הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; סייברוואן זינקה ב-85%, בזן צנחה בכ-6%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.5%, ומנגד מדד ת"א 90 טיפס בכ-0.4% • המנכ"ל שאריקה בי קיור פיטרה תובע ממנה 4.4 מיליון שקל • מדדי מניות הנדל"ן - מדד הבנייה, מדד מניב חו"ל ומדד הנדל"ן - סיימו יום של תנודתיות בעליות של עד 1.1%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.5%, ומנגד מדד ת"א 90 טיפס בכ-0.4%.  מדדי מניות הנדל"ן - מדד הבנייה, מדד מניב חו"ל ומדד הנדל"ן - סיימו יום של תנודתיות בעליות של עד 1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3.6 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים.

מניית סייברוואן  זינקה בכ-85% במחזור ענק לאחר שהחברה, שמניותיה נסחרות גם בניו יורק, עדכנה על הצלחת פיילוט שעשתה באבו דאבי.

עוד בלטו בעליות אורמד , אופקו, חנן מור , ג'נריישן קפיטל , ורידיס, קרסו מוטורס , גילת, סאפיינס, ישראל קנדה , מגה אור  ומיטרוניקס .

מנגד, בצד האדום בלטו בין השאר פריון נטוורק , בזן , איי.סי.אל , הבורסה, מימון ישיר ן, מור השקעות  וקרדן נדלן .

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמו עליות של עד 0.7% בשקליות לטווחים ארוכים וצמודות המדד רשמו עליות של עד 1%. בשוק הקונצרני, מדדי תל בונד המרכזיים ננעלו בעליות של 0.2%-0.3%. 

15:33

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.5%.  מדדי מניות הנדל"ן התנודתיים שוב בולטים לטובה - מדד הבנייה, מדד מניב חו"ל ומדד הנדל"ן עולים ב-1.3%-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.

בשוק האג"ח הממשלתיות המגמה מעורבת בשקליות וצמודות המדד רושמות עליות של עד 0.7%. בשוק הקונצרני, מדדי תל בונד המרכזיים מתחזקים בעד כ-0.2%.

13:45

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ת"א 125 ב-0.3% ות"א 90 ב-1%. מדדי מניות הנדל"ן התנודתיים שוב בולטים בראש הטבלאות - מדד הבנייה קופץ ב-2.5%, מדד מניב חו"ל עולה ב-2.1% ומדד הנדל"ן ב-2%.

שיכון ובינוי  בולטת לטובה בעלייה של כמעט 5.5% שמציבה אותה בראש מדד הדגל, אחריה שפיר הנדסה , אלקטרה  וקבוצת אשטרום . בתחתית המדד שטראוס  שמאבדת 2% ואחריה נייס  שנסוגה לאחר ששבה מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי.

עלייה חדה במיוחד רושמת סייברוואן  שמזנקת ב-17.5% (וממריאה גם במסחר המוקדם בוול סטריט) וזאת על אף שלא פרסמה דיווחים חדשים. עוד עליות בולטות רושמות שותפות הזדמנות ישראלית , אופקו , חנן מור , אורמד  ונורסטאר .

במאקרו המקומי - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) דיווחה היום שהשכר הממוצע בישראל במרץ האחרון עמד על 13,658 שקל לחודש - עלייה של 7.9% ביחס למרץ 2022, שנובעת בין השאר מהמענק של 6,000 שקל בחודש שקיבלו עובדי המגזר הציבורי במסגרת הסכם השכר האחרון. נתוני פברואר, לעומת זאת, מצביעים על שכר ממוצע של 12,454 שקל, עלייה של 3.9% לעומת פברואר 2022. בהייטק נרשמה עלייה של 1.6% בשכר ביחס לפברואר 2022, ובפברואר האחרון הוא חצה את קו ה-30 אלף שקל (30,241 שקל).

12:10

מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית, לומברד אודייר, מציינים שהם נשארים "דוביים" על השקל, וכי לפי המודל שלהם הדולר-שקל צפוי להגיע ל-3.8 בטווח של חצי השנה הקרובה, על בסיס מדדי מאקרו ארוכי טווח כמו פיריון, חוב ממשלתי, הפרשי ריבית ריאלית, צמיחה יחסית ויתרות חיצוניות".

"המאזנים החיצוניים של ישראל חזקים במונחים אבסולוטיים, הם עשויים להיחלש בהמשך, שכן אם אי הוודאות הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית תימשך היא תתחבר לתיקוני השווי במגזר הטכנולוגיה - שמובילים לירידת היקף ההשקעות הזרות בישראל (שכבר הראו דעיכה). יתרה מכך, הייצוא המשמעותי לארה"ב שעומד על 7% מהתמ"ג בישראל, יחווה את ההאטה בארה"ב בחציון השני של 2023 שאמורה להכביד על היצוא הישראלי".

עוד מציינים הכלכלנים כי בניגוד למדינות רבות אחרות בשווקים המתפתחים, התאוששות חזקה יותר בצמיחה הסינית עלולה לא לפצות על המצב ולספק קיזוז לישראל: "בעוד שהחשיפה של ישראל לסין ברורה (היצוא לסין מהווה 4% מהתמ"ג), היא מבוססת על יצוא טכנולוגיה, שעשוי להיות מוגבל פוטנציאלית ע"י ארה"ב (בדומה למקרה של טייוואן). אנו מאמינים שערך השקל מול הדולר יעמוד על 3.72 בטווח ה-3 חודשים ו-3.75 בטווח השנה", הם מסכמים.

10:45

אריקה בי קיור לייזר  דיווחה כי המנכ"ל לשעבר רום אליעז, שפוטר "בשל אי התאמתו לתפקיד ומשבר אמון שנתגלע בינו לדירקטוריון באופן שלא איפשר את המשך העבודה המשותפת", הגיש לבית הדין האזורי לעבודה תביעה על סך 4.4 מיליון שקל כנגד החברה, במסגרתה טוען לפיטורים שלא כדין, פגיעה בשמו הטוב, לשון הרע, פגיעה במוניטין ואובדן הזדמנויות למציאת תעסוקה חלופית, פגיעה בפרטיות, התעמרות ועוגמת נפש. עוד מעלה אליעז טענות בדבר ממשל תאגידי לא תקין והפרה לכאורה של חובות דיווח על ידי החברה. "החברה דוחה את טענותיו של מר אליעז ומעריכה כי סיכויי התביעה להתקבל נמוכים", כתבה בדיווח לבורסה.

בתוך כך, התנודתיות בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 מחק את העלייה ונסחר בדומה לרמת הפתיחה, ת"א 125 עולה בפחות מ-0.1% ות"א 90 מטפס ב-0.3%. הירידה של מדד הבנקים העמיקה לכ-0.9% ואילו מדד ביומד בולט לטובה וקופץ ב-1.5%.

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמות עליות של עד 0.4% באיגרות לטווחים ארוכים. תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ל-3.70%. בשוק הקונצרני, מדדי תל בונד המרכזיים מתחזקים בעד כ-0.2%.

10:01

המסחר בבורסה בת"א נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 125 עולה ב-0.1% ואילו ת"א 90 יורד ב-0.1%. מדד הביומד בולט בעלייה של 1.4% בעוד שמדד הבנקים משיל כ-0.2%.

בתחתית מדד ת"א 35 נייס בשל ארביטראז' שלילי, גם מניות לאומי  ואיי.סי.אל בולטות בירידות של כ-1.3%. בראש המדד - קבוצת דלק  ואלביט  שמטפסות בכ-2% כל אחת.

גלאסבוקס  עדכנה על תוכנית התייעלות שצפויה להביא לחיסכון שנתי של 7.4 מיליון דולר. החברה תפטר כ-14% מעובדיה בתקווה שהדבר יסייע לה לעבור לתזרים חיובי ורווחיות.

בשוק המט"ח, הדולר יציב ביחס לשקל ונסחר סביב 3.63 שקלים, בעוד שהאירו והליש"ט מטפסים ב-0.4% וב-0.5% בהתאמה, לרמה של 4.03 ו-4.57 שקלים בהתאמה.

09:50

הייקון מערכות  דיווחה על שתי עסקאות לאספקת מערכת Beam2 בהיקף תמורה כולל של כ-2.6 מיליון דולר. עסקה אחת היא עם חברה גלובלית בעלת מאות מפעלים בעולם לייצור אריזות, שזו המערכת השלישית של הייקון שהיא רוכשת, והשנייה היא עם לקוח אמריקאי משמעותי שעבורו זו רכישה ראשונה.

פליינג ספארק  דיווחה על מזכרי הבנות להפצת מוצריה - אבקות חלבון לחיות מחמד ולהזנת דגים - בשווקים התאילנדי והפיליפיני. ההסכמים עשויים לייצר עבודה הכנסות של 4-5 מיליון שקל בשנה, אם יצאו לפועל.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בירידות קלות, בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט לאחר העלאת הריבית (על כך בהמשך). מרבית המניות הדואליות הבכירות שבו עם פערי ארביטראז' שליליים והן צפויות לתרום ירידה משוקללת של כ-0.5% למדד ת"א 35. יבלטו לרעה נייס  עם פער שלילי של 3.2%, אנרג'יאן  3%, טבע  1.7% ואיי.סי.אל  1.8%.

רשת בתי קפה ונדל"ן בפורטוגל: החברות שמנסות להיכנס לבורסה בדלת האחורית
הבטחת האלצהיימר ועתיד התרופות נגד דיכאון: מנכ"ל החברה המדוברת בראיון
המתחרה של אנבידיה פרסמה דוחות מאכזבים. מה יהיו ההשלכות על שוק השבבים?

אתמול ננעלה הבורסה בעליות שערים זה היום השביעי ברציפות. מדד ת"א 35 עלה ב-1%, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9% ומדד ת"א 125 התחזק ב-1.2%. מתחילת השנה, מציג מדד ת"א 35 תשואה מאוזנת עם ירידה קלה של 0.1%, ת"א 90 ירד באותה תקופה ב-3.6% ות"א 125 ב-1.1%.

השיא של עונת הדוחות בארה"ב צפוי עם סיום המסחר הערב, כאשר יפורסמו תוצאות החברה הגדולה ביותר בעולם במונחי שווי שוק - אפל . החברה אמנם השילה כ-11% מערכה מאז השיא - אז הייתה לראשונה בעולם שנסחרה בשווי של יותר מ-3 טריליון דולר - אך מתחילת השנה קפצה מנייתה בכ-34%.

הצפי הוא שהחברה תדווח על רווח של 1.43 דולר למניה ברבעון השני, על הכנסות של 92.97 מיליארד דולר (ירידה של 4.4% בהיקף המכירות בהשוואה לרבעון המקביל). ענקית הטכנולוגיה האמריקאית צפויה להכריז הלילה גם על רכישות חוזרות בהיקף של 90 מיליארד דולר. החברה הוציאה כמעט 600 מיליארד דולר ברכישות חוזרות של מניותיה במהלך 10 השנים האחרונות.

בוול סטריט נרשמות בשעה זו עליות של 0.1%-0.5% במסחר על החוזים העתידיים, לאחר שאתמול הסתיים יום המסחר בירידות. הדאו ג'ונס ירד ב-0.7%, S&P 500 ירד ב-0.8% והנאסד"ק ירד ב-0.5%.

באסיה המגמה מעורבת. בהונג קונג קופץ מדד הנג סנג ב-1.2% ובשנגחאי ובטאיפיי נרשמות עליות מתונות, בעוד שבסידני, שנזן וסיאול המגמה שלילית. בטוקיו לא מתקיים מסחר בשל חג. 

2. שוקי החוב

המגמה אתמול בשוק האג"ח המקומי הייתה חיובית, עם עליות של 0.3% עד 0.5% במדדי תל בונד הקונצרניים ועלייה של 0.9% במדד תל גוב שקלי 10+, של האיגרות הממשלתיות לטווחים ארוכים. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת כעת על 3.73%.

בארה"ב נרשמות ירידות חדות בתשואות האג"ח הממשלתיות לאחר החלטת הריבית. תשואת האג"ח ל-10 שנים נחתכה אתמול וממשיכה גם הבוקר לרדת עד ל-3.33%, ותשואת האג"ח לשנתיים מתרסקת ב-13 נקודות בסיס עד ל-3.80% - ירידה חדה בהשוואה לתשואה של 4.14% בתחילת שבוע המסחר בוול סטריט.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נסחר ביציבות הבוקר בהשוואה לשקל, ושערו בשעה זו 3.63 שקלים - בדומה לשער היציג שנקבע אתמול בצהריים. לעומת זאת, השקל נחלש מול האירו והליש"ט. האירו מטפס ב-0.4% ל-4.03 שקלים והליש"ט קופצת ב-0.6% לרמה של 4.57 שקלים. בעולם, האירו מתחזק ב-0.2% בהשוואה למקבילו האמריקאי, ונסחר סביב 1.10 דולר.

בשוק הסחורות נרשמות עליות קלות במחירי הנפט, זאת לאחר שצנחו בכ-8% השבוע. מחיר נפט מסוג ברנט עומד על 72.7 דולר לחבית ומחיר הנפט האמריקאי 68.9 דולר לחבית. בתוך חודש צנחו מחירי שני סוגי הנפט בכ-15%, ובהשוואה לרמה לפני שנה מחק הנפט כשליש מערכו.

בזירת המסחר בקריפטו נרשמות עליות של כ-2% במטבעות המובילים, אך הביטקוין עדיין לא מצליח להמריא שנית מאז נפילתו באמצע אפריל, ולחצות שוב את רף 30 אלף הדולרים. המטבע הדיגיטלי נסחר ברמה של 29 אלף דולר והאת'ריום נסחר סביב 1,900 דולר.

4. מאקרו

כאמור, הריבית בארה"ב עלתה אמש בפעם העשירית ברציפות, הפעם ב-25 נקודות בסיס לטווח של 5.25%-5% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. במסגרת ההודעה על העלאת הריבית אף רמז הפד כי זו עשויה להיות הפעם האחרונה, מה שלרוב אמור להיות סממן חיובי לשווקים, אך בהמשך צינן מעט היו"ר ג'רום פאוול את האופטימיות ואמר כי "לא התקבלה החלטה על הפסקת העלאות הריבית", אך לצד זאת הושמט מהודעת הריבית המשפט שהיה בהודעות הקודמות ורמז על צפי להמשך העלאות.

בשורה התחתונה, סרב פאוול להתחייב כי זו הייתה העלאה האחרונה. הוא הדגיש ההחלטות העתידיות יילקחו בהתאם לנתונים הכלכליים. הפרמטרים שיבחן הפד הם מצב שוק העבודה, האינפלציה שעדיין גבוהה מהיעד של הבנק המרכזי והתנאים הפיננסיים בשוק.

היום ב-15:15 (שעון ישראל) תתפרסם הודעת הריבית גם בגוש האירו. לפי רוב ההערכות, הריבית תעלה בעוד 25 נקודות בסיס לרמה של 3.75%. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך דווקא עלייה של 50 נקודות בסיס, "בשל אינפלציית השירותים שעדיין מאיצה".

5. תחזית

אז האם זו אכן הייתה העלאת הריבית האחרונה בארה"ב? כלכלן השווקים הראשי בבנק מזרחי טפחות, רונן מנחם, מעריך שלא ניתן לשלול לחלוטין העלאה נוספת של הריבית בחודש הבא (ב-14 ביוני), "אם כי נכון לעכשיו הסיכוי לכך נמוך, יחסית". 

"האינפלציה בארה"ב, שעומדת על 5% ב-12 החודשים האחרונים, עודנה רוחבית ודביקה ולבטח רחוקה הן מיעד האינפלציה של 2% והן מתחזית האינפלציה של הפד, העומדת על 3.3% השנה ו-2.5% בשנה הבאה. כלומר, עלייה לרדת בכמחצית משיעורה כיום. לא זו בלבד, בחודשים הקרובים היא עשויה לעלות שנית, עם יציאתם של המדדים הגבוהים מתחילת השנה שעברה מהחישוב", מציין מנחם.

עם זאת, מסייג הכלכלן, עיון בדברי ההסבר של החלטת הפד מצביע על נימה מעט קשוחה פחות מבעבר. "השינוי הגדול ביותר בהשוואה להודעה הקודמת הוא השמטת האמירה שלהערכת הפד נחוצה מידה מסוימת של ריסון נוסף על מנת להשיג את יעד האינפלציה. בתוך כך, נותרה האמירה שתיבחן השלכת העלאות הריבית הקודמות ויילקח בחשבון הפיגור הנחוץ לפני שהן תשפענה על האינפלציה בפועל". עוד מציין מנחם כי הושמטה האמירה שמספר המשרות נמצא בסימן עלייה.