עובדי בנק הפועלים ישבשו מחר את העבודה בטענה כי ההנהלה מעכבת הסכם שכר חדש

הסניפים, מרכזי הייעוץ והמוקד הטלפוני ייסגרו לפעילות החל מ-11:30 ועד סוף היום • בחודש שעבר הכריזו ארגון עובדי בנק הפועלים וההסתדרות על סכסוך עבודה, לאחר שההסכם הקודם פג • טוענים כי ההנהלה רוצה לצמצם את מספר העובדים הקיבוציים

הפגנת עובדי בנק הפועלים ביום ראשון האחרון / צילום: ארגון עובדי בנק הפועלים
הפגנת עובדי בנק הפועלים ביום ראשון האחרון / צילום: ארגון עובדי בנק הפועלים

180 סניפי בנק הפועלים  בכל רחבי הארץ ייסגרו מחר (ה') בשעה 11:30, לאחר שארגון העובדים של הבנק הודיע על עיצומים. זאת כמחאה על התנהלות הנהלת הבנק, שלטענת העובדים מונעת קידומו של הסכם שכר חדש ובמקביל דורשת לעגן בהסכם פגיעה בזכויות ובביטחון התעסוקתי של העובדים. באותה שעה ייסגרו מחר גם מרכזי הייעוץ והמוקד הטלפוני.

צעדי המחאה הם בהמשך להכרזה על סכסוך עבודה שהכריזה ההסתדרות מול הנהלת הבנק, שהוכרז ב-20 במרץ. "מאז ההכרזה ועד היום, לא רק שהנהלת הבנק לא יזמה פעולות לפתרון המשבר והתעלמה מהאזהרות של ארגון העובדים על החרפת המאבק, אלא אף התבצרה בעמדתה והבהירה שבכוונתה להציע שוב את אותן הדרישות שתכליתן לפגוע במעמד העובדים", הסבירו בארגון עובדי הבנק, בראשות היו"ר רוני גרפונקל.

בארגון העובדים הוסיפו כי במהלך למעלה מחצי שנה הם מנהלים משא-ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש מול הנהלת הבנק, בשל פקיעת תוקפו של הסכם השכר הקודם לפני כשלושה חודשים.

"עיצומים אלו נובעים בין היתר מדרישות בלתי סבירות מצד הנהלת הבנק לצמצום הזכויות של העובדים הקיבוציים בבנק, כוונת ההנהלה לצמצם ככל האפשר העסקה חדשה של עובדים קיבוציים ובכך לפגוע בביטחון התעסוקתי של עובדי הבנק. דרישות אלה של הנהלת הבנק באות בזמן שעובדי הבנק מתמודדים עם עומס עבודה חסר תקדים המוטל על כתפיהם, כתוצאה מיישום תכנית קיצוצים רחבת היקף ושינויים מרחיקי לכת במצבת כוח-האדם שנקטה הנהלת הבנק בשנים האחרונות", הסבירו בארגון העובדים, וציינו כי הבנק רשם בשנת 2022 רווחי שיא העומדים על 6.5 מיליארד שקל בזכות העובדים.

נציין כי ביום ראשון האחרון הפגינו עובדי הבנק מכל רחבי הארץ מול בניין הנהלת הבנק ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. במהלך ההפגנה הם אף פרצו לתוך הבניין והפגינו בלובי.

מבנק הפועלים נמסר: "הבנק מצר על החלטת ועד העובדים לפתוח בעיצומים ולפגוע בשירות ללקוחות הבנק, וזאת למרות קיומו של משא-ומתן אינטנסיבי בין הצדדים. צעד זה תמוה לאור העובדה שעובדי הבנק נהנים מהשכר הגבוה במערכת הבנקאית והשנה אף קיבלו את הבונוס השנתי הגבוה ביותר מבין כל הבנקים. הנהלת הבנק מחויבת למשא-ומתן מכבד ומכובד, שינוהל תוך איזון ובחינת מכלול השיקולים והאתגרים בפניהם ניצב הבנק. ניתן יהיה להמשיך לפעול באופן חלקי בערוצי השירות האוטומטיים לרבות הערוצים הדיגיטליים של הבנק - האתרים, האפליקציות, המענה הקולי, המכונות לשירות עצמי והבנקטים. הנהלת הבנק תפעל למזעור הפגיעה בשירות ללקוחות ככל שניתן, ותעשה מאמצים להוציא לפועל את הוראות הלקוחות לביצוע. אנו מתנצלים בפני הלקוחות על חוסר הנוחות שנוצר ביוזמת ועד העובדים".

בלאומי כבר חתמו על הסכם שכר חדש

המחאה בבנק הפועלים מגיעה בדיוק חודש אחרי שבמתחרה הגדול, לאומי, נחתם הסכם שכר חדש בין העובדים להנהלה.

על פי ההסכם בגין שנת 2022 שהסתיימה ברווח של 7.7 מיליארד שקל, יקבלו העובדים בונוס ממוצע בגובה של שלוש משכורות, שיחולק באופן דיפרנציאלי בהתאם לתרומת העובד. עוד נקבע בונוס של 10,000 שקל לכל עובד בגין מענק חתימה ולרגל חגיגות 120 שנה לבנק. עובדים עם ילדים בגיל 5 עד 8 יזכו לתוספת של 300 שקל לשכר ותקציב הרווחה יגדל בשיעור של 500 לכל עובד.

שינוי מהותי בהסכם החדש קובע מנגנון מסודר לקידומי שכר תקופתיים לעובדים לשנים הקרובות, ששיעורו מבוסס על התשואה להון של הבנק. התשואה שנקבעה לתשלום מענק מלא בגין 2023 עומדת על 17%, כלומר תשואה זהה לזו שרשם לאומי בשנת 2022. אם הבנק יעמוד בתשואה הזו ישולם לעובדים בונוס של 2.25 משכורות ובגין תשואה של 12.5% עד 17% ישולם בונוס יחסי.