החללית של Space X התפוצצה כמה דקות לאחר השיגור

חללית הדגל של חברת החלל של אילון מאסק שוגרה לטיסת מבחן לא מאוישת, אך סבלה מכשל והתפוצצה לאחר שיגורה • מאסק ציין בעבר כי הוא מתכנן להשתמש בכלי למשימות מחקר חלל בעתיד • מדובר בספינת החלל הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם

חללית ספייס X אחרי השיגור ולפני הפיצוץ / צילום: Reuters, SpaceX/Handout
חללית ספייס X אחרי השיגור ולפני הפיצוץ / צילום: Reuters, SpaceX/Handout

החללית של של SpaceX, ששמה Starship (סטארשיפ), התפוצצה בסך הכל מספר דקות לאחר השיגור שלה היום (ה'). טיסת המבחן לא הייתה מאוישת ע"י צוות ומדובר בספינה שאילון מאסק אמר בעבר שישתמש בה למטרות חקר החלל בעתיד.

גיוס בכורה בהיקף 78 מיליון דולר לקרן של יוצאות AMEX Ventures 
איומים על המייסד, מטען חבלה ברכב והפסדי עתק: מה קרה לחברת הקנאביס המבטיחה? 
שתי חברות ישראליות יצאו לפיילוט לקיצור שבוע העבודה. אלו תוצאות הביניים | ניהול וקריירה

השיגור התבצע מדרום טקסס ושודר בלייב בסטרים של Space X. הצופים יכלו לראות בשידור כיצד שובל להבות יצא מהמנועים ששומשו לשלב הראשון של טיסת החלל. סטארשיפ החלה להסתחרר באוויר זמן קצר לאחר השיגור, שהתבצע ללא תקלות. המנועים שהיו אמורים להיפרד מהכלי עצמו לא ניתקו וכמה רגעים לאחר שפרצה האש, החללית התפוצצה.

דוברות SpaceX לא הגיבה רשמית לאירוע אך בעמוד החברה בטוויטר נכתב "הצוותים שלנו ימשיכו לבחון את המידע ולעבוד לקראת טיסת המבחן הבאה. בטיסה נסיונית כזו, ההצלחה נובעת ממה שלמדנו מהשיגור". 

מוקדם יותר השבוע בוטלה טיסת מבחן של החללית לאחר שעלו בעיות לחץ שונות בכלי.

הכלי של חברת החלל, שכאשר הוא מצויד לחלוטין מגיע לגובה של יותר מ-120 מטר, עוצב על מנת לשנע כמויות אדירות של חומרים או אנשי צוות לחלל בכל שיגור. מאסק אמר במפורש שמדובר בפיתוח שיאפשר למין האנושי להפוך למין "בין-כוכבי" ולמטרה זו הוא מתכנן אף ליישב בעתיד את מאדים.

מדובר בחללית הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם, SpaceX עובדת עליה במשך שנים והשקיעה סכומי עתק ומשאבים רבים בגיוס צוות, מפעלי ייצור ותכנון מנוע חדש עבורה. שמה של החללית היה בעבר BFR, שמשמעותו היא כנראה Big Fucking Rocket כיאה לחוש ההומור של מייסד SpaceX.

בניגוד לשיגורי מבחן של נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, שם משתדלים להימנע מסיכונים ככל האפשר, ב-SpaceX יש כבר היסטוריה של טיסות שהתפוצצו. מאסק אף אמר בעבר כי החברה רק מרוויחה משיגורים אלו משום שניתן לבדוק בצורה זו מה יכול להשתבש בכל טיסת מבחן.

חברת החלל אף בונה לעצמה נמל חלל ששמו Starbase בבוקה צ'יקה בטקסס ומפתחת כלי חלל נוספים לטיסות מבחן עתידיות.