פנטהאוז עם מרפסת ענקית ובריכה בכמעט 5 מיליון שקל: האם מדובר במחיר מציאה?

הקונה הוא תושב חוץ יהודי משוודיה, אשר קנה את הדירה למטרת מגורים ולא להשקעה • הנכס מתפרש על פני 130 מ"ר וכולל מרפסת גדולה עם בריכה • בעלת משרד לנדל"ן בבת ים: "העיר הפכה בשנים האחרונות אלטרנטיבה להרבה רוכשים שעבורם תל אביב, הרצליה או ירושלים פשוט יקרות מדי"

הפנטהאוז בבת ים / צילום: ליהי אדל חסון
הפנטהאוז בבת ים / צילום: ליהי אדל חסון

הנכס: פנטהאוז בקומה שביעית מתוך שמונה בבניין שעבר תמ"א 38 בבת ים. מדובר בדירה בעלת ארבעה חדרים החולשת על פני 130 מ"ר, קו שלישי מחוף הים של העיר. הפנטהאוז מציע גם מרפסת בשטח 64 מ"ר עם בריכה, וכן מקום חניה אחד ומערכות בית חכם. הנכס נמכר ללא מחסן צמוד.

"ברגע שחתמת - אתה תקוע, גם אם נפלת": זוכי מחיר למשתכן מתקשים לשלם את המשכנתה
●  מתחת לרדאר בחוק ההסדרים: מיסוי עסקאות התחדשות עירונית  

העסקה: הפנטהאוז נמכר תמורת 4.8 מיליון שקל לתושב חוץ משוודיה. הרוכש הוא יהודי, אשר קנה את הנכס למטרת מגורים ולא להשקעה. "בת ים הפכה בשנים האחרונות אלטרנטיבה להרבה רוכשים, גם תושבי חוץ, שעבורם תל אביב, הרצליה או ירושלים פשוט יקרות מדי", אומרת יועצת הנדל"ן שירי נועה חסון, בעלת משרד לנדל"ן בבת ים, שהובילה את העסקה. "היא מהווה פתרון מצוין למי שמחפש דירה ליד הים בתקציב נוח, במיוחד במציאות הנוכחית".

 

הפרויקט: עיבוי וחיזוק לבניין קיים בן ארבע קומות ברחוב ירושלים 9, מרחק קצר מחוף הסלע. החברה היזמית, י. שניאור בניה ויזמות נדל"ן, הוסיפה לבניין ארבע קומות ו־11 יחידות דיור חדשות. מתוך 11 יחידות הדיור הללו, שתיים הן "דירות מיוחדות", פנטהאוזים בשתי הקומות העליונות של הבניין.

המחירים בעיר: עסקת רכישת הפנטהאוז משקפת מחיר של כ־37 אלף שקל למ"ר. על פי נתוני אתר מדלן, המחיר הממוצע למ"ר בעיר הוא כ־36,200 שקל למ"ר, כך שהעסקה אינה נחשבת חריגה ביחס לשוק. בחודש פברואר האחרון, למשל, נחתמה עסקה לרכישת דירה בת שישה חדרים בקומה הראשונה של פרויקט HOME AND SEA בשכונת פארק הים החדשה בעיר, תמורת 9.4 מיליון שקל.

"משבע ורבע אי אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר 

השוואה לפרויקטים חדשים: אף שלא מדובר במחיר חריג לעסקאות בבת ים בשנים האחרונות, התבוננות עליו מזווית אחרת מגלה תמונה מעניינת: "בהשוואה למחירים בעיר אין ספק שמדובר בעסקה במחיר טוב", אומרת חסון, "אבל יחסית לסוג הפרויקט מדובר בעסקה יקרה, ודאי במצב של שוק נדל"ן רדום למדי: זה המחיר הגבוה ביותר שאני סיכמתי עליו עד היום בעסקאות בפרויקטי תמ"א 1/38, ומהגבוהים אי פעם בבת ים בסקטור הזה. אותו פנטהאוז בפרויקט חדש היה עולה כמיליון שקל יותר".

רכישות בידי תושבי חוץ: כבר פרסמנו כאן לאחרונה כי תושבי החוץ מהווים חלק הולך וקטן משוק עסקאות הנדל"ן הישראלי, כ־1.5% ב־2022, לעומת כ־6% לפני כעשר שנים. בשוק היוקרה הם מהווים כמובן נתח גדול יותר - 9.6% מסך העסקאות בשוק זה בשנת 2022, כך לפי נתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שיעור דומה לשנת 2021. עם זאת, אולי כרמז למעבר לערים זולות יותר, תושבי החוץ היוו ב־2022 רק 5% משוק היוקרה בתל אביב, וכ־2% מהשוק בהרצליה. שיעורים אלו, וגם שיעור של 46% משוק היוקרה בירושלים, מהווים ירידה משמעותית בהשוואה ל־2021 בשלוש הערים.