הצוללת | פודקאסט

"אחרי עשרות שעות עם לוין ורוטמן, האם אני אופטימי? לא יודע" - פרופ' ידידיה שטרן מתארח בצוללת

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

עשרה ימים אחרי ההכרזה הגורלית של שר המשפטים יריב לוין על כוונתו להוציא לדרך "רפורמה משפטית", התגודדו עשרות אלפי מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב, במה שנודע כ"הפגנת המטריות". בין המפגינים הרבים שהגיעו באותו מוצ"ש גשום אל הכיכר - ונרטבו - היה גם פרופ' ידידיה שטרן, דמות מרכזית בשיחות ההידברות סביב הרפורמה המשפטית, שמתקיימות מזה שבועות ארוכים בבית הנשיא.

שטרן - איש הציונות הדתית והמכון הישראלי לדמוקרטיה במשך 20 שנה - עשה את הדרך אל ההפגנה עם אשתו וילדיו מירושלים. הוא לא חשב שנוכחותו בהפגנה היא עניין ראוי לציון, אבל לא כך חשבו המפגינים שסביבו.

"הייתי עם כובע כדי לא להירטב", הוא מספר. "כשנפסק הגשם, הורדתי את הכובע, וכיפתי נחשפה לתפארתה. ואז ניגשו אליי שלושה אנשים שונים, נקשו על כתפי ואמרו: 'תודה רבה'. ככשאלתי את הראשון 'על מה?', הוא השיב: 'כי באת. לי אין כיפה, לך יש כיפה'. זה ממחיש את הטבעיות שבה מקטלגים כל אחד מאיתנו למחנה", אומר שטרן, ולצד זאת מוסיף: "זה השתנה מן הקצה אל הקצה. יש כעת קבוצה נהדרת של דתיים דמוקרטיים שנמצאת בכל הארץ. אנשי הציונות הדתית שיבואו להפגנות ליד בית הנשיא בירושלים, יראו שם המון אנשים עם ציציות בחוץ".

שטרן, פרופסור למשפטים וכיום נשיא המכון למדיניות העם היהודי, מדבר על הרפורמה המשפטית במושגים ברורים: "הרס הדמוקרטיה הישראלית" או, במילים אחרות, "דיקטטורה". "נתניהו? אני לא יודע מה הוא רוצה", אומר שטרן, "אבל יריב לוין וגם שמחה רוטמן - הם לא רוצים דיקטטורה, אני לא חושב. הם רוצים שהאלמנט היהודי יגבר על האלמנט הליברלי-דמוקרטי, כפי שבית המשפט מיישם אותו. זה הנושא מבחינתם. אבל עבורי זה יוצר מנגנון שאני לא יכול לבטוח בו. דיקטטורי".

לצד זאת, אומר שטרן: "מי שחושב שצריך לנצח כי אין חצי דמוקרטיה, אני יכול להבין מאיפה הוא בא, אני רק אומר לו: זה לא אפשרי בחברה שבה אתה חי, וזה אפילו יכול להיות אסוני. זה ינציח את הקיטוב פה".

יש פה סתירה פנימית. הרי הלוחמנות, הדחיפות, הקיטוב - הם אלה שהתניעו מחאה כה אפקטיבית.
"המחאה נדרשה, היא הייתה מוצדקת, ראויה. הממשלה הפעילה כוח אגרסיבי בצורה ברוטאלית. המטרה הייתה למנוע את הרפורמה כפי שהוצעה. המטרה לא צריכה להיות ניצחון לאלה או לאלה".

עוד על אחורי הקלעים של שיחות הפשרה שבהן היה מעורב, האם נצליח לכונן "חוקה רזה", חשבון הנפש שאליו נקלע אחרי רצח רבין והאם מדינת ישראל תתקיים גם עוד 100 שנים מהיום - בפרק של "הצוללת של גלובס" השבוע.