התרומה לבועת הנדל"ן, ותשלום המע"מ שאולי לא הכרתם: 10 בעיות מיסוי בישראל

בסופר, בתחנת הדלק, בדיוטי פרי וברכישת הדירה, המס נמצא בכל פינה ומשפיע על הכיס שלנו • ובכל זאת, עבור הציבור, רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לרשויות המס • עורכי דין המתמחים במיסוי מסמנים לגלובס 10 בעיות שכדאי שתכירו

המס נמצא בכל פינה ומשפיע על הכיס שלנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המס נמצא בכל פינה ומשפיע על הכיס שלנו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הפתרון לבועת הנדל"ן עובר דרך רשות המסים, כמה גבוה המס על הדלק והאלכוהול בישראל ביחס למדינות האחרות, ומה תצטרכו לעשות כדי לצלוח את הדרך הארוכה להחזר המס? עורכי דין שמתמחים במיסוי מסמנים את 10 נקודות התורפה של מערכת המיסוי בישראל.

1. המיסוי הנמוך על השכרת דירה מעודד רכישת דירות להשקעה

"המס על הבורסה הוא 25%, בעוד שהמס בגין השכרת דירה נע בין 0 ל-10%", אומרת עו"ד קשת סירוטה־לוינר, ראש מחלקת מסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר. "למעשה, השקעה בבורסה תוליך למיסוי על רווחי הון, בעוד שהשקעה בנדל"ן תהיה כפופה לשיעור מס על התשואה הנגזרת משכירות החל מדמי שכירות חודשיים של כ-6,000 שקל. אין חולק על כך שהפערים הקיימים בין שני נתיבי ההשקעה הללו תורמים לזרימת כספים לשוק הנדל"ן, אינם מאפשרים ירידה במחירי הדיור ותורמים לגידול בועת הנדל"ן".

כשקונים דירה המיועדת להריסה: כמה מס רכישה יש לשלם?
● "עומדים לשלוח 4,000 מכתבים למשכירי דירות שלא דיווחו לרשות המסים 
מחירי התובלה צנחו בכ־80% מהשיא, אז למה היבואניות הגדולות לא מוזילות מוצרים?

2. אחוז בודד מהעובדים משלמים כשליש מסך תשלומי המס בישראל

עו"ד סירוטה-לוינר מעלה נקודה נוספת: "הפרוגרסיביות (מס שהשיעור שלו עולה ככל שההכנסה עולה א.ל.ו) של מס ההכנסה על יחידים בישראל היא גבוהה מאוד עד קיצונית". לדבריה, סף המס גבוה ביחס לשכר הממוצע והחציוני, עקב ריבוי של נקודות זיכוי, ניכויי מס והעדפות אחרות. "כל אלה מובילים לכך שכ-40% מן הנישומים במשרה מלאה אינם משלמים כלל מס הכנסה לעומת 15%-20% בלבד בארצות המפותחות. לעומת זאת, המס השולי העליון בישראל גבוה מאוד: כ-50%. כמו כן, ישראל מדורגת בתחום זה במקום 8 מתוך 34 המדינות המפותחות. רק ב-7 מדינות יש מס שולי הנע בין 51% ל-55%".

סירוטה־לוינר מוסיפה: "בישראל מוטל מס שולי נוסף על נישומים, על חלק מהפרשת המעביד לפיצויים. מס זה מוטל על העובד ומעלה את המס השולי ל-54% לפחות. ה'ריכוזיות' הגבוהה של גביית המס מן האוכלוסייה המבוססת מתבטאת בכך ש-8.1% מהיחידים (שהם כ-75,000 איש) עם הכנסות של 48 אלף שקל ויותר לחודש - משלמים כ-33% מסך תשלומי המס, כאשר הכנסותיהם מסתכמות ב-4.17% בלבד מן ההכנסות ברוטו במשק".

3. מיסוי גבוה ביחס למדינות המפותחות

עו"ד סירוטה-לוינר מציינת כי "מיסי הקנייה בישראל הם שם כולל למיסוי על דלקים, כלי רכב, סיגריות ואלכוהול, ושיעורם בישראל עומד על 2.6% מן התוצר". לטענתה, מדובר בשיעור גבוה ביחס לשיעורי המס על מוצרים אלה ביתר המדינות המפותחות. "מס קנייה מעצם טבעו כמס עקיף. לא רק שאינו מקדם צדק חלוקתי, אלא מעצים את הפערים, משום שהוא מוטל באופן זהה על בעלי יכולת כלכלית שונה".

4.  מיסוי על תמורה במזומן בעסקאות פינוי בינוי 

עו"ד יהלום ברקוביץ', ממחלקת מסים במשרד ש. פרידמן אברמזון, מתייחסת למיסוי על עסקאות פינוי בינוי: "בהתחדשות עירונית יש מקרים בהם הדייר מקבל כחלק מהתמורה כסף מזומן. זה רלוונטי בעיקר בפרויקטים שבהם מחזיקה עמידר הרבה דירות, וכעניין של מדיניות היא מעדיפה לקבל בתמורה דירות קטנות בתוספת מזומן. עד כה, תשלום המס על הסכום שהתקבל במזומן נעשה רק בעת מכירה עתידית של הדירה. אולם על פי תזכיר חוק ההסדרים החדש, המיסוי על התשלום במזומן ייעשה כבר במסגרת עסקת הפינוי בינוי. כלומר עם קבלת הדירה והתשלום במזומן".

5. משנים ייעוד מעסק לדירת מגורים? תצטרכו לשלם מע"מ

עו"ד יהלום ברקוביץ הוסיפה והזהירה מפני תשלום מע"מ שאולי לא הכרתם. "אם בבעלותכם דירת מגורים המשמשת בפועל למסחר או שחלקה משמש למסחר, לדוגמה כחנות או כקליניקה" אמרה ברקוביץ'. "כשתרצו להפוך את הדירה ליחידת מגורים מלאה (בין אם באמצעות שיפוץ ובין אם במסגרת ובין במסגרת קבלת דירת תמורה בעסקת התחדשות עירונית), אתם עלולים להידרש לשלם מע"מ שינוי ייעוד אשר מחושב לפי 17% משווי הנכס במועד שינוי הייעוד".

6. המס שהמדינה גובה מהעוזבים את ישראל

גם עו"ד הראל פרלמוטר, ראש מחלקת מסים במשרד ברנע ג'פה לנדה, התייחס לתשלום הצפוי לעוזבים את ישראל. לדבריו, רשויות המס מתייחסות לעוזב כמי שמכר את כל נכסיו שנייה לפני העזיבה. "המשמעות היא תשלום מס רווח הון על מימוש רעיוני של כל נכסי אותו האדם", מסביר עו"ד פרלמוטר. "זאת למרות שבפועל לא מימש את נכסיו (ניתן לדחות את תשלום המס למועד המכירה בפועל)".

7. המס הגבוה שמשכירי דירות עשויים לשלם

תשלום מס נוסף שעו"ד יהלום ברקוביץ' מזהירה מפניו הוא מס שבח: "אם אתם משכירים דירה בישראל במסלול של פטור ממס - בזמן המכירה של הדירה אתם תשלמו יותר מס שבח ממי שימכור דירה בעלת נתונים זהים אבל גר בה במהלך השנים. הסיבה: במועד המכירה ינוכה פחת משווי הרכישה של הדירה, בשיעור של 2% לשנה כפול שנות ההשכרה של הדירה. אם לא גרתם בדירה - אתם לא רשאים להכניס את הפחת".

8. הדרך הארוכה והקשה להחזר המס

עו"ד פרלמוטר הוסיף ותיאר את הקושי הגדול המחכה למבקשי החזרי המס: "אדם שניכו לו מס במקור ביתר, לדוגמה, הבנק טועה וניכה על פיקדון יותר ממה שאמור לנכות, ייתקל בדרך לא פשוטה לצורך קבלת החזר המס".

עו"ד פרלמוטר מסביר כי לצורך קבלת ההחזר יצטרך המבקש להמתין לשנת המס הבאה ואז לפתוח תיק במס הכנסה. לאחר מכן הוא יידרש להגיש דוח שנתי ובו לדרוש את החזר המס. "ברור שלצורך כך יש להיעזר בבעל מקצוע ואף לשלם לו, מה שמונע מהרבה אנשים להתחיל את ההליך המורכב הזה על אף שמס הכנסה מחזיק בסכומים המגיעים להם. וזה עוד מילא, אם אתה תושב חוץ, תשכח מזה שרשויות המס יבצעו העברה בנקאית לחשבון הבנק שלך בחו"ל. אתה תצטרך להיאבק עם הבנק בבירוקרטיה הבנקאית לפתוח חשבון בנק לתושב חוץ. שיהיה בהצלחה", אומר עו"ד פרלמוטר.

9. "העובדה שבזמן משבר אין דרך לעשות שימוש בהון, היא 'מכה'"

מומחית המס, עו"ד (חשבונאית) אינגה אייזנברג, משרד אייזנברג, שנער ושות' התייחסה לסוגיית מס אחרת - נוהל גילוי מרצון. מדובר בהליך שמטרתו היא לאפשר למי שביצע עבירת מס לתקן את הדיווח שהגיש ולשלם את המס בגין הכנסותיו אלה עליהן לא הצהיר, וזאת מבלי שיפתחו כנגדו בהליכים פליליים. 

"נוהל גילוי מרצון פעל בפעם האחרונה ב-2017־2019. בתקופות האלו הוכשר הון ונכסים בלתי מדווחים בסכומי עתק של עשרות מיליארדי שקלים, אלפי ישראלים הצטרפו לרשת המס, וכולם הרוויחו", אומרת עו"ד אייזנברג. "אלא שמאז, אין בישראל מסלול שבמסגרתו יכול הנישום ליזום חשיפת הון והכשרתו תוך תשלום מס מיוזמתו ובאופן אנונימי תוך תשלום מס מופחת".

עו"ד אייזנברג מציינת כי נוהל חדש צפוי להתפרסם בחודשים הקרובים וכי הנישומים כבר נערכים לקראתו. "העובדה שבזמן משבר כלכלי אין דרך לעשות שימוש בהון, היא 'מכה' של ממש עבור ישראלים רבים, וכמובן עבור אוצר המדינה", היא טוענת. "אזרחים רבים שלא הספיקו לגשת למבצעים הקודמים מסיבות מגוונות ולגיטימיות, נותרים ללא פתרון במקרה הטוב, או פונים לפתרונות תכנון מס אחרים במקרה המועדף פחות". לדבריה, "האוצר, רשות המסים ומשרד המשפטים חייבים להיכנס לעובי הקורה, ולפרסם ללא דיחוי נוהל גילוי מרצון חדש, שיכלול גם מסלול אנונימי".

10.  המס שמרבים להסתבך איתו: קריפטו

עו"ד אינגה רוזנברג מתייחסת גם לתופעה אחרת שצברה תאוצה בשנים האחרונות: "הרבה סוחרים בקריפטו נתקלים בבעיה לשלם מס בגין מימוש המטבעות. כזכור, המימוש מוגדר גם כמעבר בין סוגי המטבעות. למשל, אם ברשות הסוחר מטבע מסוג ביטקוין ובאמצעותו הוא רכש מטבע מסוג איטריום עליו לדווח על המכירה תוך 30 ימים לרשות המסים ולשלם את המס בסוף שנת המס עם הגשת הדוח השנתי".

כמו כן, עו"ד אייזנברג מבקשת להזכיר נקודה חשובה: המס שמשלמים הסוחרים עבור מימוש המטבעות הינו מס רווח הון. "הבעיה מתחילה כשהסוחרים לא מצליחים להכניס את הכספים עבור המכירה לחשבונות הבנק שבבעלותם בארץ מכיוון שהבנקים לא מקבלים כספים שמקורם במטבעות קריפטוגרפיים. בנוסף, גם רשות המסים לא מקבלת את התשלום עבור המס שחייב הסוחר במטבעות קריפטוגרפיים. לכן רשות המסים ממשיכה להוציא שומות לסוחרים עבור מכירת המטבעות אך לא מקבלת את המס המגיע והשומות נותרות ללא תשלום וצוברות ריבית והצמדה".