הדרמה המרגשת שחייבים לראות והקונצרט עם הכנר הבינלאומי שכדאי לשמוע

דמיטרי ברלינסקי, כנר מוכר המופיע באולמות החשובים ביותר בעולם, ינגן בקונצרט משותף עם סולני הקאמרטה הישראלית מיצירות בטהובן ומנדלסון • בסרט "הדרך לחיים", המבוסס על סיפור אמיתי, מגלם אהרון פול ("שובר שורות"), יועץ משכנתאות אמריקאי מצליח, המתמודד עם ההשלכות התאונה הקשה שעבר

אהרון פול (בתפקיד אדם ניסקאר) ב''הדרך לחיים'' / צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג
אהרון פול (בתפקיד אדם ניסקאר) ב''הדרך לחיים'' / צילום: באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג

סרט

הדרך לחיים (Adam)

היכן מוקרן: בתי הקולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: דרמה
במאי: מייקל אפנדאל
תסריט: מייקל בורק, בראט ג'ונסון, רובין וית ומייק יאנג
שחקנים: אהרון פול, לנה אולין, שאנון לוצ'ו, טום ברנג'ר, סיליה ווסטון, מייקל ווסטון
משך הסרט: 100 דק'
שפה: אנגלית
מחיר כרטיס: 44-47 שקלים
ציון IMDB:
6.5/10 (מתוך 1,100 קולות)
ציון Rotten Tomatos:
ציון הקהל- 73%

הבמאי והמפיק האמריקאי מייקל אפנדאל ידוע בזכות סדרות הטלוויזיה המעולות שביים, ביניהן "מד מן", "גלי", "ריי דונובן" ועוד. "הדרך לחיים" הוא הסרט הראשון שהוא ביים ומככב בו השחקן זוכה שלושה פרסי אמי, אהרון פול, הזכור לטובה מ"שובר שורות". הסרט הופק כסרט עצמאי, שנכתב כבר לפני 13 שנה ומבוסס על סיפור אמיתי.

עלילת הסרט מגוללת את סיפורו של אדם ניסקאר (אהרון פול), יועץ משכנתאות אמריקאי, שחייו משתנים לחלוטין, רגע לפני הקידום הגדול בעבודה ובתחילתו של קשר מבטיח עם כריסטין (שאנון לוצ'ו, "נמלטים"). ניסקאר קופץ שיכור לאגם, נפצע ונותר משותק. בעזרת הוריו (טום ברנג'ר וסיליה ווסטון), אחיו רוס (מייקל ווסטון) ויבגניה המטפלת (לנה אולין) הוא מצליח להתמודד עם האתגרים העומדים בדרכו להפוך להיות עצמאי, חרף מגבלותיו הפיזיות.

ההקשר למציאות

ב־1999, אדם ניסקאר, יועץ משכנתאות מצליח בן 26 ממשיגן, קפץ לאגם ונפצע בעמוד השדרה. הפציעה הפכה אותו למשותק מהצוואר ומטה. מייד לאחר הניתוח שעבר, החל בשיקום אינטנסיבי ונלחם על עצמאותו מתוך השלמה עם הסיטואציה. הוא הפך למודל לחיקוי לסביבתו וליווה במהלך חייו אנשים רבים שנפצעו באופן דומה. טרום פציעתו, הוא עבד בחברת Quicken, חברת מימון אישי וניהול כספים אמריקאית, ולאחר שהשתקם הוא חזר לעבוד בה.

מייסד החברה, דן גילברט, קרא את היומן שכתב ניסקאר בזמן התהליך שעבר, שהיווה את הבסיס לתסריט הסרט, והחליט להשקיע בו. הסרט הופק על ידי Gilbert Films, חברת הפקות השייכת לאחיו של דן, גארי גילברט.

ניסקאר מת ב־2017 לאחר שנישא לליסה, אותה הכיר בחברה שעבד, ונולדה להם בת.

4 דברים שכדאי לדעת

השם המקורי של הסרט היה Cripple (נכה). לאחר מכן הוא שונה ל-Quad (מרובע) ואחרי זה גם ל-Grounded (מקורקע). רגע לפני שהסרט יצא לאקרנים הוחלט לשנות את שמו ל-Adam, לזכרו של אדם ניסקאר.

הסרט צולם בעיר דטרויט שבמשיגן, היכן שניסקאר חי ועבד.

לאדם ניסקאר תפקיד קמע (הופעה קצרצרה) בסרט.

טום סייזמור, המגלם בסרט את לאקי, חברו הטוב של ניסקאר, גם הוא יליד דטרויט, וזכור בזכות הופעותיו בסרטים "נולד בארבעה ביולי" (1989) ו"רוצחים מלידה" (1995), של אוליבר סטון, "להציל את טוראי ריאן" של סטיבן ספילברג ועוד. הוא היה מכור לסמים ורק לאחר שהצליח להיגמל השתתף בסרט "הדרך לחיים" ובסרטים קטנים נוספים. בחודש פברואר הוא לקה בפרצת מוחית. בחודש שעבר הוא מת בגיל 61.

למה בחרנו בו

סיפורו של אדם ניסקאר הוא אולי לא יוצא דופן, אבל הסרט מעביר באופן מיוחד את הכאב והתסכול שכרוכים בהתמודדות שלו, ואת השינויים שסביבתו עוברת מבלי להיות ערוכה להם. בחירת היוצרים להיצמד לטון מינורי ויומיומי, ולא להעצים את הסרט עם עריכה או אפקטים מיוחדים, מאפשרת לכל אדם למצוא את החיבור אליו.

הסרט נשען בעיקר על המשחק: מאהרון פול שמוביל את הסרט, דרך טום ברנג'ר שמביא למסך את ניסיונו וסמכותו כשחקן ותיק ועד לנה אולין בתפקידה הקשוח של המטפלת הצמודה של ניסקאר.

קונצרט

"סולנים בסערה"
הקאמרטה הישראלית ירושלים 

מתי: 29.4
שעה: 21:00
היכן: מוזיאון תל אביב
משך הקונצרט: כשעה וחצי
מחיר כרטיס: 170 שקלים
כתובת: שד' שאול המלך 27, ת״א
טלפון: 03-6077070
רכישת כרטיסים ומועדי מופעים: www.tamuseum.org.il

בשבוע הבא יתארח במוזיאון תל אביב הכנר דמיטרי ברלינסקי, 54, שיופיע עם קבוצה נבחרת של סולנים מתזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים. ברלינסקי, יליד בריה"מ לשעבר, הוא מוזיקאי מוכר שמופיע בקביעות באולמות החשובים ביותר בעולם. הוא פרץ לתודעה ב־1985, כשהפך לזוכה הצעיר ביותר בהיסטוריה של תחרות פגניני הבינלאומית לכינור בגנואה באיטליה. בזכות ניצחון זה זכה לנגן על כינור "גוארנרי דל יזו" המיתולוגי של ניקולו פגניני עצמו, אותו הוריש הכנר האגדי לעיר הולדתו. בהמשך זכה ברלינסקי בתחרויות נוספות בקנדה ואירופה, והפך לסולן מבוקש. בנוסף לכל אלה, הוא מוכר גם כפדגוג חשוב: הוא מלמד באוניברסיטת מישיגן, ומעביר כיתות אמן ברחבי העולם. ניתן להתרשם מנגינתו של ברלינסקי בערוץ היוטיוב שלו (Dmitri Berlinsky).

הכנר דמיטרי ברלנסקי / צילום: יח''צ
 הכנר דמיטרי ברלנסקי / צילום: יח''צ

בקונצרט יבוצעו שתי יצירות. הראשונה היא השביעייה המקסימה אופוס 20 של בטהובן. יצירה זו כתובה לקלרינט, קרן, באסון, כינור, ויולה, צ'לו וקונטרבס, ואורכה כארבעים דקות. היא חוברה בשנת 1799, כשהמלחין היה בן 29. היא מורכבת משישה פרקים ונשענת על מסורת ה"סרנדה" הקלאסית של מוצרט (יצירה לכלי נשיפה ומיתרים בת מספר פרקים).

השביעייה זכתה להצלחה מסחררת כבר בתקופתו של בטהובן, ועד היום נחשבת לאחת מיצירותיו הקאמריות המובילות. היא משקפת את בטהובן המוקדם, ה"קלאסי", ואין בה את האופי הדרמטי והסוער של יצירותיו המאוחרות.

בחלקו השני של הערב תבוצע השמינייה למיתרים אופוס 20 של פליקס מנדלסון, שאורכה כשלושים דקות. מנדלסון היה "ילד פלא" כמלחין ומבצע, ואת השמינייה למיתרים חיבר בגיל 16. החידוש המעניין ביצירה הוא חיבורן של שתי רביעיות מיתרים לקבוצה אחת, אך מבחינת מבנה וצורה היא מתאימה למסורת הקלאסית.

השמינייה בנויה מארבעה פרקים, המסודרים לפי הסדר הסימפוני הקלאסי: פרק ראשון מהיר ומתון, שני - איטי, שלישי - ריקודי וקליל, והאחרון - מהיר מאוד. השמינייה מתאפיינת במוזיקה נעימה ונגישה אך גם סוחפת, ולכן נחשבת לאחת מהיצירות האהובות והמבוצעות ביותר של מנדלסון הצעיר.