ארה"ב ובנות בריתה שוקלות איך לצמצם את הקשרים הכלכליים עם סין

המדינות מבקשות להקטין את התלות בסין אך לשמר את המסחר וההשקעות הבינלאומיים • ממשל ביידן מנסה להוביל מדיניות אגרסיבית יותר כלפי בייג'ינג, אך לא כל השותפות של ארה"ב באירופה מסכימות עם הצעדים המתוכננים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

ארה"ב ובנות בריתה מתמודדות עם השאלה איך לצמצם את היחסים הכלכליים עם סין, בניסיון להגביל קשרים בתחומים שהם רואים כאסטרטגיים, ובמקביל לשמר מסחר באופן נרחב יותר וזרימה של השקעות עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

הרומן הסיני-סעודי: שני הרודנים שמשנים את פני המזרח התיכון | פרשנות
וויסקונסין הדגימה את תוצאות הפוליטיזציה של בתי המשפט בארה"ב | פרשנות
דמוקרטיה במשבר: מנהיג האופוזיציה בהודו מגורש מהפרלמנט, מתנגדים נרדפים | פרשנות

הפלישה הרוסית לאוקראינה שינתה את האופן שבו מעצמות מערביות חושבות על האסטרטגיה שלהן כלפי סין - עוד יריבה גיאופוליטית ושותפה קרובה של מוסקבה. רוסיה זעזעה את יצוא הגז הטבעי לאירופה בזמן המלחמה, ובכך ערערה שווקי אנרגיה בכל העולם.

בקבוצת שבע הדמוקרטיות המתקדמות מודאגים מכך שסין, ספקית דומיננטית של מוצרים וחומרים רבים, יכולה באופן דומה לעצור תחומי יצוא מרכזיים במקרה של סכסוך או מגפה נוספת, כך אמרו פקידים כלכליים בכירים במערב. הם גם חוששים שהשקעות ומומחיות מהמערב, ללא מגבלות, עלולות לעזור לבייג'ינג לפתח את צבאה.

"אז הלקח שנלמד מכל זה מבחינתנו היה: בוא נעשה את העבודה הקשה הזו כרגע, מראש", אמר וולי אדיימו, סגן שר האוצר של ארה"ב.

אבל בכירי ה־G-7 אומרים שהם גם מנסים להימנע מצעדים שיחתרו תחת הצמיחה הכלכלית העולמית כשהם מנסים להתאגד מאחורי צעדי מדיניות ספציפיים שמקטינים תלות בסין. בין שבע המדינות נכללות ארה"ב, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה ויפן.

"האם להשיג את העולם בחזרה לפרוטקציוניזם"

"ההחלטה האסטרטגית הגדולה שיש לנו היא האם בחיפוש אחר חיזוק שרשראות האספקה שלנו, אנו מסיגים את העולם בחזרה לפרוטקציוניזם", אמר ג'רמי האנט, שר האוצר הבריטי, בריאיון שנערך בוושינגטון שבוע שעבר. הוא אמר שבנות הברית במערב צריכות "לעבוד יחד כדמוקרטיות עמיתות כדי לשפר את החוסן הזה".

בשבוע שעבר אמרו פקידי ה־G-7 שהסכימו ליוזמות חדשות לחיזוק שרשראות אספקה, בשולי הפגישות החצי־שנתיות של קרן המטבע העולמית והבנק העולמי. הצעד נעשה לאחר מחויבות לאחרונה מצד ארה"ב ובנות בריתה לפתח כלי מדיניות חדשים כדי להימנע מצעדים כלכליים עוינים.

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה דוח בשבוע שעבר שחזר על אזהרות קודמות שלה לגבי חלוקת הכלכלה העולמית לגושים גיאופוליטיים מתחרים בהובלת ארה"ב וסין. חלוקה כזה תקטין את המסחר העולמי והצמיחה, הזהירו בארגון הפיננסי הבינלאומי.

"השאלה היא, האם אנחנו יכולים להיות יותר נחרצים לקדם ביטחון אספקה מבלי לדחוף את העולם כל כך רחוק שניכנס למלחמה קרה שנייה?" אמרה במסיבת עיתונאים מנהלת קרן המטבע קריסטלינה גיאורגייבה הבולגרייה. "אני אחת מאלה שיודעות מה ההשלכות של מלחמה קרה. זה אבדן כישרון ואבדן תרומה לעולם. אני לא רוצה לראות חזרה של זה".

הקו התקיף של ממשל ביידן

מבין חברות ה־G-7, ארה"ב, בהובלת ממשל ביידן, דוחפת הכי בכוח לכוונן מחדש את הכלכלה העולמית להתרחק מסין.

חוקים חדשים שנקבעו בשנה שעברה מציעים סובסידיות גדולות כדי למשוך חברות טכנולוגיית מעבדים ואנרגיה נקייה לתוך ארה"ב. הממשל הגביל את היצוא של מעבדים מתקדמים וציוד רלוונטי לסין ומכין מגבלות חדשות על השקעה במדינה.

שרת האוצר ג'נט ילן קראה שוב ושוב לחברות אמריקאיות להסתמך יותר על בנות בריתה של ארה"ב למסחר. היא אמרה במסיבת עיתונאים שבוע שעבר שתחזיות קרן המטבע לגבי ההשלכות השליליות של התכנסות כזו (friendshoring) היו מוגזמות. המסחר בין ארה"ב לסין הגיע בשנה שעברה לנפח שיא.

"היתרונות של מסחר פתוח, שכוללים הקצאה יותר יעילה של משאבים עולמיים, נשמרים כשעושים friendshoring. אז אני חושבת שהטענה שזה הולך לגרום לפרגמנטציה גדולה ואובדן יתרונות המסחר אינה באמת תקפה", אמרה ילן.

כמה בנות ברית שמתואמת באופן כללי עם יעדיה של ארה"ב העלו חששות לגבי הגישה של ממשל ביידן לצמצום הקשרים עם סין.

סובסידיות אמריקאית לטכנולוגיה של אנרגיה נקייה, בייחוד כזו המיועדת לבנות את התעשייה מחוץ לסין, הרגיזו פקידים אירופאים שטענו כי דרישות המיקור של הסובסידיות החדשות שמות את החברות האירופיות בעמדת חיסרון.

פקידים אמריקאים מנסים לטפל בתלונות אלה על ידי הרכבת סדרה של הסכמי מסחר לשיתוף־פעולה ברכישת מינרלים חיוניים דרך מועדון קניינים. האמריקאים גם מקימים פורום ליוזמות אנרגיה נקייה יחד עם האיחוד האירופי כדי לנסות למנוע מלחמת סובסידיות.

האיום בסכסוך צבאי מול טאיוואן

מעל הדחיפה האמריקאית להשיג יותר עצמאות מסין מרחפת האפשרות של סכסוך צבאי על טאיוואן, אי בעל משילות עצמית שסין רואה בו חלק מהיבשת ורוצה לשלוט בו - נקודה נוספת לחיכוך עם בנות בריתה של ארה"ב. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שבשבוע שעבר שלרקוד לפי החליל האמריקאי בכל הנוגע למתחים בין טאיוואן וסין יהיה "הדבר הגרוע ביותר" שאירופה יכולה לעשות.

פקידים צרפתים ניסו מאז להרגיע את המהומה שהתעוררה בעקבות דברים אלה, ושר האוצר הצרפתי ברונו לה מר אמר שבוע שעבר שלצרפת ולארה"ב חששות משותפים בנוגע להסתמכות על סין. "מבחינת הפחתת סיכון, יש לנו בדיוק אותה דעה כמו ארה"ב", אמר.

אבל אפילו עיצוב המדיניות האמריקאית לגבי סין עלול להתגלות כמאתגר ומתמשך, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים בממשל ביידן. פקידים אמריקאים שוקלים, למשל, איך להגביל את ההשקעות האמריקאיות בסין רק בתחומים שיכולים לעזור לקדם את יכולותיה הצבאיות של בייג'ינג.

הכללים נקבעו כדי לאסור על השקעות של אקוויטי פרטי ושל הון סיכון במחשוב קוונטים ובמעבדים מתקדמים, ובמקביל דורשים מחברות גילוי על השקעות במעבדים פחות מתקדמים, כך אמרו אנשים המכירים את המגבלות. הכללים צפויים להיות מוצגים בהדרגה לאורך תקופה של שנה.

פקידי ממשל נאבקו בשאלה איך להתמודד עם אינטליגנציה מלאכותית, כשהם מנסים לשרטט היכן עובר הגבול בין צורות של אינטליגנציה מלאכותית שיכולות לשמש למטרות צבאיות וצורות אחרות של אינטליגנציה מלאכותית שמשמשות באופן נרחב בטכנולוגיה אזרחית, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות.

פקידים אמריקאים מקווים לדרבן את שאר מדינות ה־G-7 להצטרף למאמצים להגביל השקעות בסין. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיאת המועצה האירופית אורסולה פון דר ליידן התחייבו כשנפגשו בוושינגטון בחודש שעבר לנקוט צעדים שימנעו מהון ומידע לעזור לצבאות של יריבים אסטרטגיים.

לגבי מסחר, חלק מהפקידים המערביים רואים את סין כמדינה שכבר עתה עוסקת בפעולות עוינות. סין הטילה אמברגו סחר לא רשמי נגד אוסטרליה בגלל שאוסטרליה דרשה חקירה לגבי מקורות הקורונה ונגד ליטא בגלל שהרשתה לטאיוואן לפתוח בה נציגות דיפלומטית תחת שם האי טאיוואן.

כמו כן שוקלת סין להגביל יצוא של טכנולוגיה חשובה בייצור סולארי.

הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, ממשלות חברות והפרלמנט הסכימו בחודש שעבר על טיוטה ל"מכשיר כפייה כלכלי" שיציג צעדים להתייעצות ולפעולות תגמול נגד מדינות שנראה שעוסקות בכפייה כלכלית. הנושא צפוי לעלות לדיון במפגש הפסגה של מנהיגי ה־G-7 בהירושימה, יפן, בחודש הבא וצמד סנאטורים אמריקאים משתי המפלגות חיבר הצעת חוק בנושא.

"אנחנו לא צריכים לחזור על מיסקלקולציה או על טעויות שעשינו בעבר בנוגע לרוסיה עם מדינות גדולות אחרות", אמר בריאיון נילס אנן, מזכיר פרלמנטרי של גרמניה לשיתוף־פעולה ופיתוח, בהתייחסות להסתמכות של אירופה על יצוא האנרגיה הרוסי לפני הפלישה. אבל, הוא אמר, "אנחנו לא רוצים לכפות מדיניות או אסטרטגיה של התנתקות".