האינפלציה בישראל לא מתמתנת ואף עוקפת את ארה"ב. מה יחליט בנק ישראל בשבוע הבא?

בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בשבוע הבא פעם נוספת, והשאלה הגדולה היא האם זה יספיק • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "אנחנו ממשיכים לראות אינפלציה גבוהה וצפי לצמיחה נמוכה, זה מצב מדאיג" • רונן מנחם ממזרחי טפחות: "האינפלציה מתיישבת עם העלאת ריבית של רבע אחוז לפחות במועד הקרוב"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל הפתיע לרעה ומסבך את הדילמה של בנק ישראל. בחודש אפריל, עלה המדד ב-0.8% - גבוה מהצפי של האנליסטים שעמד על 0.4%-0.5%. מדובר בקצב שנתי של 5%, מה שגורם לכך שהאינפלציה בישראל עוקפת אפילו את זו של ארה"ב (שם נרשמה ירידה בקצב השנתי ל-4.9% באפריל).

איך הפכו הבנקים הישראליים לרווחיים ביותר בעולם | ניתוח
מחקר חדש חשף: לווים בחברה הערבית משלמים יותר ריבית
הרשות לניירות ערך בקיפאון כבר חודש: "לא היה מצב כזה מעולם"
הבריחה של המשקיעים המוסדיים ממניות עשויה לתמוך במחיריהן  

לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב כבר אותת שהעלאות הריבית עשויות להסתיים, הדילמה של בנק ישראל קשה מתמיד. בשבוע הבא תכריע הוועדה המוניטרית של הבנק אם להעלות את הריבית פעם נוספת במטרה לרסן את עליות המחירים החדות.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת BDO, אומר בשיחה עם גלובס ש"אנחנו ממשיכים לראות אינפלציה גבוהה וצפי לצמיחה נמוכה, זה מצב מדאיג. המחירים עולים אך ברמה הלאומית אנחנו מרוויחים פחות ומוציאים יותר".

הרצוג מדגיש שהמצב בישראל חריג גם ביחס למה שקורה בעולם. "למרות שהאינפלציה הייתה נמוכה מארה״ב בשיא רמתה, אנו כעת במצב הפוך בו האינפלציה בישראל גבוהה ממקבילתה בארה"ב. כתוצאה מכך אנו נראה האטה בצמיחה וזה כמובן ישפיע על כל חלקי המשק".

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן ראשי של בנק לאומי, מתמקד בהחלטת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא: "עקב מצב האינפלציה הנוכחי עליית המחירים צפויה להסתכם ב-3.5% עד 4% בשנת 2023, גבוה מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים, זו שנה שנייה ברציפות". בשל כך, בפמן סובר שבנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בהחלטה הקרובה של ברבע אחוז לכל הפחות לרמה של 4.75% ואיננו צפוי להתחיל בהפחתת ריבית בעתיד הנראה לעין.

כיוון אחר להסתכלות על נתוני המדד מביא רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. מנחם מצביע על כך ש" אפילו השפעה "טכנית" (מדדים גבוהים מהשנה שעברה שיצאו מהחישוב) לא סייעה למדד ומכל מקום לא מסתמנת האטה של ממש".

הריבית, מעריך מנחם, תעלה בשל קצב עליית המדד ב-12 החודשים האחרונים אשר נותר גבוה על 5%. "האינפלציה מתיישבת עם העלאת ריבית של רבע אחוז לפחות במועד הקרוב", לדבריו.

מודי שפריר, כלכלן ראשי לשווקים פיננסים בבנק הפועלים, מציין כי "המדד הפתיע משמעותית כלפי מעלה - עלה ב-0.8% לעומת הערכתנו לעלייה של 0.5%. ההפתעה החדה כלפי מעלה נבעה משני סעיפים - עלייה חדה מהציפיות במחירי השכירויות ובמחירי הטיסות לחו"ל. עלייה (מדאיגה יותר בראיית בנק ישראל) נרשמה במדדי הליבה - המדד ללא צעדי ממשלה, אנרגיה וירקות ופירות עלה באפריל ל-5.3% (לעומת 5.2% במרץ) - רמת שיא במחזור הנוכחי. בשורה התחתונה - מדד חודש אפריל תומך בהעלאת ריבית נוספת ב-22 במאי ל-4.75% ובכך שריבית בנק ישראל תיוותר על כנה לפחות עד סוף שנת 2023".

הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון מציין כי "מדד חודש אפריל הפתיע כלפי מעלה ועלה ב- 0.8% לעומת ההערכות המוקדמות של 0.4%. שני סעיפי מדד עיקריים הפתיעו: מחירי הדיור (מחירי השכירות) עלו ב-0.5% ומחירי נסיעות לחו"ל עלו ב-8.8% (הנחנו 5.2%), מעבר לעונתיות הרגילה והשפעת הפיחות. אינפלציית הליבה האיצה ל-5.26% שנה אחורה לעומת 5.1% לפני חודש. מדד אפריל מצביע על המשך סביבת אינפלציה גבוהה ועיקשת אשר איננה מתמתנת. כמובן שבנק ישראל צפוי לעלות את הריבית בשבוע הבא ב-0.25% ל-4.75%".