יונט קרדיט | בלעדי

"הבריח נכסים לבת שלו": בקשה לפשיטת רגל נגד בעלי יונט קרדיט

בבקשה לפתיחה בהליכים שהוגשה היום לביהמ"ש נטען כי שלמה אייזיק, מייסד חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט, שקרסה עם חובות עתק לנושים לאחר שהתגלו בה אי-סדרים, הבריח לבתו את החזקותיו בשתי חברות פרטיות, בעת שהוא חייב ליונט עשרות מיליוני שקלים • אייזיק חולק על קיום החוב לחברה לאחר שביטל את ההסכם עמה

מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר
מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר

שלמה אייזיק, מייסד חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט, שקרסה עם חובות של כ-130 מיליון שקל לנושים לאחר שהתגלו בה אי-סדרים, הבריח לבתו את החזקותיו בשתי חברות פרטיות, בעת שהוא חייב ליונט עשרות מיליוני שקלים - כך נטען מבקשה לפתיחה בהליכים שהוגשה היום (א') נגד אייזיק לבית משפט השלום בראשון לציון.  

בדרך לשיקום: בית המשפט אישר את הסדר החוב ליונט קרדיט 
חשיפת גלובס: ההקלטה שמסבכת את שר האוצר לשעבר משה כחלון בפרשת יונט קרדיט
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה

בבקשה, שמשמעותה להכריז על אייזיק פושט רגל בשל חובותיו, נטען כי הוא חייב לחברה 65 מיליון שקל מכוח הסכם שנחתם בינו לבין החברה, וכי הוא הונה את נושי החברה כשהעביר בספטמבר 2022 את מניותיו בחברות הפרטיות לבתו.

בבקשה, שהוגשה על-ידי יונט קרדיט באמצעות מנהלי התביעות שמונו על-ידי בית המשפט, עורכי הדין אמיר פלמר ממשרד אמיר פלמר ושות' ויניב אזרן ממשרד ב.לוינבוק, נכתב "מבדיקה שקיימה החברה התחוור, למרבה התדהמה, כי ביום 11.9.22 העביר החייב את מניותיו בחברת יונט פיננסים והשקעות (50%) ובחברת אמירים פלה זהב לבתו - הגברת אייזיק מוייאל בר". 

עוד נטען כי העיתוי בו בחר אייזיק להעביר את המניות - בעת שמתנהלים הליכי חדלות פירעון בעניין החברה ונושיה - "מעידה בבירור על כך שהחייב פועל במטרה להונות את נושיו ואף פועל לגריעת נכס מנכסיו במטרה להבריחו מנושיו".

יש לציין כי בסוף ספטמבר 2022 הגיש אייזיק בקשה לפירוק חברת יונט קרדיט הפרטית, המחזיקה ב-29% מחברת יונט קרדיט הציבורית. אייזיק מחזיק בחברה יחד עם שי פנסו וצחי אזר. בבקשה הוא טוען כי פנסו ואזר חייבים לו סכום של 8 מיליון שקל. "אייזיק, שתמך בפעילות החברה באמצעות הזרמה של מיליוני שקלים, המשיך לתמוך בה גם בעת האחרונה, כאשר מנגד, בעלי המניות הנוספים (הערבים לחלק מחובותיה) התעלמו או התנערו מהתחייבויותיהם והפסיקו לתמוך בחברה", נכתב במסמכים שהוגשו לבית המשפט על-ידו.

במועד שאייזיק העביר את המניות בחברות לבתו, עמדה על הפרק הצעה להסדר חוב. באוגוסט 2022, הנושים ורשות ניירות ערך התנגדו להסדר. בית המשפט הצביע על כשלים ודחה ב-22 לספטמבר את הסדר החוב הראשון. לאחר הפקת לקחים ומגעים אינטנסיביים עם כל הצדדים, גובש הסדר אחר על-ידי החברה, שיוצגה על-ידי עו"ד עמית לדרמן ממשרד Ayr-עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.

בחודש שעבר אישר בית המשפט המחוזי את הסדר החוב של יונט קרדיט, ולפיו כל נכסי החברה יועמדו לטובת פירעון החוב לנושים, ובשלב השני יגויס משקיע, ויוקצו מניות לנושים. בעלי השליטה בחברה - אייזיק, שי פנסו ויצחק אזר, שכיהן כמנכ"ל עד יוני 2022, המחזיקים יחד כ-65% ממניות החברה - התנגדו. בית המשפט קבע כי יינתן פטור מתביעות לדירקטורים שלא נטשו את החברה.

חוב של 65 מיליון שקל שנוי במחלוקת

החוב של אייזיק לחברה שנוי במחלוקת. בעוד מנהלי התביעות טוענים כי הוא חייב בעקבות התחייבות בלתי חוזרת, אייזיק מכחיש את החוב וטוען כי שלח הודעה על ביטול התחייבות ביולי 2022, תוך שנטען כי החברה הפרה הפרות יסודיות את התחייבויותיה. אייזיק ופנסו טענו כי הם לא יודעים על המתרחש בחברה וממודרים ממידע.

ב-3 ליולי דיווחה החברה לרשות ניירות ערך כי אייזיק הודיע על ביטול ההסכם מצידו וביקש למשוך את ההמחאות שנמסרו על-ידו מכוח ההסכם, עקב הפרות יסודיות של ההסכם מצד החברה. בהודעה לרשות נכתב כי "החברה דוחה את טענותיו של מר אייזיק, ובכוונתה לפעול למימוש ההסכם".

בבקשה צוין כי ביוני גילו חברי הדירקטוריון כי יונט קרדיט העמידה הלוואות ללא כיסוי. רואי החשבון של החברה הבהירו כי ללא מקורות שיכסו את ההלוואות ואת ההמחאות החסרות, החברה תיאלץ לתקן את דוחותיה הכספיים לאחור ביחס לסכומים. אייזיק ופנסו התנדבו, לפי הבקשה, להתחייב כלפי החברה לכסות את הסכומים, וזאת מבלי לבקש כל תמורה.

אייזיק הוא סוכן ביטוח ואיש עסקים ותיק, המנכ"ל והמייסד של קבוצת הביטוח והפיננסים יונט ונשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל. עד להתפטרותו ביולי 2022 מתפקידיו בחברה, הוא שימש כסגן יו"ר הדירקטוריון של יונט קרדיט הציבורית.

עו״ד יניב אזרן / צילום: יעקב (קובי) מהגר
 עו״ד יניב אזרן / צילום: יעקב (קובי) מהגר

החברה הציבורית נקלעה לסחרור בשל אי-סדרים שהתגלו על-ידי בודק חיצוני. אלה הובילו לחקירת משטרה שנמשכת עד היום נגד בעלי השליטה, בהם אייזיק. על-פי החשד, מנכ"ל החברה דאז נטל כספים, וכך החל להתגלגל כדור שלג. המסחר במניות החברה הופסק, רשות ניירות ערך פתחה בחקירה ביולי 2022, אייזיק ויתר בעלי השליטה נחקר בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך, וחזר בו יחד עם בעל השליטה שי פנסו מהתחייבותם לפצות את החברה בגין הנזקים שנגרמו לה. יו"ר החברה משה כחלון, שר האוצר לשעבר, התפטר, וגם הוא נחקר בפרשה.

עו"ד גיא גיסין, המייצג את שלמה אייזיק, מסר בתגובה: "טרם קיבלנו את הבקשה. חבל שזה מתפרסם בטרם קיבלנו את הבקשה. נגיב לאחר שתתקבל".  

*** חזקת החפות: אייזיק ויתר המעורבים הם בגדר חשודים בלבד. החקירה בעניינים נמשכת, ועומדת להם חזקת החפות.