החשש מחדלות פירעון של ארה"ב מטלטל את אלה שסמכו על האג"ח

העימות הפוליטי סביב קביעת תקרת החוב בארה"ב עלול לגרום לה חדלות פירעון כבר ביוני • "תהיה פה הליכה על הקצה, ואני לא רוצה להיתפס עם המכנסיים למטה", אומר אחד ממחזיקי האג"ח

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן ויו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן ויו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בנג'מין סמואלס, בודק ביטחון סייבר בן 31 מלוס אנג'לס, החל להעביר את כספי החירום שלו לאיגרות חוב בשנה שעברה, לאחר שהריבית העולה משכה אותו לשם. הוא לא ציפה שממשלת ארה"ב - שנחשבת ללווה הבטוחה ביותר בעולם - תמצא עצמה מרחק של שבועיים מחדלות פירעון.

דוחות הבנקים גילו: זה המוצר שהציבור בורח ממנו | ניתוח
שוק השכירות רותח: מי מובילה את עליות המחירים, והדירות בת"א שצנחו ב-10% 

סמואלס סידר את ההחזקות שלו באג"ח כך שיושקעו מחדש אוטומטית כשניירות הערך מבשילים, אבל נכנס לאתר של משרד האוצר בשבוע שעבר כדי לשנות את ההוראה הזו. כיום הוא מחזיק יותר מזומן, מתוך פחד מפני המועד הסופי של הקונגרס והנשיא ג'ו ביידן לקביעת תקרת חוב חדשה (החוב כיום עומד על מעט יותר מ-31 טריליון דולר, והממשל רוצה להגדיל את תקרת החוב על מנת להימנע מהגעה של ארה"ב לחדלות פירעון).

"בהחלט עומדת להיות פה הליכה על הקצה מבחינה פוליטית, ואני לא רוצה להיתפס עם המכנסיים למטה אם אני צריך כסף", אמר סמואלס.

סמואלס הוא אחד מהמוני המשקיעים הפרטיים שקנו אג"ח משרד האוצר מאז השנה שעברה, וכעת ניצבים בפני הסיכון יוצא הדופן שלא יקבלו חלק מכספם בחזרה מיד. שרת האוצר ג'נט ילן אמרה שלממשלה עלולה להיגמר האפשרות למכור חוב חדש כבר ב-1 ביוני. זה עלול לגרום עיכובים בתשלומי מזומנים לבעלי אג"ח מבשילות - ולערער שוק שהוא חלק מהבסיס של המערכת הפיננסית העולמית.

מבחינת משקיעים פרטיים, הסיכויים של חדלות פירעון חותרים תחת המשיכה המרכזית של חוב אג"ח, שנתפס באופן נרחב כאחד האמינים בין כל סוגי הנכסים. בספרי לימוד פיננסיים מתייחסים לחדלות פירעון אמריקאית כבלתי נתפסת בפועל. בוול סטריט מתייחסים לתשואות אג"ח משרד האוצר כתחליף לתשואה מהשקעות חפות מסיכון.

"הרכיב בתיק שאף אחד לא צריך לחשוב עליו"

"איגרות חוב אמורות להיות החלק מהתיק שאף פעם לא באמת צריך לחשוב עליו", אמר אנתוני סגלימבנה, אסטרטג שווקים ראשי ב-Ameriprise Financial.

אפילו כשהדדליין מתקרב, אנליסטים רבים סבורים שרפובליקאים ודמוקרטים ימצאו דרך להימנע מאסון פיננסי פוטנציאלי. רוב המשקיעים מצפים שמחזיקי אג"ח של האוצר יקבלו בסופו של דבר את כספם בכל מקרה.

ובכל זאת, חלק מהמשקיעים היומיים שנכנסו לשוק חוזרים לשוליים. חוזה פרננדז, מהנדס תוכנה בן 38 מסן חוזה, קליפורניה, מכר את רוב ההחזקות שלו במניות לפני כשנה, כדי להתכונן לקנות בית, והעביר את הכספים האלה לאג"ח האוצר לבינתיים. הוא עדיין מחפש את עסקת הנדל"ן הנכונה עבורו, אבל מאז הפסיק לרכוש אג"ח, והוא עוקב אחרי הדיון לגבי תקרת החוב. הוא מתכוון לסגור מכירה של עוד בית שיש לו במינסוטה ואת הכסף יעביר לחשבון בנק, לא לאג"ח משרד האוצר, לפחות עד שהמצב בוושינגטון ייפתר. "אני מהנדס תפעול, משלמים לי כדי להיות פרנואיד", אמר.

הרבה משקיעים מקצועיים שמנהלים תיקי השקעות של אג"ח אוצר קצרות-טווח החלו לחשוש בעצמם, ומנסים להימנע מלהחזיק את ניירות הערך שלגביהם קיים הסיכון הגדול ביותר של החמצת תשלום. זה הוביל אותם למכור אג"ח לטווחים קצרים שמבשילים אחרי 1 ביוני, והעלה את התשואות לכמה מהרמות הגבוהות ביותר לעומת הבשלות של אג"ח דומות בתקופה האחרונה. התשואה על אג"ח עולה ככל שמחירה יורד.

חשש מהפרעה בזרימה של טריליוני דולרים

בהתחשב בביטחון של אנליסטים שמשרד האוצר בסופו של דבר יחזיר לבעלי האג"ח את כספם, החשש היותר מיידי בוול סטריט הוא שהסדקים מחדלות פירעון אמריקאית עלולים להדהד במהירות בשווקים אחרים. החמצת תשלום על איגרות חוב עלולה ליצור הפרעה בזרימה גלובלית של טריליוני דולרים רבים בהלוואות דולר לטווח קצר, שהן חיוניות לאופן שבו בנקים וחברות בכל העולם מממנים את פעילותם. אנליסטים אומרים גם שמשקיעים רבים יברחו מנכסי סיכון מכל הסוגים וזה כנראה יפגע במחירי מניות.

התאריך המאיים של תקרת החוב לא הפחיד את כל הסוחרים באג"ח, ובטח שלא את מי שחדשים להן. כעת, כשהוויכוח הפוליטי העלה את התשואות של אג"ח האוצר עוד יותר, חלק מהמשקיעים נכנסים לשוק הזה כדי לנצל את היתרון של תשואה מובטחת אפילו גבוהה יותר. ג'ון גיילס, מפתח רשת בן 38 מסיאטל, עוקב אחרי הכותרות מגבעת הקפיטול אבל לא הפסיק לקנות איגרות חוב של הממשלה.

"הריביות בטווח הקצר באמת מנופחות כרגע בגלל פחד", אמר גיילס. "אני מניח שהפוליטיקאים יבעטו ויצעקו עד הסוף, אבל כמו תמיד, הם ימצאו דרך".