תחרותיות של שיווק ותמחור מול מתחרים דומיננטיים כמו יונדאי, פולקסווגן, טסלה ועוד. אבל מעבר לכך, נתונים עדכניים מגלים שיצוא הרכב מסין לישראל הופך להיות משמעותי גם מבחינה מסחרית עבור חלק מהמותגים.

ישראל בין המובילות

בשבוע החולף פרסם המכס הסיני את נתוני יצוא הרכב לחודשיים הראשונים של 2023. מהנתונים עולה שבחודשי ינואר ופברואר, ישראל הייתה שוק היצוא השלישי בגודלו עבור תעשיית הרכב הסינית. בכך היא עוקפת שווקים גדולים משמעותיים ממנה, כמו של צ'ילה, אוסטרליה, תאילנד וסעודיה.

לפני ישראל נמצאות בטבלה רק רוסיה, שמוחרמת כיום על ידי רוב יצרני הרכב המערביים בעקבות המלחמה באוקראינה ולכן רוכשת מסין מכל הבא ליד, ומקסיקו. המדינה האירופית הראשונה ברשימה, צרפת, נמצאת רק במקום ה־11.

 

בינואר ובפברואר יוצאו לישראל מסין כ־15,500 כלי רכב פרטיים, שהיוו כ־8.4% מכלל יצוא הרכב הפרטי שלה לעולם. למעשה, לישראל הגיעו באותה תקופה כמות רכב גדולה מזו שהגיעו לכל מדינות האיחוד האירופי במצטבר. כמעט כל היצוא היה של ארבעה מותגים: BYD, סאייק־MG, גילי גיאומטרי וצ'רי.

עוד עולה מנתוני המכס שכמעט 80% מכלי הרכב הסינים שיוצאו לישראל בחודשיים הראשונים של השנה צוידו בהנעה חשמלית או פלאג־אין. החריגה היחידה הייתה צ'רי, חברה בבעלות ממשלת סין, שכל 2,500 כלי הרכב שייצאה לישראל, צוידו במנועי בנזין.

נדגיש כי מדובר ביצוא ולא במכירות, ולפיכך חלק גדול מכלי הרכב הללו עדיין נמצאים במלאים של היבואנים בארץ. יתר על כן, הנתונים לא כוללים את היצוא המשמעותי מאוד של טסלה מהמפעל שלה בשנחאי, שמונה בממוצע למעלה מ־40 אלף כלי רכב בחודש. זו נקודה חשובה מכיוון שגורמי ממשל בסין לעיתים מצרפים את ענקית הרכב החשמלי לרשימת היצוא הסיני, ועובדה זו מגדילה משמעותית היצוא לאירופה.

 

חשיבות למותגים

עבור חלק ממותגי הרכב הסינים לשוק היצוא הישראלי יש חשיבות מסחרית גדולה במיוחד. ניקח לדוגמה את המכירות של המותג גיאומטרי של קבוצת GEELY הסינית, שבשנה שעברה הוביל את המסירות בפלח הרכב החשמלי בישראל. בסין גיאומטרי הוא מותג בעל חשיבות משנית עבור החברה האם, שבבעלותה קרוב ל־12 מותגי רכב שונים. על פי הנתונים, בשנת 2022 הסתכמו המכירות של כלל דגמי המותג גיאומטרי בסין ב־15,710 כלי רכב. בישראל הקטנה נמכרו באותה שנה קצת יותר מ־6,800 כלי רכב של המותג - כלומר, מכירות גיאומטרי בארץ היוו כמעט 45% ממכירות המותג בשוק הסיני ענק.

בניגוד למותג גיאומטרי, שכמעט כל היצוא שלו מתמקד בישראל, קבוצת BYD נמצאת כיום בעיצומו של קמפיין יצוא גלובלי משמעותי לדגמי הרכב חשמלי שלה, ובעיקר של הדגם ה־ATTO3. החברה מייצאת כיום רכב חשמלי לשווקי באסיה, אוסטרליה ואירופה, שהיקפם השנתי מגיע למיליוני מכוניות בשנה. על פי נתוני הרבעון הראשון של 2023, החברה יצאה לעולם כ־39 אלף כלי רכב חשמליים, שמתוכם כ־30 אלף מכוניות היו של הדגם ATTO3.

יחד עם זאת, מתוך כלל היצוא של BYD ברבעון הראשון, ישראל תפסה נתח של כ־15%, והפכה להיות אחד משווקי מכירות הרכב החשמלי הבולטים של החברה בעולם, שקודמים לה רק תאילנד וסין עצמה.

המצב אף קיצוני יותר במקרה של "מותגי קו שני ושלישי" משוק הרכב הסיני, דוגמת AIWAYS ו־SKYWELL, שעבורם היצוא לישראל (והמכירות בה) מהווים למעלה מ־60% מכלל ייצור הרכב השנתי של המותגים האלה.

משמעויות לטווח הארוך

מנתוני יצוא הרכב הסיני לישראל עולה מסקנה ברורה שישראל "נמצאת על המפה" של תעשיית הרכב הסינית, ושל ממשלת סין שתומכת בה. זוהי התפתחות אסטרטגית שממנה נגזרות כמה תובנות לגבי ההתפתחויות בשוק הרכב הישראלי ולגבי המהלכים הצפויים ביחסי המסחר בין ישראל לסין בטווח הקצר, הבינוני והרחוק.

בטווח הקצר נראה שלמרות "בהלת ההצטיידות" ברכב חשמלי סיני בסוף 2022, טרום העלאת מס הקנייה ב־10%, יבואני הרכב ממשיכים לצבור מלאים מכובדים גם אחרי עליית המס. אפשר להסיק מכך שבתמונה הכוללת העלאת מס הקנייה בתחילת השנה נספגה ללא קושי בשוק, כנראה בשל רווחיות מרשימה מאוד שמגולמת ביבוא רכב מסין.

משמעות נוספת בטווח הקצר של שיטפון יבוא הרכב מסין לישראל נוגע להסכם הסחר החופשי בין המדינות. סוגיה זו עשויה לצמצם את המוטיבציה של משרד האוצר להאיץ את החתימה על הסכם, שמשמעותו תהיה אובדן הכנסות לא מבוטלות לאוצר כתוצאה מביטול המכס על כלי רכב ועל סוללות מתוצרת סין.

לחלופין, בטווח הבינוני, ייתכן שיבואנים רבים כבר מסתכלים כיום קדימה אל העלאת המס הבאה על רכב חשמלי בינואר 2024 ל־35%, ומניחים שהיא תוביל לביקוש מוגבר לרכב חשמלי כבר מהרבעון השלישי של 2023. ייתכן גם שהיבוא המוגבר מסין נובע מפסימיות של היבואנים ביחס להיחלשות השקל בהמשך השנה.

כך או כך, בטווח הארוך, אסור להקל ראש בעלייה בחשיבות של ישראל בסולם העדיפויות המסחרי הגלובלית של ממשלת סין. מאחורי הקלעים ממשלת סין דוחפת את יצוא הרכב, כך שהגברת המיקוד בישראל משמעותה העמקת הפעילות של "כוורת" החברות הסיניות הממשלתיות הענקיות הפועלות בארץ, שתומכות בפעילות של תעשיית הרכב הסינית: החל מחברות הבנקאות, עבור דרך חברות הספנות והלוגיסטיקה ועד חברות הסחר.