המט"ח, האינפלציה ודירוג האשראי: היומיים המשמעותיים של הכלכלה הישראלית

השקל נחלש בחדות בימי החג, והאירו קפץ לשיא של שנתיים וחצי. האם המגמה תימשך עם חזרת הסוחרים הישראלים מימי החג? • ביום שישי נדע האם האינפלציה מתקררת, נקבל כיוון לגבי גובה הריבית של בנק ישראל ועד כמה באמת משפיעים השינויים שמקדמת הממשלה במערכת המשפט על סוכנויות הדירוג עם פרסום הדירוג של מודי'ס

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

היום ומחר יסמנו במידה רבה את הכיוון שאליו תתקדם הכלכלה הישראלית בחודשים הקרובים. במוקד: המט"ח, פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ ודירוג האשראי שתעניק לישראל סוכנות הדירוג החשובה מכולן - מודי'ס.

שוק המט"ח היה סוער במהלך החג. האירו זינק בכ-2% וחצה את רף ה-4 שקלים  - הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2020. במקביל גם הדולר התחזק מול השקל ובמהלך יום המסחר אתמול הגיע לשער של 3.68 שקלים אך נחלש מעט לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב. הבוקר נגלה איך החזרה של הסוחרים הישראלים אחרי ימי החג תשפיע על המט"ח והשקל. 

שפל כזה לא ראינו הרבה זמן: מאחורי הקלעים של הדרמה בשוק המט"ח
האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, מה יקרה לריבית ואיך יושפע הדולר?
השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות? 
התרומה לבועת הנדל"ן, ותשלום המע"מ שאולי לא הכרתם: 10 בעיות מיסוי בישראל 

מה צפוי באינפלציה?

בעוד שבעולם כבר רואים סימנים להתמתנות האינפלציה, בישראל מצב זה עוד רחוק. אפילו התחזית שפרסם רק לאחרונה בנק ישראל מדברת על כך שבסוף השנה הנוכחית האינפלציה תעמוד על 3.9% - מעל היעד הקבוע בחוק (1%־3%). בינתיים, על פי הערכות השוק, האינפלציה צפויה לרדת במרץ לקצב שנתי של 5% כאשר בפברואר היא הפתיעה לרעה ועמדה על קצב שנתי של 5.2%. העלייה החודשית במרץ צפויה לעמוד על 0.3% לעומת עלייה של 0.5% בפברואר.

בשבוע שעבר הסביר הנגיד פרופ' ירון, את ההחלטה להעלות את הריבית במשק ברבע אחוז בלבד, ל־4.5%, בכך שהאינפלציה בישראל עודנה גבוהה. הנגיד הסביר שיש צפי לכך שהחל משנת 2024 האינפלציה תתכנס לעבר היעד של הבנק.

הדוח הקריטי לדירוג של ישראל 

כאמור, שבוע המאקרו יסתיים בשיא כאשר חברת דירוג האשראי מודי'ס תפרסם את תחזית הדירוג שלה למדינת ישראל. הדירוג עומד כרגע על A1, דירוג חיובי מאוד, אך הצפי לתחזית הקרובה התעכר כאשר בחודש שעבר הוציאה חברת הדירוג אזהרה חריגה למשקיעים

באזהרה היא סקרה את ההצעות לשינויים במערכת המשפט שיוזמת ממשלת ישראל בחודשים האחרונים, והזהירה כי אם הן יתקבלו במלואן, הן "יחלישו משמעותית את כוחה של מערכת המשפט בישראל", ולפיכך יהיו גם "בעלות השלכות שליליות על דירוג האשראי של ישראל".

הסוכנות רמזה כי תשקול לשנות את אופק הדירוג (Outlook) אם הרפורמה תעבור במלואה. כלומר, הציון עצמו לא ישתנה, אך אופק הדירוג ירד. "רק באפריל 2022 אופק הדירוג של ישראל הוגדר כ'חיובי', בין היתר על רקע ההיחלצות ממשבר הקורונה והמשמעת התקציבית", כותבים האנליסטים, "אך אלה עשויים להיות בלתי מספיקים כדי לקזז את החלשת המוסדות אם התוכן והדרך שבה הרפורמות המשפטיות יועברו יצביעו על החלשה שכזו".  

בינתיים הרפורמה במתכונתה הראשונית נכנסה להקפאה, כך שקשה לראות את מודי'ס מורידה את דירוג האשראי של ישראל כעת. תחזית הדירוג כאמור עשויה להיות כבר דבר אחר, מעין "כרטיס צהוב" לקראת הפחתת הדירוג עצמו. הורדה שלה ממצב של "חיובי" ל"נייטרלי" נראית כמו תסריט סביר קצת יותר. בטח לאחר שאפילו בנק ישראל ובכירי משרד האוצר הזהירו מההשלכות הכלכליות החמורות שעשויות להיות לקידום מהלכים קיצוניים וחד צדדים בנוגע למערכת המשפט.