מעונות יום | שאלות ותשובות

חיסכון להורים, אבל עדיין לא חינם: מה כדאי לדעת על תוכנית "חינוך חינם"

אתמול הציג רה"מ נתניהו תוכנית "חינוך חינם לגילאי 0-3" הכוללת הגדלת סבסוד למעונות ויצ"ו ונעמ"ת • מי זכאי להטבה, כמה זה יעלה למדינה, ומי צפוי להילחם על הגדלת ההטבות לציבור שלהם? • גלובס עושה סדר

ראש הממשלה בנאומו אמש / צילום: דוברות משרד ראש הממשלה
ראש הממשלה בנאומו אמש / צילום: דוברות משרד ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אמש (א') על תוכנית "חינוך חינם לגילאי 0-3". שמה של התוכנית מעט מטעה, כיוון שלא מדובר באמת ביצירת מסגרות חינמיות לגיל הרך, אלא בהגדלת סבסוד המדינה למעונות הסמל בלבד (ויצ"ו ונעמ"ת), לצד הגדלת נקודות הזכות להורים עובדים. אז מי בדיוק יהנה מההטבה החדשה, מתי היא תצא לפועל - וכמה כסף היא שווה. ננסה לעשות סדר בשאלות הבוערות.

רשות החדשנות בהודעה חריגה: החקיקה המשפטית הביאה את רוב הסטארט-אפים הישראלים החדשים להירשם בחו"ל
המטרה: להעביר תקציב בזמן. האמצעי: לוותר על הרפורמות הגדולות ולא לעצבן אף אחד | ניתוח
מחיר החלב מזנק הבוקר. מה עומד מאחורי ההעלאות? | ניתוח

מי זכאי להטבה?

עקרונית, להטבה זכאי כל הורה לילדים בגילאי לידה עד שלוש שנים. בפועל, ההטבה נחלקת למספר סעיפים שונים, ולא כל משפחה תזכה לקבל את כולם. ההטבה המלאה תינתן לזוג הורים ששניהם עובדים ושולחים את ילדם לאחד ממעונות הסמל, שמצויים כיום במחסור ברחבי הארץ. ההטבה מצטמצמת אם אחד ההורים לא עובד (או שניהם), או אם הם שולחים את ילדיהם לגנים פרטיים.

כמה כסף ייחסך לי בזכות התוכנית?

לפי המתווה שהוצג, כל הורה עובד לילד בגילאים הרלוונטיים יקבל עוד 2 נקודות זכות לזיכוי מס בתלוש השכר שלו. שווי כל נקודת זכות עומד כיום על 235 שקל בחודש. כלומר, חיסכון חודשי של 940 שקל למשפחה בה שני ההורים עובדים. להטבה זכאים גם מי שעובדים בשכר נמוך ואינם מגיעים לרף תשלום המס, באמצעות מס הכנסה שלילי (מענקי עבודה) .

החלק השני של התוכנית נוגע להגדלת השתתפות המדינה במימון שילוב הילדים במסגרות המפוקחות (מעונות הסמל). מעתה יוגדל הסבסוד להורים בשכר הלימוד ב-1,700 שקל בחודש. בגנים הפרטיים לא יחול שינוי.

בסך-הכול, משפחה שתמצה את מלוא הזכויות המוצעות בתוכנית, תוכל לחסוך עד כ-2,660 שקל בחודש - סכום המתקרב לשכר הלימוד במעונות הסמל. עם זאת, הסבסוד להורים בגנים המפוקחים נקבע בין השאר לפי רמת ההכנסה שלהם. הורים עם הכנסה גבוהה יחסית מקבלים סבסוד מופחת, ועל כן בכל מקרה לא יזכו לחינוך חינמי עבור ילדיהם. כך או כך, רוב החיסכון הוא על הנייר בלבד, כיוון שבעוד שהמדינה מגדילה את הסבסוד לכל ילד ב-1,700 שקל, התעריף של המעון עולה בסכום דומה, כך שהוזלה זו למעשה לא תורגש בכיס של ההורים כהוזלה ישירה.

מתי נראה את הכסף?

לפי ההודעה המשותפת של נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', תוספת נקודות הזכות להורים תיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2024. הגדלת השתתפות המדינה בשכר הלימוד במעונות המפוקחים אמורה להתבצע מיידית.

האם כל הורה יכול לשלוח את ילדיו למעונות המפוקחים שלהם נוגעת התוכנית?

כרגע התשובה היא לא. קיים מחסור חמור במטפלות שמקשה על הרחבת מערכת החינוך המפוקחת לגיל הרך. כיום, רק כ-20-25% מהפעוטות בישראל מתחנכים במסגרות אלה, כאשר הביקוש לרוב גבוה הרבה יותר. כדי להתקבל לגנים אלה נדרשים ההורים לעמוד במבחני הכנסה שונים.

נתניהו הודיע במסיבת העיתונאים כי במהלך חמש השנים הקרובות ייבנו 1,800 כיתות גן חדשות, בדגש על אזורי הביקוש, על מנת "לאפשר לכל הורה שמעוניין בכך לשלוח את ילדיו למסגרות המפוקחות".

כיצד יצליחו לגייס מספיק מטפלות חדשות כדי לאייש את כל הגנים החדשים?

בהצגת התוכנית סמוטריץ' ונתניהו אמרו ששכר המטפלות יגדל ב-20%. עם זאת, בגני הילדים הגיבו באכזבה להצהרה אתמול בערב: "שכר המטפלות נשחק ואין בתוכנית הממשלה כל מענה לכך.

"נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כח אדם כדי להפעיל את המעונות", הודיעו בפורום מסגרות החינוך לגיל הרך

לטענתם, התוכנית לא תפתור את הקשיים בענף: "לאחר למעלה משנה בה האוצר משך ודחה את המלצות ועדת המחירים, החליטו במשרד האוצר להעביר רק חלק זעום מהחלטות ועדת המחירים ולהמשיך ולשחוק את שכר המטפלות מחנכות בגיל הרך. נותרנו ללא מענה לשנת הלימודים הנוכחית ומעונות היום המפוקחים על סף קריסה. לא תהיה לנו ברירה אלא לצאת למאבק".

מה עלות התוכנית לקופת המדינה?

עלות תוספת נקודות הזכות להורים צפויה לגרוע כ-1.3 מיליארד שקל בשנה מהכנסות המדינה ממסים, שכבר עכשיו נמצאות במגמת ירידה. כ-850 מיליון שקל נוספים יועברו להגדלת מס ההכנסה השלילי לזכאים.

סכום נוסף של כ-600 מיליון שקל בשנה יוקצה להעלאת שכר המטפלות והעלאת יחס התקינה למטפלות אל מול כמות הילדים בגן. זאת, בנוסף ל-150 מיליון בשנה לתשלום מענקי התמדה למטפלות שישלימו שנה בעבודה, ועוד 200 מיליון שקל להגדרות והדרכות למטפלות. ולבסוף, צריך להוסיף למשוואה עוד הוצאה בסך 2.2 מיליארד שקל להקמת גנים חדשים, שתתפרש לאורך 5 שנים.

בסך-הכול מדובר בעלות שנתית הנאמדת ב-3.5 מיליארד שקל לקופת האוצר.

מה ההיתכנות שהתוכנית תיושם כפי שהוכרזה?

במשרד האוצר היו תחילה גורמים שהסתייגו מהתוכנית היקרה וביקשו לצמצם את היקפה. לאחר ששר האוצר סמוטריץ' דחף למימוש הבטחת הבחירות של נתניהו, נראה שהמאבק בתוך האוצר הוכרע בעד התוכנית, אף שעדיין לא ברור לגמרי מה יהיה המקור התקציבי למימונה.

כעת, ההתנגשות הבאה עלולה לבוא מול המפלגות החרדיות. באוצר התעקשו שההטבות יינתנו במלואן רק למשפחות בהן שני ההורים עובדים, באמצעות נקודות הזיכוי. במגזר החרדי, שבו שיעור נמוך של ההשתתפות גברים בשוק העבודה, אחוז הניצול המלא של ההטבות למשק בית צפוי להיות נמוך יותר. לא מן הנמנע שבין ההכרזה של נתניהו אתמול ועד שתצא התוכנית אל הפועל, ילחצו נציגי החרדים בקואליציה להגדיל את ההטבות לציבור שלהם.