בנק ישראל לא מצליח להילחם באינפלציה. אלו הסיבות

מדד המחירים לצרכן באפריל רשם עלייה כפולה מזו שהעריכו הכלכלנים • במקביל, אינפלציית הליבה המשיכה לטפס וכעת עומדת על 5.3% • מהן הסיבות המרכזיות לזינוק, איך ישפיעו עליות המחירים, ומה צפוי להחליט בנק ישראל בעדכון הריבית?

האינפלציה בישראל עקפה את ארה''ב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה בישראל עקפה את ארה''ב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל פורסם ביום שני, והפתיע לרעה את הכלכלנים. מרביתם צפו כי המדד יעלה באפריל ב־0.4% עד 0.5%, וכי רמת האינפלציה השנתית תרד ל־4.6%־4.7%, אולם הם התבדו - מדד המחירים עלה ב־0.8% והאינפלציה נותרה על 5% גם בחודש החולף.

האינפלציה בישראל לא מתמתנת ואף עוקפת את ארה"ב. מה יחליט בנק ישראל בשבוע הבא? 
נתוני המדד מגלים: זה הסקטור שמושך את מחירי הדירות כלפי מעלה | פרשנות

מדד חודש אפריל גרם למהפך בין ישראל לארה"ב, כאשר האינפלציה באחרונה ירדה מתחת לזו של ישראל. בכדי להבין את נתוני המדד מעבר לעליית האינפלציה, גלובס צלל לנתונים: מה הביא לעליית המדד, מה צפוי בחודש מאי, וכמובן מה התחזית לשבוע הבא, עם החלטת הריבית של בנק ישראל?

מהן הסיבות המרכזיות לעליית המדד?

מדד המחירים מושפע ממגוון רכיבים. עליית המחירים הנוכחית הושפעה ממספר סעיפים עיקריים, שבראשם העלייה במחירי הנופש בארץ ובחו"ל (9.2%) והזינוק במחירי השכירות.

סעיף מחירי השכירות מורכבים משני תתי־סעיפים: חידוש חוזים ושוכרים חדשים. בחידוש חוזים נרשמה עלייה של כ־3.6% בסך־הכול ועבור שוכרים חדשים נרשמה עלייה של כ־9%.

מנגד, מדד מחירי הדירות החדשות נותר בעינו וללא שינוי מחודש פברואר־מרץ, זאת לאחר ירידה קלה בינואר־פברואר, אז המדד ירד ב־0.1%. לצד זאת, קצב הגידול השנתי של מחירי הדירות האט מ־12.8% ל־11%.

 

"מדד הדיור הוא הנתון המוזר של הערב, אחרי שהתחלנו לחגוג את ירידת המחירים בפרסום שעבר", אומר גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות. אך באותה נשימה הוא מציין שהנתונים עלולים עוד להשתנות בהמשך, לאור העובדה שמדובר באומדן ראשוני של נתוני הדיור בשנה זו. עוד מציין בית אור כי "הנתונים מאותתים על קיפאון מוחלט בשוק הדיור, ירידה כוללת במספר העסקאות, נטילת משכנתאות וירידה חדה בהכנסות ממסי הנדל"ן כתוצאה מכך".

הנתון החשוב שמסתתר במדד

צלילה לעומק הנתונים עצמם מראה שיש עוד דרך ארוכה מאוד עד להתמתנות האינפלציה, בוודאי כשמדובר באינפלציית הליבה, המוציאה מהחישוב את מחירי האנרגיה ואת מחירי הפירות והירקות בעלי התנודתיות הגבוהה. אינפלציית הליבה של ישראל עלתה בחודש אפריל, וכעת עומדת 5.3% בראייה שנתית.

"העלייה המדאיגה ביותר מגיעה דווקא בנתון זה. אינפלציית הליבה מודדת את האינפלציה ללא המרכיבים שנחשבים לתנודתיים ביותר, כמו צעדי הממשלה, מחירי האנרגיה והפירות והירקות", מסביר מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים. לדבריו, עלייה זו גבוהה יותר מאשר זו שהייתה בחודש מרץ, ומזניקה את אינפלציית הליבה לנתון שיא בסבב הנוכחי.

"במבט על החודשים הקרובים, הסיכון נוטה בבירור כלפי מעלה, הן בהשפעת היחלשות השקל ובעיקר גל העלאות משמעותי מאוד במחירי המזון בסדר גודל שלא ניראה זמן רב", מציין רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב־IBI בית השקעות. "נראה כי התחזיות התבררו כנכונות מוקדם מן הצפוי".

המדדים הבאים: מה הצפי בשוק?

ברקע נתונים אלו, קשה שלא לתהות כיצד יושפעו נתוני האינפלציה בישראל, שצפויים להתעדכן ביום שני הבא בהחלטת הבנק המרכזי. מצד אחד, אנו רואים עליות מחירים במוצרי הצריכה השונים, כאשר חברות רבות, האחרונה מביניהן שטראוס, העלו את מחירי מוצריהן באחוזים משמעותיים.

מן הצד השני, נתוני האינפלציה השנתיים צפויים להציג ירידה (ללא החודשים בהן היא הייתה גבוהה בשנה שעברה), כך שקיים צפי לכך שתחול ירידה מסוימת.

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, צופה עלייה של 0.6% במדד מאי בעקבות זינוק בסעיף המזון, בהתאם להודעות עליות המחירים מחברות המזון השונות, לצד עלייה עונתית במחירי הפירות, הירקות וההלבשה. לדבריו, העלייה "העלייה הצפויה תתרחש בשל ירידה עונתית במחירי ההלבשה והפירות והירקות, במקביל לעלייה במחירי השכירות והתחבורה".

התחנה הבאה: החלטת הריבית

וכעת, לשאלה הגדולה: כיצד תושפע החלטת בנק ישראל באשר לשינוי בריבית? בהחלטה הקודמת, בתחילת חודש אפריל, הודיע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, על עליית ריבית בשיעור של רבע אחוז והעלה את הריבית במשק לשיעור של 4.5%.

בהחלטתו הדגיש פרופ' ירון מספר אלמנטים חשובים שנגעו להחלטת הריבית, בראשם קצב האינפלציה כמובן. לאחרונה הוא הצהיר כי "האינפלציה נשארת דביקה, במיוחד בתחום השירותים. אנו נחושים להוריד אותה אל תוך טווח היעד (1%־3%), ואם זה אומר להמשיך להעלות ריבית, זה מה שנעשה".

זאת, כשברקע נתוני האבטלה שפורסמו באחרונה, לפיהם האבטלה בישראל נמוכה ועומדת על 3.6% בלבד, מציבים קושי נוסף בהתמודדות עם האינפלציה.

כעת, הכלכלנים בשוק צופים שבנק ישראל יעלה את הריבית פעם נוספת. ההערכה הרווחת בשוק היא שהעלייה תהיה בשיעור של רבע אחוז. אחרים מניחים כי העלייה תהיה משמעותית הרבה יותר ותעמוד על חצי אחוז.

כך או כך, העלאת הריבית תביא את ישראל לעלייה עשירית ברציפות ולשיעור ריבית גבוה ביותר שלא נראה כאן מאז 2007, ובשוק לא פוסלים כי תירשם עליית ריבית נוספת בהמשך השנה.