הסרט על משחק הטטריס שחייבים לצפות בו ופסטיבל למוזיקת ג'אז עם מוזיקאים מהארץ ומחו"ל שכדאי ללכת אליו

בשבוע הבא ייפתח בתל־אביב "פסטיבל ניו־אורלינס" בהשתתפות מוזיקאים מהארץ ומחו"ל שינגנו ג'אז, גוספל, בלוז, סווינג, דיקסי, רגטיים וביג בנד • הסרט "טטריס" מגולל את הסיפור האמיתי והמותח מאחורי הפיתוח הרוסי של משחק הווידאו והפצתו במערב על ידי אדם חדור מטרה

טארון אגרטון (מימין), נינו פורהאטה וטוגו איגאוואה מתוך ״טטריס״ / צילום: אפל טי.וי+
טארון אגרטון (מימין), נינו פורהאטה וטוגו איגאוואה מתוך ״טטריס״ / צילום: אפל טי.וי+

סרט

טטריס
Tetris

זמין לצפייה: אפל טי.וי+
ז'אנר: דרמה ביוגרפית
במאי: ג'ון ס' ביירד
תסריט: נואה פינק
שחקנים: טארון אגרטון, ניקיטה יפרמוב, טובי ג'ונס, סופיה לבדבה
משך הסרט: 118 דק'
שפה: אנגלית, רוסית, יפנית
ציון IMDB:
7.4/10 (מתוך 49,000 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
82% - מבקרים; 87% - קהל

אחד המשחקים המצליחים והמוכרים ביותר בעולם הוא שעומד במרכז הסרט החדש של אפל טי.וי+. הסרט מגולל את הסיפור שמאחורי המשחק שהומצא בשנות השמונים ברוסיה, על רקע המלחמה הקרה והיחסים המתוחים בין המערב הקפיטליסטי לברית המועצות הקומונסטית. הנק רוג'רס (טארון אגרטון), איש עסקים אמריקאי ממוצא הולנדי החי ביפן, נחשף ל"טטריס" במהלך יריד מכירות משחקים. רוג'רס מחליט לקנות את הזכויות להפצתו ביפן, ולאחר שהוא לוקח הלוואת ענק לשם כך, הוא מגלה שיש מספר אנשים שטוענים שהם בעלי הזכויות של המשחק. רוג'רס, שהימר על ביתו, נוסע לברית המועצות במטרה למצוא את אלכסיי פז'יטנוב (ניקיטה יפרמוב), ממציא המשחק, ולרכוש מהמדינה הקומוניסטית את הזכויות שלו.

ההקשר למציאות

את המשחק "טטריס" המציא ב-1984 מהנדס מחשבים רוסי בשם אלכסיי פז'יטנוב. במהלך עבודתו במרכז המחשבים של האקדמיה הסובייטית למדעים, הוא פיתח את המשחק בעזרתם של עמיתיו דמיטרי פאבלובסקי וואדים גראסימוב. כארבע שנים לאחר מכן הנק רוג'רס גילה את המשחק, מישכן את הבית שלו ורכש את זכויות ההפצה ביפן. החברה שלו, Bullet-Proof Software, הוציאה למשחק גרסה למחשבים אישיים ביפן, שנמכרה בשני מיליון עותקים. שנה לאחר מכן רוג'רס רכש מברית המועצות את זכויות השימוש לטטריס במכשירי כף יד, ומכר אותן לחברת משחקי הוידיאו היפנית "נינטנדו". בראיון למגזין CANARY MEDIA סיפר הנק רוג'רס האמיתי שהוא ופז'יטנוב היו חלק מהפקת הסרט, והם וידאו שהיוצרים יישארו כמה שיותר נאמנים למה שהתרחש במציאות. הוא הוסיף שיש בסרט עובדות שהוקצנו או הומצאו לצד עובדות אמיתיות מפתיעות, כמו למשל נסיעתו לברית המועצות, לשם הגיע עם ויזת תייר, זאת בידיעה שהוא עשוי להיאסר.

ההקשר הקולנועי

זה אמנם אינו הסרט הראשון שמופק על המסע המרתק של משחק הטטריס למערב, אך זה בהחלט הראשון שהופך אותו לסיפור הוליוודי. ב־2004 ה-BBC הפיקו סרט דוקומנטרי על הנסיעה של הנק רוג'רס למוסקבה בשם "מרוסיה באהבה", שזמין כיום לצפייה ביוטיוב. לפני כחמש שנים עלה לחשבון היוטיוב Gaming Historian סרט המגולל לפרטי פרטים את סיפור הגעתו של הטטריס למערב, וב־2016 רוג'רס ופז'יטנוב גם כיכבו ברומן הגרפי של בוקס בראון שנקרא "טטריס: המשחקים שאנשים משחקים".

3 דברים שכדאי לדעת

● טטריס הוא המשחק השני הנמכר ביותר בכל הזמנים (לפניו "מיינקראפט"). הוא זמין ביותר מ־65 פלטפורמות, מכר בפורמט ה"גיימבוי" למעלה מ־40 מיליון עותקים ועוד כ־520 מיליון עותקים בפלטפורמות האחרות.

● בראיון למגזין Forbes הנק רוג'רס סיפר שכיום הוא עובד על מכשיר לניטור תיפקודי המוח, מכוון שמחקר שנעשה באוקספורד הוכיח כי טטריס מפחית את ההשפעות של תסמונת פוסט טראומתית (PTSD).

● במקביל ליציאת הסרט, "אפל" הכריזה כי מי שיוריד את המשחק בגרסת האייפון החינמית מחנות האפליקציות שלה ויצבור 2,000 נקודות - יזכה במנוי חינם של אפל טי.וי+ למשך חודש.

למה בחרנו בו

טטריס הוא לא רק סיפור על מימוש חלום. הוא בעיקר עוסק בשתי תפיסות עולם שונות הנפגשות סביב משחק פשוט וממכר. לצד העיסוק בביוגרפיות של דמויות המפתח, יש כאן עלילה דרמטית הכוללת מרדפי מכוניות, אדם אחד אמיץ עד שיגעון ואנשים שיכורים מכוח. הניסיון של היוצרים להעביר את המתח ששרר בין המעצמות לא מממש את הפוטנציאל שלו, והעיסוק בפערים ביניהן נותר שטוח לאורך כל הסרט. הפיקסלים שאפיינו את משחקי התקופה הצובעים את המסך, גרסאות הצלילים של המשחק המקורי, התסריט המותח והמשחק שובה לב של הגיבורים - כל אלה הופכים את טטריס לסרט שלא כדאי לפספס.

פסטיבל

פסטיבל ניו אורלינס במוזיאון ת"א לאומנות

מתי: 8-10.6
היכן: מוזיאון תל אביב לאמנות
כתובת: שד' שאול המלך, 27 ת"א
טלפון: 03-5733001
מחיר כרטיס: 99-249 שקלים
מועדי האירועים וזמינות כרטיסים: https://bit.ly/3VGBBks

ביום חמישי הבא, ב- 8 ביוני, ייפתח בתל-אביב "פסטיבל ניו־אורלינס", שיתקיים השנה בפעם החמישית. הפסטיבל יימשך שלושה ימים, וישתתפו בו מוזיקאים מהארץ ומחו"ל. הפסטיבל יתקיים במוזיאון תל־אביב וברחבת המשכן לאומנויות, ויתמקד בסגנונות מוזיקליים שונים שצמחו בניו־אורלינס: ג'אז, גוספל, בלוז, סווינג, דיקסי, ראגטיים, ביג בנד ועוד.


המופעים הבולטים של הפסטיבל

"מחווה לפסטיבל הג'אז של ברדה והמוזיקה של ניו־אורלינס"
מופע רב משתתפים בו יופיעו מוזיקאים בולטים מהעיר ברדה (Breda) בהולנד. בין המשתתפים: להקת "ג'אז קונקשן", הזמרת אנג'לה ואן רייטהובן, החצוצרן והזמר מייקל וורקאמפ, "רביעיית ג'וני בוסטון" ועוד.

"הדואטים הגדולים של לואי ארמסטרונג"
מופע מיוחד בו יבוצעו דואטים ששר ארמסטרונג עם אלה פיצג'רלד וזמרות אחרות. במופע ישתתפו הזמרת הבריטית דניס גורדון, החצוצרן והזמר ההולנדי מייקל וורקאמפ, ורביעיית ג'וני בוסטון מהולנד.

"מופע מחווה לדיוק אלינגטון"
במופע זה ישתתפו חברי להקת SWATS מגרמניה, שיציינו את יום הולדתו ה־125 של פסנתרן הג'אז האהוב. המופע יתמקד במוזיקה שביצע אלינגטון עם ההרכבים המוקדמים שלו.

"בלוז נשי"
הופעה משותפת של זמרת הג'אז והבלוז הבריטית דניס גורדון והפסנתרנית הישראלית הילה קוליק. תכנית המופע תתמקד בשירים שחיברו וביצעו נשים, ביניהן מהליה ג'קסון, בסי סמית', בילי הולידיי, נינה סימון ואחרות.

"ניו־אורלינס ממבו"
מופע זה מבוסס על מוזיקאי ג'אז ישראלים, בהובלת נגני הטרומבון ירון אוזנה ועודד מאיר. לצד השניים יופיעו נגנים בחליל, בס, פסנתר, תופים וכלי הקשה.

"נשף סיום"
כתמיד בפסטיבל הג'אז, ייחתם הפסטיבל באירוע סיום חגיגי בו יופיעו כל אורחי הפסטיבל על הבמה. מופע זה אקלקטי למדי, אך הוא מהווה הזדמנות טובה להתוודע להרכבים השונים. מופע הסיום יתקיים במוצ"ש 10.6 בשעה 21:00.