תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2023-2024 אושרו סופית בכנסת

סמוטריץ': "קיבלנו את הכלים, מפשילים שרוולים וממשיכים לעבוד למען אזרחי ישראל" • נתניהו: "אנחנו מעבירים תקציב אחראי, ששומר על המסגרות ומקבל את השבחים גם מסוכנויות הדירוג" • התקציב הנוכחי זכה לביקורות בשל העובדה שאין בו מספיק בשורות משמעותיות למאבק ביוקר המחיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון לקראת ההצבעה על התקציב, היום / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון לקראת ההצבעה על התקציב, היום / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

תקציב המדינה לשנים 2023-2024 אושר סופית בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לאחר הצבעות על חוקי התקציב שנמשכו לאורך הלילה. התקציב אושר ברוב של 64 חברי כנסת תומכים מול 55 מתנגדים.

התקציב הדו-שנתי שייכנס עתה לספר החוקים יעמוד על כטריליון שקל - 484 מיליארד שקל לשנת התקציב 2023 ועוד 514 מיליארד שקל בשנה הבאה.

בין הצעדים המרכזיים שאושרו סופית: הקמת קרן הארנונה (למרות המאבק החריף של ראשי הרשויות החזקות נגדה), חוק תשתיות לאומיות, הקלה בנטל הבירוקרטי על עוסק זעיר, שקיפות יתרה של עמלות הבנקים והגברת התחרות בשוק התשלומים.

מנגד, התקציב הנוכחי זכה לביקורות בשל העובדה שאין בו מספיק בשורות משמעותיות למאבק ביוקר המחיה. רפורמות מרכזיות שנכללו בנוסח הראשוני והיו עשויות למתן את כוחם של היבואנים הגדולים פוצלו בהמשך הדרך.

הרפורמות הגדולות נפלו, אבל בתקציב מסתתרים 5 סעיפים קטנים שיקלו על התחרות ועל יוקר המחיה 
העברות תקציביות במקום כספים קואליציוניים: כך מחליפים עוול בעוול 
המלחמות, הדינמיקות והמיליארדים שנעלמים ברגע: צוללים לתקציב המדינה 

חברי הכנסת התקבצו אתמול בערב (ג') במליאה להצבעות על חוקי תקציב המדינה, שנמשכו לאורך הלילה.

22:45

חברי הכנסת מצביעים על הסתייגויות על התקציב.

השר המקשר בין הממשלה לכנסת והשר במשרד המשפטים, דודי אמסלם, תקף מעל בימת הכנסת את היועץ המשפטי של משרד האוצר: "אתם מכירים את אסי מסינג, החבלן הראשי", אמר אמסלם לחברי הכנסת. "הוא הוציא חוות-דעת מקצועית כדי לחבל בעבודת הממשלה, וזו לא פעם ראשונה". אמסלם לפנה לשר המשפטים, יריב לוין, ואמר לו: "זה מראה למה צריך את הרפורמה ביועמ"שים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ניגש אל אמסלם וביקש ממנו להפסיק את המתקפה החריגה כלפי פקיד מקצועי במהלך ההצבעה על התקציב. זה לא הרגיע את אמסלם, שהשיב לסמוטריץ' "אל תפריע לי" והמשיך לחוות את דעתו על היועמ"ש הוותיק של האוצר, אל מול קריאות מחאה מצד חברי האופוזיציה. מסינג לא נכח במקום באותו זמן.

הביקורת של אמסלם על מסינג באה לאחר שהאחרון פרסם היום חוות-דעת המצביעה על קשיים משפטיים בהסכם שנסגר ברגע האחרון בין ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר יהדות התורה גולדקנופף. בהסכם זה קיבל גולדקנופף התחייבות לתשלום מענק של כ-2,400 של לכל אברך, אבל סוכם שהמקור התקציבי יהיה עודפים תקציביים, מבלי שבכלל ברור אם יישארו כאלה. לכן, ייתכן שמימוש ההבטחה ליהדות התורה, בשווי של רבע מיליארד שקל, תצריך העמדת מקור מקיצוץ רוחבי בתקציב הממשלה.

21:00

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ביקר את ההצעת התקציב של הממשלה ואמר: "יש בתקציב הזה צדק פואטי כי זה תקציב של שוחד, מרמה והפרת אמונים. שוחד, כי כל מי שנכנס לחדרו של ראש הממשלה וסחט אותו, קיבל כל מה שביקש. סכומים שלא יתוארו. 14 מיליארד שקל כספים קואליציוניים. אתם יודעים שכל תקציב בתי החולים הציבוריים בישראל זה 12.4 מיליארד שקל, כל תקציב ההשכלה הגבוהה זה 12.6 מיליארד שקל. הם קיבלו 14 מיליארד שקל אז זה שוחד".

לפיד הוסיף: "מרמה, בגלל שהתקציב הזה מבוסס על מספרים שבינם לבין המציאות אין שום קשר. כמובן שלא יהיו 9 מיליארד שקל למשטרה, לא יהיה אפילו מיליארד אחד. כמובן שתחזית ההכנסות שעליה ביססו את התקציב נותקה המהמציאות בגלל שהשקעות הפסיקו להגיע כשהממשלה הכושלת הזו עלתה לשלטון. וכמובן שהם מרמים את עצמם ואת הציבור עם התוספות של הימים האחרונים, שבהן שוב חילקו כסף שאין להם. והפרת אמונים, כי התקציב הזה הוא שבירה של החוזה הכי בסיסי עם אזרחי ישראל. החוזה שאומר שלכולנו יש אותן הזכויות ואת אותן החובות. במקום זה הפראיירים שוב ישלמו, והילדים שלהם ישלמו עוד יותר, ואנו מגדלים את הדור הראשון בתולדות המדינה שיהיה יותר עני מההורים שלו, בגלל שכל ילד שלנו יצטרך לממן ילדים שלא יעבדו וגם לא יקבלו ארגז כלים בסיסי בחינוך שיאפשר להם יום אחד לפרנס את עצמם בכבוד"

20:30

בפתח הדיון לקראת ההצבעות על התקציב אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו בכנסת: "אנחנו מעבירים היום ומחר תקציב ובכל פעם אנחנו מפתיעים מחדש. אנחנו מעבירים תקציב אחראי, ששומר על המסגרות ומקבל את השבחים גם מסוכנויות הדירוג - עוד הפתעה. אנחנו נפעל במאבק ביוקר המחיה, נפתיע בתשתיות, בחינוך שאנחנו מתחילים עכשיו עם חינוך חינם לגילאי 0-3. היכולת שלנו לעשות את זה היא בזכות שיתוף הפעולה שלנו".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עלה לנאום לאחר נתניהו ואמר: " בתקופה של סערה עולמית בכלכלה, אנו מעניקים יציבות וודאות למשק ולכלכלה עם תקציב אחראי ומקצועי שמאפשר לנו להילחם ביוקר המחיה ובעליית המחירים של השנים האחרונות ולחולל רפורמות ושינויים שמדינת ישראל זקוקה להם".

לדברי סמוטריץ', "עמדנו בפני לחצים אדירים של בעלי אינטרסים, שביתות חסרות אחריות וקמפיינים של התקשורת ולא התקפלנו. כך בקרן הארנונה שתביא להורדת מחירי הדיור ולצמצום פערים בין המרכז לפריפריה ובשורה של רפורמות נוספות. כפי שהוכחנו בתקציב שאנו לא מתקפלים ולא נכנעים כך גם במשימות הבאות העומדות לפנינו ובראשם פירוק המונופולים בתחום המזון ובתחומים נוספים שהתרגלו במשך שנים רבות לשוק ללא תחרות, לא נתקפל בפני אף טייקון או בעל הון, ונשים לנגד עיננו רק את הדאגה לאזרחי ישראל".