אנליסטים ממליצים: איך להשקיע במניות בינה מלאכותית, וממה כדאי להיזהר

תחום הבינה המלאכותית לוהט ומושך משקיעים רבים שרוצים ליהנות מהצמיחה הגדולה של התחום • בין המניות שזינקו בחודשים האחרונים בולטות במיוחד יצרניות השבבים, אבל הן לא היחידות • בתוך כך, צצות עוד ועוד קרנות סל שמאפשרות להשקיע בתעשייה

בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock, thinkhub studio
בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock, thinkhub studio

Chat-GPT, הצ'אטבוט ששחררה חברת OpenAI בחודש נובמבר, הוביל למהפכה באופן שבו הציבור הרחב והמשקיעים תופסים את תחום הבינה המלאכותית (AI). הטכנולוגיה הלכה והתפתחה לאורך השנים, אבל בבת אחת התחום כולו הפך לנוצץ ולכזה שמושך עוד ועוד משקיעים שלא רוצים לפספס את הרכבת.

בגיל 37 בלבד, סם אלטמן עומד מאחורי המיזם ששינה את העולם
השקל נופל מול הדולר והאירו? כך ניתן לבנות תיק השקעות גלובלי שיצמצם את הסיכון | בדיקת גלובס
בינה מלאכותית: החברה החדשה בצוות שלכם

אז מה עוד קרה בחודשים האחרונים? ענקיות הטכנולוגיה מיקרוסופט וגוגל החלו בתחרות גלויה על הצד הצרכני הגלום ביישומי בינה המלאכותית, בניסיון למנוע נטישת לקוחות ומשקיעים לכיוון המתחרה. אירוע אחד יוצא דופן שהמחיש את התחרות בין השתיים הוא השקת BARD, הכלי של גוגל. באותו האירוע, הכלי פישל - והמניה צנחה בכ־8% בתוך יום אחד בלבד. אז איך אפשר להשקיע בבינה מלאכותית? בין שלל האפשרויות ניתן למנות את ההשקעה המסורתית במניות של חברות בתחום, קטנות וגדולות, ואפילו השקעה דרך קרנות סל ייעודיות.

לפי דוח רשמי של בית ההשקעות אופנהיימר, בינה מלאכותית צפויה לתרום לרבע מצמיחת התמ"ג. בבית ההשקעות העריכו כי בשנת 2032, בינה מלאכותית תייצג 20% מכלל התמ"ג העולמי. באופנהיימר רואים את AI בתור אחד ממנועי הצמיחה החשובים של מאה ה־21, בדומה להמצאת מחשב במאה ה־20, המצאת חשמל, רדיו ורכבת במאה ה־ 19 והמצאת מנוע קיטור במאה ה־18.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מסביר בשיחה עם גלובס כי "תחום הבינה המלאכותית עצום ומוערך כעת ב־30 מיליארד דולר לפי אנליסטים שלנו. התחום צפוי להכפיל את עצמו בשנים הקרובות, אנחנו מעריכים שהפוטנציאל הוא להגיע ל־300 מיליארד דולר בעשור הקרוב. זה יכול להיות כמובן מוקדם יותר. הבעיה בתחום הזה שאף אחד לא יודע מה יהיה קצב הצמיחה, משום שלא ברור מה קורה עדיין. אין הרבה חברות בתחום וזה רק תחילת הדרך וקצה הקרחון".

לדבריו של וסצ'ונוק, המעבר לענן הוא זה שהאיץ את מהפכת הבינה המלאכותית. "כדי לעשות בינה מלאכותית צריך לעשות המון תהליכים, שעלות כל תהליך ממש נמוכה. בסופו של דבר, העלויות הן אחסון המידע בענן. ובגלל השקעות עתק שנעשו בבניית תשתיות בענן, אפשר להריץ הרבה מאוד תהליכים". באופנהיימר מעריכים כי בגל הבא של ההנפקות, נראה הרבה יותר חברות בינה מלאכותית שמנפיקות.

 

המניות שנהנו מהטרנד החם

אילו מניות הציגו עליות משמעותיות? רועי שביט, אנליסט טכנולוגיות ב-IBI בית השקעות, מצביע על המניות הבולטות בתחום: אנבידיה  עם תשואה מתחילת השנה של 85%, כי "השבבים שלה נחשבים לחזקים ביותר בעולם, יחד עם המערכות והספריות שהם פיתחו בשנים האחרונות, אנבידיה הפכה לחברה הכי חשובה בענף הבינה המלאכותית". שביט מונה חברות נוספות שפעילות בתחום וקפצו השנה: אמזון  טיפסה ב־14%, חברת השבבים AMD  ב־44%, וגם אלפאבית (גוגל)  ומיקרוסופט  שעלו בכ־18% כל אחת. חברה נוספת שהוא מזכיר היא פלנטיר , המתמחה בעיבוד וניהול נתונים בעזרת בינה מלאכותית - שעלתה מתחילת השנה ב־30%. עם זאת, חשוב להזכיר כי חלק נכבד מהמניות הללו נפגעו קשה בשנה שעברה מהמשבר בשווקים, והעליות כעת מהוות תיקון מסוים. חברה נוספת שנהנתה מקפיצה גדולה היא C3ai , עם תשואה מתחילת השנה של 99%. שביט מסביר כי החברה מובילה עולמית באספקת תוכנות בינה מלאכותית לתאגידים. אגב, החברה הזו מחזיקה בסימול המסחר AI.

מאי דעי, אנליסטית מחקר ב-Global X, נותנת דוגמה נוספת: "רוב החברות שקשורות לבינה מלאכותית נהנות כרגע מסנטימנט חיובי של משקיעים בכל העולם וזה בא לידי ביטוי בעליות חזקות במחירי המניות. דוגמה טובה לכך היא חברת Symbotic, שעלתה מתחילת השנה ב־82%. זו חברה שמספקת פתרונות אוטומטיזציה בשרשרות האספקה של חברות על ידי פלטפורמה שמשלבת תוכנה על בסיס בינה מלאכותית עם רובוטיקה".

להשקיע גם דרך קרנות סל

דעי מסבירה כי יש כיום 13 קרנות סל שנסחרות בארצות הברית שמשקיעות בתחום הבינה המלאכותית. סכך הנכסים שמנוהלים על ידיהן עומד על 4.4 מיליארד דולר. גם אצלם בחברה יש תעודת סל בתחום.

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, אמר בשיחה עם גלובס כי "מבחינת תעודות סל, ישנן מספר כאלה המתמקדות ב־AI בעוד שאחרות משלבות AI עם רובוטיקה. יש לציין כי חלקן דומות מאוד לתעודה הכללית על הנאסד"ק 100, והתשואה שהשיגו (הן מתחילת השנה והן בשנה האחרונה) לא חרגה באופן מהותי מתעודה על הנאסד"ק. מרבית חברות הטכנולוגיה מתיימרות להיות בעלות יכולות AI, ולכן באופן טבעי הגדולות שבהן נכללות הן בתעודות ה־AI והן בתעודת נאסד"ק 100".

תעודת הסל עליה ממליץ כרמי למי שמעוניין להיחשף לתחום היא WTAI. לדבריו, "התעודה גובה דמי ניהול נמוכים יחסית של 0.45%, מתמקדת בתחום ה־AI והחדשנות, ומשקיעה בעיקר בחברות בגודל בינוני, כך שהן עשויות להיות יותר ממוקדות בתחום ה־AI מאשר חברות גדולות, אשר השפעת ה־AI עליהן עשויה להיות פחותה. מאידך, לא מדובר בחברות קטנות מאוד, אשר מטבען עשויות להיות תנודתיות במיוחד".

וסצ'ונוק מאופנהיימר מצדו מצביע על ממליץ על AIQ של Global X שמפגינה לדבריו ביצועים טובים. מתחילת השנה, היא מציגה תשואה של 18%, כשלושה יותר מאשר התשואה של מדד הנאסד"ק באותה תקופה.

הסכנות: עמלות גבוהות וחברות בתחפושת

אנליסטים נוספים טוענים כי כרגע קרנות הסל בתחום ערטילאיות ולא ממש משקפות. מאחר שהשוק בתחילת דרכו, החברות שברשימות הן לא תמיד רק חברות בינה מלאכותית, אלא רק חלק מפעילות החברה. לקרנות הסל קשה להתמודד עם זה, למרות שמדובר בכלי טוב ונחמד להיחשף לתחום.

שביט מאי.בי.אי אומר כי יש המון קרנות סל, אך לא כולן איכותיות. "העדיפות היא לרוב למצוא את הקרן עם העמלות הנמוכות ביותר, עם כמות גדולה של נכסים תחת ניהול ופיזור בין ההחזקות כך שמניה אחת לא תשפיע בצורה חדה מדי. יש גם חשיבות ליחס ה־PE שמעיד על כמה הקרן יקרה ביחס לרווחי החברות שהיא מחזיקה. ככל שהיחס יותר גבוה, הקרן יותר יקרה". הוא מוסיף כי "יש סבירות מסוימת שההייפ בתחום יירגע והענף יעבור קונסולידציה כשחברות שאינן מסוגלות לייצר רווחים או מתקשות בגיוסי מימון, יירכשו על ידי מתחרים גדולים ורווחיים יותר". לדבריו, "למרות שההערכות קדימה בתחום מעודדות, אין עדיין שיפור ממשי ולכן הרבה מהעליות שראינו במניות בתחום ה־AI הן על בסיס הייפ".

כרמי מפסגות לא מעוניין להתנבא על עתיד ה־AI, אבל מעריך שצפויה לנו עוד רכבת הרים. "לרוב, טכנולוגיה מתנהגת באופן לא לינארי. גרטנר כינו זאת Hype Cycle. בתחילה יש התלהבות גדולה, אח"כ מתגלים הקשיים והבעיות, מגיעה אכזבה ו'התפכחות'. לאחר מכן הטכנולוגיה נכנסת לתקופה של התקדמות שקטה מתחת לרדאר ולאט לאט צומחת והופכת לחלק מהחיים. איפה אנחנו נמצאים על העקומה? יש לנו הרגשה שלמרות שמדובר במושג שהוטבע לפני כ־70 שנה, אנחנו רק בתחילת ההתלהבות מהיישום הרלוונטי הפעם.

"לדעתנו, עוד נכונו לנו אכזבות ממנו, ואחריהן גם הוא יהפוך לחלק מהחיים. זה למעשה הניחוש שלנו, אבל זה רק ניחוש. כששאלנו את GPT את השאלה הזו הוא נשמע משוכנע שלא מדובר בהייפ בלבד, אלא במגמה שתלך ותתעצם ותביא להתפתחות ניכרת בתעשיות שונות בעתיד".

אין לראות באמור המלצה או ייעוץ השקעות המתחשב בצרכים של כל אדם