קצב הצמיחה של ישראל עומד ביעד, אבל הצריכה הפרטית בירידה

התוצר בישראל ברבעון הראשון של 2023 צמח ב-2.5% - מעל לתחזיות הקודרות • בנק ישראל עדיין צפוי להעלות את הריבית • הצמיחה לנפש כמעט מתאפסת

נתוני התוצר בישראל לרבעון הראשון מצביעים על צמיחה אך גם על ירידה בצריכה בפרטית / צילום: כדיה לוי
נתוני התוצר בישראל לרבעון הראשון מצביעים על צמיחה אך גם על ירידה בצריכה בפרטית / צילום: כדיה לוי

התוצר המקומי צמח ברבעון הראשון של שנת 2023 ב-2.5%, כך פרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני הרבעון הם בהתאם לתחזיות השנתיות ל-2023 של בנק ישראל אשר פורסמו בחודש אפריל, אך הרבה מעבר לתחזית הקודרת של חברת דירוג האשראי S&P, שחתכה את תחזית הצמיחה של ישראל בשבוע שעבר וצפתה צמיחה של 1.5% בלבד לשנת 2023. 

האינפלציה בישראל לא מתמתנת ואף עוקפת את ארה"ב. מה יחליט בנק ישראל בשבוע הבא? 
יוקר המחיה משתולל: קצב האינפלציה הפתיע לרעה - 5% באפריל; מחירי הדירות ללא שינוי 
למרות החקיקה המשפטית והמבצע בעזה: כלכלני S&P מסבירים למה הם מאמינים ביציבות ישראל 

הנתונים מצביעים על הרבעון הראשון של 2023 בו חלו תנודות רבות במצבה של ישראל, כאשר החל מינואר המשבר הפוליטי הביא לחששות גוברים לפגיעה בכלכלה, כפי שבא לידי ביטוי בדוחות של גופים רבים, החל מבנק ישראל ועד קרן המטבע הבינלאומית.

עם זאת, הצמיחה לנפש בישראל כמעט נעלמת, בשל הריבוי הטבעי במדינה העומד על כ-2% בשנה. הצמיחה לנפש עמדה ברבעון זה על 0.1%. נזכיר כי התחזית של חברת הדירוג S&P צפתה כי ישראל תרד לצמיחה לנפש שלילית בשל הירידה בתוצר אשר כעת אינה נראית. 

ירידה בצריכה הפרטית 

אך לא הכול ורוד: הרבעון הנוכחי מציג כי ההוצאות לצריכה הפרטית ירדה בתחילת 2023, ירידה של 1.7% לעומת הרבעון הקודם, מה שמצביע על השפעת עליות הריבית במשק. בנוסף, חלה ירידה משמעותית ביבוא הסחורות והשירותים מחו"ל, כאשר מהרבעון הקודם חלה ירידה של 5.8% בסעיף זה.

נתון מעניין נוסף הוא שבחישוב הרבעוני, הרבעון הראשון צמח ב-0.6% לעומת הרבעון הקודם לו. הלמ"ס מציג שנתון זה הוא גבוה לעומת מדינות אחרות בארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, כאשר ישראל עוקפת בנתוני הצמיחה את ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה.

נזכיר כי השנה הקודמת הסתיימה בעליות חזקות גם בצריכה וגם בצמיחה בתוצר, 2022 הייתה שנה חזקה והמשיכה את המגמה ב-2021. ישראל צמחה ב-6.5% במהלך השנה שעברה, אך כעת האינפלציה הדביקה ועליות הריבית התכופות האטו את הכלכלה הישראלית.

ביום שני הבא יודיע בנק ישראל על החלטת הריבית, והוא צפוי להכריז על העלאה נוספת של 0.25% לפחות. נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול (ב'), והראו כי לא חלה ירידה ברמת המחירים בחודש אפריל, מחזקת את הצורך בהמשך המאבק באינפלציה ואף יותר מכך - את ההבנה שהריבית בישראל לא תרד בזמן הקרוב.

בתוך כך, הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, פרסמה היום תחזית מאקרו עדכנית, שבה הפחיתה את צפי הצמיחה של התוצר ואת רמת הכנסות המדינה הצפויה. לפי הנתונים העדכניים, הצמיחה בסוף 2023 תסתכם ב-2.7%, לעומת תחזית של 3% מינואר האחרון. הכנסות המדינה יגיעו לפי האומדן העדכני ל-463.6 מיליארד שקל, המשקפים אובדן של כ-5.3 מיליארד שקל לעומת התחזית הרשמית הקודמת של האוצר.