בתוך שנה: מספר הדירות החדשות שנרכשו בת"א צנח בכמעט 80%

תל אביב, העיר שהובילה את השוק ברוב השנים האחרונות, הגיעה רק למקום השמיני בטבלת מכירת הדירות החדשות בין דצמבר 2022 לפברואר 2023 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה • ירושלים נמצאת בראש המכירות, אילו עוד ערים התברגו במעלה הרשימה?

תל אביב / צילום: Shutterstock, Teo K
תל אביב / צילום: Shutterstock, Teo K

שפל כבד במכירת דירות חדשות בתל אביב, והעיר שהובילה את שוק הדירות במשך רוב השנים האחרונות, הגיעה רק למקום השמיני בטבלת מכירת הדירות החדשות של הלמ"ס, בשלושת החודשים שבין דצמבר 22' לפברואר 23'. מדובר בפחות מרבע ממספר העסקאות שבוצעו באותם שלושה חודשים בשנה שעברה.

הירידה במכירת דירות חדשות נבלמה בזכות המבצעים. ואיזו עיר מובילה? 

ירושלים הובילה בחודשים הללו את טבלת המכירות של דירות חדשות, עם 885 דירות. אחריה הגיעו נתיבות (492), פתח תקווה (343), אשקלון (299) ורמת גן (280). תל אביב הגיעה כאמור רק למקום השמיני עם 245 דירות שנמכרו בה במהלך שלושת החודשים הללו. זאת לעומת 1,042 דירות שנמכרו בשלושת החודשים המקבילים בשנה שעברה, שאז תל אביב ניצבה במקום הראשון במכירת דירות חדשות.

גם ברמה המחוזית מחוז תל אביב רשם ירידה כבדה, אם כי לא כה חדה כמו של העיר תל אביב במכירת דירות חדשות. סך הירידה הגיעה ל 46% ומספר הדירות החדשות שנמכרו בדצמבר 22' עד פברואר 23' הגיע ל-1,211 דירות. הירידות הללו גבוהות בהרבה מאשר הממוצע הארצי, שהגיע ל-39%.

עודפי היצע בתל אביב?

לנתונים אלה יש לצרף נתונים של היצע דירות חדשות. בפברואר מלאי הדירות הלא מכורות שבהן מחזיקים יזמי הנדל"ן הגיע ל-54,500 דירות, שיא של 4 שנים לפחות. השיא הזה נוצר כתוצאה מקצב התחלות בנייה, שמהיר יותר מקצב המכירות של היזמים.

כזכור, פרסמנו בגלובס נתונים מהלמ"ס, לפיהם בסוף ינואר השנה, במחוז תל אביב נוצר מלאי של כ־15 אלף דירות. השפל במכירות במחוז זה, לעומת היצע הדירות החדשות, מעיד לכאורה על הצטברות עודפי היצע.

ואולם עוד בתל אביב מספר העסקאות על דירות חדשות נופל, נתוני הלמ"ס מורים כי ברמה הארצית הנפילה, שהחלה עוד ברבעון האחרון של 21', נבלמה נכון לעכשיו. בחודש פברואר נמכרו 2,506 דירות, ועל פי נתוני המגמה מדובר בעלייה של כאחוז במכירות, לעומת ינואר. מדובר בעלייה הראשונה שנרשמה במכירות מזה כשנה וחצי.

אז האם מדובר באמת בשינוי מגמה? נראה כי התשובה לכך מצויה במדדי מחירי הדירות החדשות, שמורים מספר חודשים על ירידות. ההערכה היא, כי ירידות אלה בשילוב עם מבצעי מכירות רבים, הצליחו למתן במידה רבה את הירידה, שברבעון השני של שנה שעברה היתה גבוהה מ-6% בחודש. עם זאת נראה, כי מבצעי המכירות וההנחות על מחירי הדירות יצטרכו להמשיך, ואולי אף לגדול, כדי להצליח להחזיק את שוק הדירות החדשות ברמת מכירות סבירה, והשוק כרגע רחוק מאוד מרמה זו. המכירות שבוצעו בחודש פברואר נמוכות בכשליש מאלה שבוצעו בחודשי פברואר 21' ו-22'.