אילקס חתמה על "העסקה הגדולה ביותר של מערכת הבריאות בישראל"

החברה הבת מדטכניקה מכרה מערכות המשמשות לטיפול בסרטן לביה"ח איכילוב, תמורת 215 מיליון שקל • המערכות, "מאיצי פרוטונים", נועדו לתת טיפול ממוקד המגן על רקמות בריאות

תמי גלילי, מנכ''לית אילקס / צילום: איל יצהר
תמי גלילי, מנכ''לית אילקס / צילום: איל יצהר

לאחר שנהנתה מתקופה של גאות בעסקיה בעקבות פרוץ מגפת הקורונה, דעיכת המגפה הובילה גם לדעיכה מהירה בשווי של חברת אילקס מדיקל, העוסקת ביבוא ושיווק של מכשור וציוד רפואי. לאחר ירידה של יותר מ־50% מהשיא שאליו הגיעה מניית החברה בתחילת 2022, אילקס נסחרת כיום בשווי של כ־880 מיליון שקל.

החברה שגייסה פי 10 משווייה והישראלית שמהמרת על ספאק 
הניסוי שמלהיב חוקרי אוטיזם: האם הוא יוביל להבנת המנגנון? | חזית המדע

עם זאת, את השבוע הנוכחי פתחה המניה במגמה חיובית ועלתה בכ-4% לאחר שהחברה הבת מדטכניקה סיכמה על עסקה למכירת שני מכשירים לבית החולים איכילוב בתל אביב. מדובר בשני מאיצי פרוטונים, מכשיר המשמש לטיפול רדיותרפי בסרטן, מתוצרת חברת IBA. המו"מ לעסקה כבר דווח בעבר, וכעת היא נחתמה באופן סופי. המכירה היא בהיקף של 215 מיליון שקל (55 מיליון אירו), והוגדרה כ"עסקה הגדולה ביותר של מערכת הבריאות בישראל עד היום".

IBA הבלגית מייצרת בפועל את הרכיבים של המאיץ. בנוסף לתשלום שיגיע למדטכניקה ו־IBA, בית החולים יבנה עבור המאיצים בניין מאובטח נגד קרינה, בעלות של כרבע מיליארד שקל נוספים.

בד בבד עם החתימה על ההסכם עם איכילוב, התקשרה מדטכניקה עם היצרנית לרכישת המערכות, להתקנתן ולקבלת שירות, כאשר התשלומים ליצרנית יבוצעו מתוך הסכומים שישולמו למדטכניקה מראש על ידי איכילוב. זאת על פי אבני דרך שהוסכמו, החל מסמוך למועד החתימה ועד למועד קבלת המערכות על ידי בית החולים. התקנת המערכות מתוכננת לשנת 2026, והיא חלק מפרויקט לאומי שעליו הכריז משרד הבריאות ב־2022, במסגרתו מוקם באיכילוב מרכז פרוטונים לטיפול בסרטן.

ישמשו ילדים הזקוקים להקרנה בישראל

מאיצי פרוטונים נועדו לתת טיפול ממוקד יותר בסרטן, תוך הגנה על רקמות בריאות. מאיכילוב נמסר כי כל הילדים החולים בישראל יעברו טיפול במערכת הזו, כאשר עד היום המדינה מימנה להם את קבלת הטיפול בחו"ל (פרט למי שלא יכלו לעמוד בנסיעה מבחינה לוגיסטית, ונאלצו לקבל את הטיפול הרגיל). המערכת תשמש גם עבור מבוגרים שיימצאו מתאימים לטיפול.

אילקס מדיקל  מנוהלת על ידי תמי גלילי, אשר אביה, משה בן שאול, הוא מייסד החברה, יו"ר ובעל השליטה בה. לדברי גלילי, "בחטיבת מדטכניקה אנחנו שמים היום דגש על פרויקטים גדולים. יש לנו יתרון בתחום הזה, בשל הניסיון שצברנו, היכולת שלנו לתכנן קדימה, אך גם יכולות המימון. בעולם שבו הכסף יקר, לנו יש את מקורות המימון שמאפשרים לנו לספוג חלק ממימון הפרויקט בתקופת הביניים, עד שהבנייה תושלם". אותה יכולת מאפשרת לחברה להציב מכשירים רפואיים בבתי חולים בעסקאות מימון נדיבות, ולגבות תשלום עבור הרכיבים המתכלים, באופן שבסופו של דבר משתלם לה יותר.

איבדה חוזה שיווק באפריקה

בשבוע שעבר ספגה מניית אילקס ירידה חדה לאחר דיווח בדבר אובדן חלק מהסכם הייצוג לחברת הדיאגנוסטיקה Hologic BV. אילקס משווקת את בדיקות האיידס של החברה בישראל, דרום אפריקה וחלק ממדינות תת־הסהרה, והחברה מתכננת לסיים את ההסכם עבור מדינות תת־הסהרה בלבד בחודש הבא, כדי להיכנס למדינות הללו בעצמה. אילקס מעריכה כי תספוג ירידה מיידית של 8%-12% ב־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלה.

במהלך העשור האחרון הכנסות ורווחי אילקס בדרך כלל צמחו, בעיקר עקב הצלחתה בתחום שיווק הבדיקות. התפרצות הקורונה העניקה לה כאמור רוח גבית, כששיווקה למערכת הבריאות בדיקות, מערכות הנשמה ומכשור תומך נוסף. היא הקימה אז בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים מעבדה גדולה לבדיקות קורונה, שהכניסה לה מאות מיליוני שקלים. לדברי גלילי, "המעבדה החזירה את ההשקעה ובגדול, אך עם סיום הדרישה לבדיקות סגרנו אותה וקנינו במקום זאת מעבדת בדיקות גנטיות. זו כבר מאושרת רגולטורית לסוגי הבדיקות הרלוונטיים יותר לתקופה הנוכחית".

כשהקורונה נגמרה, ירדו גם הכנסות החברה, שעמדו אשתקד על 872 מיליון שקל, ירידה של 18% לעומת 2021 ושל 8% לעומת 2020. החברה הדגישה כי בנטרול הקורונה, פעילותה צמחה. ב־2022 רשמה אילקס רווח של 101 מיליון שקל, לעומת 192 מיליון ב־2021 ו־125 מיליון שקל ב־2020. את 2022 סיימה עם 221 מיליון בקופה, סכום המאפשר לה להיכנס לפרויקטים גדולים ומשתלמים יותר.