הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; מדד הבנקים טיפס ב-1.5%, הקלינטק ב-1.6%

לאומי: הרווח ברבעון הראשון ייחתך ב-50% בשל ההחזקה בבנק ואלי נשיונל • בשוק האג"ח נרשמו ירידות של עד 1% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים • נתוני אינפלציה יפורסמו בארה"ב השבוע, אחרי דוח תעסוקה חזק מהצפוי. איך זה ישפיע על החלטת הריבית הבאה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:52

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.7% ות"א 90 עלה בכ-1.1%. מדד הבנקים בלט עם עלייה של כ-1.5% ומדד הקלינטק בעלייה של 1.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-731 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו, בין השאר, אפולו פאוור , אופקו, קרסו מוטורס , קמטק, ורידיס, קבוצת דלק , דוראל אנרגיה  ופסגות .

מנגד, בצד האדום בלטו פריים אנרג'י , סייברוואן , הייקון מערכות , אלקטרה נדלן , יוטרון, דנאל , נייס  ואורמד.

בשוק האג"ח נרשמו ירידות של עד 1% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות.

14:50

בנק ישראל דיווח כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף אפריל ב-201.89 מיליארד דולר, גידול בסך של 1.4 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 38.7%. הגידול מוסבר על ידי שערוך יתרות מט"ח בסך של 1.4 מיליארד דולר והעברות ממשלה מחו"ל בסך של 192 מיליון דולר. מנגד, הגידול קוזז בחלקו על ידי העברות המגזר הפרטי בסך של 187 מיליוני דולר.

14:10

המגמה החיובית בבורסה נמשכת כאשר מדד ת"א 35 מטפס ב-0.7% ות"א 90 עולה בכ-0.9%. מדד הבנקים בולט עם עלייה של כ-1.5% ומדד הקלינטק בולט בעלייה של 1.6% . מחזור המסחר מסתכם בכ-505 מיליון שקל.

עליות חדות רושמות בין השאר זוז פאוור , ג'נסל , סבוריט , לייבפרסון , ישראייר, חמת , קרסו מוטורס , ג'נריישן קפיטל  ואפולו פאוור .

12:20

המגמה החיובית בבורסה נמשכת כאשר שלושת מדדי ת"א המרכזיים מטפסים ב-0.6% עד 0.9%. מדדי הבנקים והנפט וגז עולים בכ-1.3%, מדד הקלינטק בולט בעלייה של 1.6% ומדד הבנייה מוסיף כ-1% לערכו. מחזור המסחר מסתכם בכ-350 מיליון שקל.

התנודתיות במניית מאפיות אנג'ל  נמשכת. המחזור היומי הממוצע של המניה נע סביב 7,400 שקל, וכעת היא מרכזת מחזור של 325 אלף שקל. המניה, שרשמה מתחילת השנה עלייה של כ-13%, מטפסת בעוד 1% כעת - וזאת לאחר שנסחרה כבר בירידות שהגיעו עד לכ-4.5%.

רובוגרופ  דיווחה כי אחת מרשתות בתי הספר הגדולות בברזיל חתמה על הזמנת המשך של עד 105,000 רישיונות לשימוש בפלטפורמת CoderZ שלה, כאשר צפי ההכנסות מהפרויקט הוא כ-3.1 מיליון דולר.

11:00

מדד ת"א 35 מטפס ב-0.5%, ת"א 125 עולה ב-0.6% ות"א 90 מתקדם ב-0.8%. מדד הבנקים קופץ ב-1.4%.

חברת מיכמן , הפועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי, הודיעה היום כי בנק לאומי הגדיל את מסגרת האשראי שלה בכ-25 מיליון שקל לצורך הגדלת מקורות האשראי של החברה והגדלת תיק האשראי מגובה נדל"ן. החברה מציינת כי לא חל שינוי ביחס לקובננטים (אמות המידה הפיננסיות) והביטחונות שהחברה נדרשת להעמיד לטובת הבנק בקשר עם מסגרת האשראי החדשה.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.7% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בעליות שערים. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.8%, ת"א 125 עולה ב-0.7% ות"א 90 ב-0.2%. מדד הבנקים קופץ ב-1.3%, כאשר גם מניית בנק לאומי עולה בשיעור דומה בצל הדיווח על הפחתת הענק שפרסמה הבוקר.

מניית מאפיות אנג'ל רושמת ירידה של כ-4.5% בפתיחה (במחזור שאמנם גבוה מהממוצע שלה ברבעון האחרון, אך עדיין נמוך מאוד), נייס בולטת בירידה של כמעט 3% ברקע ארביטראז' שלילי וסייברוואן  רושמת ירידה חדה במיוחד לאחר שאת יום חמישי סיימה בזינוק של 85%. שור-טק ולייבפרסון בולטות לטובה בהמשך לדיווחים שעליהם כתבנו מוקדם יותר וגם אופקו הלת'  רושמת עלייה בשיעור דו ספרתי.

ניו-מד אנרג'י  עדכנה על התקדמות במאגר אפרודיטה, ודיווחה שהשותפות החלו בביצוע קידוח A-3. הקידוח צפוי להימשך כשלושה חודשים ועתיד לשמש כקידוח מפיק.

08:45

ג'י סיטי  דיווחה הבוקר כי השלימה את העסקה למכירת מכרז מסחרי בצ'כיה תמורת 496 מיליון שקל (123.8 מיליון אירו), בדומה לשווי הנכס בספריה בסוף 2022. כ-46 מיליון אירו שולמו במזומן והיתרה באמצעות הלוואות מוכר שהעמידה החברה הבת האירופית של ג'י סיטי עד שהרוכשת תקבל מימון בנקאי, וזאת לתקופה של עד 5 שנים בריבית התחלתית של 6.27% (שתעלה על פני הזמן).

שותפות המו"פ שור-טק השקעות  מוכרת את יתרת החזקותיה ביוניקורן Vesttoo תמורת 15.7 מיליון דולר - מהלך שמשקף תשואה של כ-1,500% על יתרת השקעתה מאפריל 2021 בסך 1 מיליון דולר. בינואר אשתקד כבר מכרה השותפות כמחצית מהחזקותיה תמורת כ-7 מיליון דולר, מחיר שהיה גבוה פי 6 משווי השקעתה הראשוני.

08:00

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה התל אביבית צפוי להפתח במגמה חיובית, לאחר עליות חזקות שנרשמו בוול סטריט ביום שישי. נובה ואורמת יבלטו לטובה לאור פערי ארביטראז' חיוביים של כ-1.6%, ואילו נייס תאבד גובה בשל פער שלילי של 3.4%. גם מניית מאפיות אנג'ל  צפויה לרכז עניין על רקע סערת השתתפות היו"ר החדש עמר בר-לב בהפגנות בשבוע שעבר, והחרם החרדי על המאפייה שהגיע בתגובה.

עובדים בהייטק הישראלי מימשו אופציות ברווח של יותר ממיליארד דולר ב-2022
מגדל הקלפים של מדיניות החוב מתנדנד והאפשרויות של הפד מצטמצמות | פרשנות
כך התרסק שוק הקנאביס הישראלי, שהבטיח הכנסות של מיליארדים

בנק לאומי  דיווח הבוקר כי בדוחות הכספיים הקרובים לרבעון הראשון של 2023 הוא צפוי לבצע הפחתת שווי בסכום של כמיליארד שקל למניות הבנק האמריקאי ואלי נשיונל , שבו מחזיק ב-14.2%. "הבנק מעריך כי הפחתה זו צפויה להקטין את הרווח הצפוי ברבעון הראשון בכ-50%", נכתב בדיווח.

לייבפרסון  צפויה לטפס לאחר שזינקה בשישי ב-15% בניו יורק, זאת לאחר שקרן סטארבורד קראה להחליף את הנהלת החברה והוסיפה ש"הביצועים של חברת התוכנה ממשיכים להתדרדר במהירות", מציינים בהראל פיננסים. במכתב לבעלי המניות כתבו בסטארבורד כי "הם מאמינים שהביצועים החלשים של המניה הם תוצאה של היעדר משמעת בניהול התפעולי של החברה, של דירקטוריון שאינו ידידותי לבעלי המניות ושל שינויים תכופים באסטרטגיה שלה". עוד מציינים בהראל כי מאז שהחברה הונפקה באפריל 2000 היא איבדה 43% משוויה, וכי מאז שהשקיעה סטארבורד לראשונה בחברה ביולי 2022, צנחה מניית לייבפרסון ב-71%. 

שבוע המסחר הקודם בישראל היה חיובי במיוחד, כשמדד ת"א 35 עלה בסיכומו בכ־2% ות"א 90 זינק ביותר מ-6%. לעומתם המדדים המובילים בארה"ב רשמו ירידות שבועיות - הדאו ג'ונס וה-S&P 500 רשמו את השבוע הגרוע ביותר מאז מרץ עם ירידות של 1.2% ו-0.8% בהתאמה, בעוד הנאסד"ק רשם עלייה שבועית קטנה של פחות מ-0.1% (זאת בעיקר לאור העלייה של 2.2% שרשם הנאסד"ק ביום שישי).

ענקית הטכנולוגיה והחברה הגדולה ביותר בעולם במונחי שווי שוק, אפל , בלטה במסחר ביום שישי עם זינוק של כמעט 5%, לאחר הדוחות שפרסמה בליל חמישי. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, ודיווחה על רווח של 1.52 דולר למניה על הכנסות של 94.8 מיליארד דולר. במקביל הכריזה על תוכנית לחלוקת דיבידנדים ורכישה בחזרה של מניותיה בכ-90 מיליארד דולר. שמה של הענקית בלט גם במפגש המשקיעים השנתי של ברקשייר האת'וויי, שמחזיקה בכמעט 6% ממניותיה. "זה עסק טוב יותר מכל העסקים שבבעלותנו", אמר וורן באפט באסיפת בעלי המניות.

2. שוקי החוב

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמו בחמישי עליות של עד 0.7% באיגרות לטווחים ארוכים. תשואת האיגרת ל־10 שנים ירדה ל־3.66%. בשוק הקונצרני, מדדי התל בונד המרכזיים התחזקו בעד כ־0.3%.

בשוק האג"ח האמריקאי, תשואות האיגרות הממשלתיות קפצו ביום שישי לאחר נתוני התעסוקה החזקים (עליהם בהמשך). תשואת האיגרת לעשר שנים עלתה בכ-8 נקודות בסיס לרמה של 3.43% ותשואת האג״ח לשנתיים, שנחשבת לרגישה יותר למיתון, קפצה בכ-18 נקודות בסיס לרמה של 3.91% (עדיין רמה נמוכה משמעותית בהשוואה לתחילת השבוע ולפני העלאת הריבית, אז עמדה על 4.14%).

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמו עליות חדות של 4% במחירי הנפט ביום שישי, אך את השבוע הם בכל זאת סיכמו בירידה של 7%. מחיר נפט מסוג ברנט קפץ ל-75.4 דולר לחבית, והנפט האמריקאי ל-71.3 דולר לחבית. בתוך חודש צנחו מחירי שני סוגי הנפט בכ־11.5%, ובהשוואה ללפני שנה מחק הנפט כשליש מערכו.

בזירת המסחר בקריפטו נרשמות בשעה זו ירידות. הביטקוין מאבד כמעט 2% וערכו יורד ל-28.8 אלף דולר, והאת'ריום נחתך ב-4% ונסחר סביב 1,890 דולר. 

בשוק המט"ח, שער הדולר היציג עלה ב-0.3% ביום שישי ל-3.64 שקלים, אך בהמשך היום נחלש בשיעור דומה וירד בחזרה ל-3.63 שקלים. האירו ירד בכ-0.4% לאחר קביעת היציג (שנותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לחמישי) ושערו כעת 4 שקלים בדיוק. 

4. מאקרו

הדרמה העיקרית בגזרת המאקרו העולמית צפויה ביום רביעי עם פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב. על פי התחזיות, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% באפריל אך הקצב השנתי יוותר ללא שינוי בהשוואה למרץ, 5%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים במיוחד, צפוי גם לעלות ב-0.4%, אך מוערך שהקצב השנתי ירד בעשירית האחוז, מ-5.6% ל-5.5%. יום למחרת יתפרסם מדד המחירים ליצרן, שגם מהווה אינדיקציה חשובה להתפתחות האינפלציה בארה"ב ולהשפעת העלאות הריבית.

ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה, שם צופים עלייה של 25 נקודות בסיס - מ-4.25% ל-4.5%. ביום שישי יפורסמו נתוני הצמיחה של התוצר בממלכה, כשהצפי הוא שהתמ"ג עלה במרץ ב-0.1% (וכך גם ברבעון הראשון של השנה), וקצב הצמיחה השנתי ברבעון הראשון יעמוד על 0.2%.

עוד יתפרסמו השבוע נתוני יצוא ויבוא בסין, מכירות קמעונאיות באוסטרליה, נתוני אינפלציה בגרמניה, בצרפת, בספרד ובסין, וכן נתוני צמיחה בהונג קונג.

5. תחזית

ג'ון מאייר, כלכלן השקעות ראשי ב-Global X, מעריך שדו"ח התעסוקה החיובי שפורסם ביום שישי בארה"ב עשוי לעורר מחדש את האינפלציה.

כלכלת ארה"ב הוסיפה 253 אלף משרות בעוד שהצפי היה ל-180 אלף, ושיעור האבטלה רשם רמת שפל של 3.4% - כשהצפי היה ל-3.6%. נתון נוסף שמצביע על חוזקו של השוק הוא השכר הממוצע במשק, שעל פי הנתונים האחרונים עלה (ברמה חודשית) בחצי אחוז - מעל הצפי לעלייה של 0.3%. קצב העלייה השנתי בשכר האיץ ל-4.4%.

"דו"ח התעסוקה הצביע על תוספת משרות גדולה מהמצופה וירידה מפתיעה בשיעור האבטלה, ובכך עמד בניגוד לתחזיות להאטה כלכלית. ואולם, התיקון כלפי מטה של הנתונים של חודשים פברואר ומרץ (שגרעו כ-149 אלף משרות) בכל זאת הצביעו על חולשה בשוק העבודה. לנתוני התעסוקה החיוביים יש לא רק השלכות על מדיניות הפד, שמעוניין לצנן את שוק העבודה כחלק מהמלחמה באינפלציה, אלא על הכלכלה כולה. שיעור התעסוקה הגבוה, והעלייה ברמת השכר, עשויים לעודד את הצמיחה הכלכלית, אך גם ללבות מחדש את האינפלציה", כותב מאייר.

הפרסום המרכזי השבוע יהיה מדד המחירים לצרכן, אומרים בגלובל X, וסימנים להתקררות האינפלציה יחזקו את הציפיות בשוק לעצירת העלאות הריבית ובסופו של דבר גם להורדות ריבית. "מנגד, אם האינפלציה תמשיך להיות עיקשת, בעיקר בסעיפי הליבה, הדבר עשוי לחזק את ההערכה כי הפד יותיר את הריבית ברמה גבוהה למשך תקופה ממושכת יותר".

השוק מתמחר כעת סבירות של 90% לעצירת העלאות הריבית בישיבה ביוני. "הדבר צפוי להיטיב עם שוק המניות מאחר שהוא מסיר את אי-הוודאות שריחפה מעל השוק", מסכם מאייר.