המקרה המיוחד של חברה סעודית שכמעט זכתה בפרס ישראלי

פולימרון הסעודית פיתחה פלסטיק מיוחד שמתכלה יחסית במהירות • הפיתוח החדשני הוביל את הסטארט־אפ עד למרחק נגיעה מזכייה בתחרות קרן אבירם הישראלית שנערכה במרוקו • וכך, הסעודים כמעט זכו בפרס ישראלי, אך אסורים במסחר עם ישראלים

המנכ''ל סנדובאל כשמאחוריו דגלי ישראל, ערב הסעודית ומרוקו / צילום: Colin Baldwin for Forbes
המנכ''ל סנדובאל כשמאחוריו דגלי ישראל, ערב הסעודית ומרוקו / צילום: Colin Baldwin for Forbes

הסכמי אברהם היוו בשורה אדירה לכלכלת המזרח התיכון, אך המדינה הערבית החזקה באזור, ערב הסעודית, בחרה לפי שעה להישאר בחוץ. מאז ההסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן אמנם אנשי עסקים ישראלים החלו להיכנס לממלכה הסעודית באמצעות אשרות כניסה מיוחדות, אבל עסקים באופן ישיר אי אפשר לבצע גם כיום. כל זה לא מנע מהסטארט-אפ הסעודי "פולימרון" להירשם לתחרות Aviram Awards של קרן אבירם, שהקים היזם זיו אבירם, עם מגזין פורבס.

וורן באפט אוהב מניות יפניות; אולי שווה לכם לבדוק למה 
הלקח הטורקי, ההודי והישראלי: מדוע החילונים מפסידים 
המטרופולין שבו דמי השכירות עולים ב־60%, 75%, אפילו 100% 

פולימרון היו אחד מתוך 780 סטארט-אפים אחד שנרשמו לתחרות קרן אבירם הישראלית, על פרס שעומד על חצי מיליון דולר. לצד החברה הסעודית נרשמו גם חברות ממדינות נוספות שאינן מנהלות יחסים דיפלומטיים עם ישראל כמו טוניסיה ואף אחת נצית במיוחד - אלג'יריה.

השופטים בתחרות, שנועדה לעודד סטארט-אפים שעתידים לשנות את המציאות לטובה, התרשמו מאוד מהסעודים והם הצליחו להימנות על חמשת המתמודדים בגמר. וכך, נוצר מצב שבו דגלי ישראל וערב הסעודית הוצבו זה לצד זה.

פיתוח משמעותי עבור המאבק בזיהום הימי

החברה הסעודית נוטלת פסולת אורגנית מתעשיית העופות והתמרים, והופכת אותם לפלסטיק מתכלה. מאותו הפלסטיק, למשל, מייצרים שקיות זבל וסכו"ם המהווה, לצורך העניין, בשורה אדירה לזיהום באוקייאנוסים, משום שבמגע עם מים הוא מתכלה במהירות יחסית גבוהה.

מדובר בפיתוח שיכול להיות משמעותי עבור המאבק בזיהום הימי. לפי דו"ח שפרסמה קרן אלן מק'ארתור במסגרת הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ב־2016, עד שנת 2050 יהיה בים הפתוח יותר פסולת פלסטיק וניילון מאשר דגים. מאידך, הפתרון היחיד שהוצע למניעת המצב החמור הוא הגברה מסיבית של פתרונות מחזור.

"הצעירים הסעודים אוהבים לעבוד קשה", מספר לגלובס המנכ"ל והמייסד-שותף של פולימרון, רודריגו חימנס סנדובאל המקסיקני. מעל הצעירים הסעודים ובין בכירי החברה נמנית המנכ"לית והמייסדת-שותפה, ד"ר נור זעורי. זה אולי נשמע חריג שבראש חברה מצליחה עומדת אישה סעודית, אך לדברי סנדובאל לא מדובר במקרה יוצא דופן.

יתרה מכך, הבכיר המקסיקני מאמין כי בעתיד נראה מספר הולך וגדל של סעודיות בתפקידים בכירים בתחום מדעי החיים. "יש נשים רבות שמוצלחות מאוד בסקטור, ואני מאמין שחלק גדול ממנהיגות התחום בערב הסעודיות יהיו הנשים, הן מלאות מוטיבציה".

החברה הסעודית כבר קיבלה הבעת אמון משמעותית, כאשר חברת תעשיית העופות הסעודית "טנמייה" החליטה להשתמש בהם, לטובת העברת הפסולת אליהם. טנמייה היא חברה אחת מתוך קבוצת הענק הסעודית "אל־דבאג". בד בבד, פולימרון גם פעילה במקסיקו.

בשל איסור המסחר, הסטארט־אפ לא הגיע לארץ

ובזמן שהסטארט־אפ הסעודי ממשיך להתקדם, בשל איסור המסחר, הוא טרם הגיע לארץ. "אנחנו לא יכולים לקיים מסחר עם ישראל", מציין סנדובאל. "אירוע כמו תחרות אבירם יכול להשפיע לחיוב על היחסים בין המדינות באזור, כולל ערב הסעודית וישראל שיש פוטנציאל ענק לשיתוף פעולה בין המדינות. הקשרים בין האנשים ובין החברות עשויים להשפיע לטובה על הקשרים בין המדינות". בנוגע לאופנים לשיתוף פעולה, המנכ"ל מסביר: "ערב הסעודית משקיעה רבות בגיוון הכלכלה ובפיתוח ההייטק. ישראל ידועה בתור מדינה מפותחת בתחום. שיתוף פעולה בין שתי המדינות יכול לתרום לכל האזור".

לצערם של פולימרון, בסופו של התהליך הארוך הם לא זכו בפרס, אך בכל זאת מדובר בהישג לא מבוטל, שכן לאירוע הגמר העפילו חמישה סטארט־אפים בלבד, ביניהם גם הסעודים. למעשה, חבר השופטים פרסם רק את שמות החברות שסיימו במקומות 1-3. במקום הראשון נבחרה החברה הישראלית QD-SOL, שמפתחת טכנולוגיית ייצור מימן קוונטי ירוק. הטכנולוגיה מנצלת את אנרגיית השמש להפקה ישירה של מימן ירוק ממים ללא צורך בחשמל, מה שהופך אותה לפתרון בר־קיימא עבור התעשייה והסביבה.

בכירי החברה הישראלית המנצחת QD-SOL / צילום: Colin Baldwin for Forbes
 בכירי החברה הישראלית המנצחת QD-SOL / צילום: Colin Baldwin for Forbes

למקום השני נבחרה חברה ישראלית אחרת, Carbon Blue, שזכתה ב־100 אלף דולר. החברה מפתחת פתרון להסרת פחמן דו חמצני (CDR) הכולל גישה ייחודית לסילוק CO2 מהאוקיינוסים בעולם, במקום מן האטמוספירה. תהליך הסילוק מהווה תהליך קומפקטי ויעיל אנרגטית, בעל תחזוקה מינימלית. למקום השלישי נבחרה חברה מרוקאית, DeepEcho, שזכתה ב-50 אלף דולר. המיזם משתמש בבינה מלאכותית במטרה לסייע לטכנאי אולטרסאונד באבחון וידאו אולטרסאונד מתקדם לצורך מניעת מומים מולדים.