הזבל נערם, הרחובות מלאים במפגינים, אבל הבורסה הצרפתית בשיא כל הזמנים

התוכנית של מקרון להאריך את גיל הפרישה עוררה סערה, אבל היא אינה משפיעה על הבורסה הצרפתית, שמפגינה ביצועים טובים מהמדדים המקבילים באירופה • הסיבה: פתיחתה מחדש של הכלכלה הסינית שהזניקה את מניות ענקיות הלוקסוס • מיתון גלובלי ישנה את המצב?

מהומות בצרפת בעקבות התוכנית של מקרון, השבוע / צילום: Reuters, STEPHANIE LECOCQ
מהומות בצרפת בעקבות התוכנית של מקרון, השבוע / צילום: Reuters, STEPHANIE LECOCQ

כבר שבועות ארוכים שצרפת חווה מחאות ציבוריות כמותן לא נרשמו במשך שנים. התוכנית של נשיא צרפת עמנואל מקרון להאריך את גיל הפרישה לפנסיה מ־62 ל־64 חיברה יחדיו את כל ארגוני העובדים הגדולים במדינה, הוציאה לרחובות מיליוני בני אדם, ורק החריפה אחרי שהממשלה החליטה "לעקוף" את הפרלמנט ולהפוך אותה לחוק ללא הצבעה.

התחבורה שותקה, טיסות בוטלו, זבל נערם ברחובות ואפילו הביסטרו החביב על מקרון בפאריס הוצת. איגודי העובדים הבטיחו לא להפסיק במאבק, אפילו שהחוק כבר צלח את בית המשפט החוקתי והוא בדרך ליישום.

אבל נראה כי כל המהומה הזו אינה משפיעה על הבורסה של צרפת. מדד ה־40 CAC  הצרפתי עלה ב־14.4% מתחילת השנה, וביותר מ־32% מנקודת השפל שרשם בסתיו האחרון, על רקע החשש מהשלכות המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה האירופי. ביצועיו טובים הרבה יותר מאלה של המדד הכלל־אירופי STOXX 600 , וגם של מדד S&P 500  מעבר לים. בשבוע האחרון עבר המדד את רף 7,500 הנקודות והגיע לשיא־כל־הזמנים.

הבוננזה שמגיעה בעקבות פתיחת הכלכלה הסינית

הסיבה העיקרית לרנסנס של הבורסה הצרפתית היא סין, ופתיחתה מחדש של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. אחרי שנות הקורונה, ומדיניות האפס־סובלנות של בייג'ינג כלפי המגפה, חצי-השנה האחרונה עומדת בסימן חזרה לעסקים כרגיל באסיה. בשביל מגזר מוצרי המותרות הצרפתי - שוק ענק המגלגל עשרות מיליארדים בשנה ושהלקוחות הגדולים ביותר שלו הם סינים - הדבר אומר בוננזה כספית. יותר משליש מהעלייה במדד מוסברת בזינוק שחל במניות ענקי הלוקסוס הצרפתיים - LVMH (לואי ויטון מואה הנסי ), הרמס , קרינג  (המחזיקה בחברת גוצ'י) וגם לוריאל .

שיעור הרווח במגזר זה הוא יוצא דופן בהשוואה למגזרים אחרים, וה"ביקוש הכבוש" של מעמד הביניים הסיני למוצרי עור, יוקרה, פרטי מעצבים, בשמים וקוסמטיקה מיתרגם לתוצאות כלכליות מצוינות לחברות אלו, המעלות את ערך המניות שלהן, ביחד עם ציפייה כי הבוננזה תימשך.

חברת LVMH, למשל, רשמה זינוק של 28% מתחילת השנה. היא כבר שווה קרוב ל־450 מיליארד אירו, והיא התאגיד האירופי הגדול ביותר. אנליסטים מצביעים על העובדה כי גם קרנות השקעה וגופים מוסדיים מערביים "נמשכים" להשקיע בסקטור הלוקסוס הצרפתי, בגלל העמידות שלו לאינפלציה, והיכולת של החברות להעלות מחירים מבלי לגרום לקריסה.

מקרון שואף לתת למחאה הציבורית לדעוך

ובנוסף, מצבה הכלכלי של צרפת אינו מושפע נכון לעכשיו מההפגנות, שרובן עד כה התנהלו בשלווה. "האקלים העסקי משדר כי הכלכלה הצרפתית איתנה", נכתב בסקירה של בנק ING שפורסמה לפני כשבועיים. "חברות צרפתיות ממשיכות להפגין אמון בעסקים למרות המתחים החברתיים סביב רפורמת הפנסיות". ההערכה הזו נשענת על ניסיון העבר, שבצרפת כלל לא מעט מאבקי עובדים רוויי־רגשות. "ניסיונות קודמים ביחס למתח חברתי בצרפת מראים כי ההשפעה הכלכלית היא לרוב זמנית, ומפגינה פיצוי מלא בחודשים שאחריו", נכתב.

למעשה, החוק להארכת גיל הפרישה כבר עבר, וכעת השאיפה של מקרון היא לתת למחאה הציבורית לדעוך. גורמים שונים, ביניהם ארגון ה־OECD, תמכו ברפורמה שהציג, שמטרתה "ליישר קו" בין גיל הפרישה הצרפתי לזה האירופי, ולא לאפשר לצרפתים להמשיך להיות בין העמים הפורשים בגיל המוקדם ביותר לגמלאות (כ־60.5 בפועל), וליהנות מהשנים הרבות ביותר בפנסיה (23.5 שנים). "אני ממליץ לממשלת צרפת להישאר במסלול הנוכחי (להעלאת גיל הפרישה, א"א)", אמר מזכ"ל ה־OECD, "הנחות העבר לגבי פרישה לגמלאות ותוחלת חיים כבר אינן רלוונטיות בימינו".

הארגון וסוכנויות הדירוג בוודאי העדיפו את הניתוח של מקרון בנוגע לחוסר התוחלת של המודל הפנסיוני הקיים, על פני ההצעה של חלק מהאופוזיציה, לממן את הפנסיות בעתיד באמצעות הגדלת החוב הלאומי. חוב זה כבר חווה "התפוצצות" בשנות הקורונה ובחודשים הראשונים של המלחמה באוקראינה, אך נמצא במגמת צמצום בחודשים האחרונים. עדיין, יחס החוב־תוצר הצרפתי עומד על יותר מ־111%, שיעור גבוה בהשוואה למדינות צפון אירופה וגם ביחס לממוצע בגוש האירו (93%).

פיצוץ אלים עדיין עומד על הפרק

שוק המניות הצרפתי אומנם חריג בביצועיו מתחילת השנה, אבל גם בגרמניה ה־DAX קרוב להדביק את שיא השווי הקודם, ולעבור את רף ה־16 אלף נקודות. גוש האירו כולו, כך נראה לפי ניתוחי אנליסטים, נהנה מהעובדה כי משבר הבנקים הקטנים והבינוניים בארה"ב "אינו גולש" ליבשת.

גם העובדה כי אירופה צולחת את משבר האנרגיה בצורה טובה יותר ממה שהעריכו, מסייעת לשפר את התחזיות הכלכליות לכלכלות הגדולות ביבשת. הצמיחה השנה בצרפת מוערכת ב־0.6%, בשנה הבאה 1.4%, בעוד "צרפת נהנית מהתמתנות השפעות האינפלציה של המזון והאנרגיה", העריכה הנציבות האירופית. בגרמניה השכנה הצמיחה צפויה להיות מינימלית עם 0.2% השנה.

התהייה כעת היא אם מיתון גלובלי, במיוחד כזה שיתחיל מסין, או כזה שתחווה ארה"ב או אירופה, ישפיע על הכלכלה הצרפתית, משום שמכירות מוצרי יוקרה בדרך כלל צונחות בזמני התכווצות כלכלית. "האטה גלובלית צפויה להעיב על היצוא ועל המגזר התעשייתי", הוסיפו כלכלני ING, בנוגע לכלכלה הצרפתית.

מדטרוניק העולמית מתחילה בתוכנית התייעלות שתשפיע גם על ישראל
מניית נטפליקס צנחה מיד עם פרסום הדוחות, ואז הגיעה שיחת המשקיעים | ניתוח
"נוצרו הזדמנויות": קרנות הגידור מסכמות רבעון. מי בלטו במיוחד ומי נותרו מאחור?  

במקביל, התגברות המתחים עד לפיצוץ אלים היא עדיין אפשרות ריאלית. מקרון נשא נאום בתחילת השבוע, בו הצהיר על "100 ימי פיוס" מעתה ועד ליום הבסטיליה, והביע נכונות לדבר עם האיגודים על תנאי עבודה, אך לא על שינוי בגיל הפרישה. "זה לא היה מה שקיווינו לשמוע", אמרו ראשי האיגודים, והבטיחו להמשיך את המאבק. ייתכן כי מקרון ישאיר אחריו אדמה חרוכה פוליטית בתום כהונתו השנייה, בעוד שלוש שנים. סקר עדכני הראה כי לו היו הבחירות נערכות כיום, מקרון היה מפסיד למארין לה־פן, מועמדת הימין הקיצוני, עם 45% מהקולות בלבד, לעומת 58% שקיבל בפועל לפני כשנה.