ראש בראש: ההימור המוצלח של דורי נאוי, ההנפקה המאכזבת של שאול נאוי

שתי חברות המימון החוץ–בנקאי, שמובילים בנפרד דורי ושאול נאוי, מציגות שיפור בתוצאות, גם לנוכח אתגרי שוק האשראי • כמחצית מהרווח הרבעוני של אחים נאוי - מהשקעה מוצלחת בישראכרט

שאול נאוי / צילום: יונתן בלום
שאול נאוי / צילום: יונתן בלום

ענף המימון החוץ-בנקאי ידע שתי טלטלות גדולות בשנה החולפת - קריסתן של שתי החברות גיבוי אחזקות ויונט קרדיט, בעקבות אי-סדרים כספיים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בכל אחת מהן. הללו הובילו לחקירות שמנהלות הרשויות סביב נסיבות קריסתן, והסבו פגיעה תדמיתית לענף כולו.

במקביל, עלתה הריבית בשיעור ניכר, מה שהגביר את החשש ליציבותן ולרווחיות של חברות המימון, שממילא מעמידות הלוואות יקרות יותר מהבנקים, ללווים איכותיים פחות בדרך-כלל.

עם זאת, עם פרסום הדוחות לרבעון הראשון של 2023, נראה כי לפחות שתיים מהשחקניות הבולטות בענף, קבוצת אחים נאוי וחברת יעקב פיננסים, הנמצאות בשליטת האחים דורי ושאול נאוי בהתאמה, עומדות עד כה בהצלחה באתגרים שמציב בפניהן שוק האשראי.

השתיים מציגות שיפור בתוצאותיהן העסקיות מפעילות שעיקרה הוא מתן הלוואות המגובות בביטחונות ובצ'קים דחויים של מקבל האשראי.

לפני כשלוש שנים נפרדה דרכם של האחים, שעד אז הובילו יחדיו את קבוצת אחים נאוי על רקע סכסוך שפרץ ביניהם, ואף הגיע לתביעה משפטית שהגישה אחים נאוי נגד שאול, בטענות שונות להפרות הסכמים והתחייבויות אחרי פרידתו המפתיעה מהחברה.

הרקע לסכסוך, שהגיע לסיומו לאחר זמן קצר, היה לפי אחים נאוי הקמת החברה המתחרה יעקב פיננסים על ידי שאול, בעת ששימש כנושא משרה באחים נאוי.

אחים נאוי, הנמצאת כיום בשליטתו הבלעדית של דורי נאוי (55.1%) רשמה עלייה נאה של 20% בהכנסות המימון (נטו) שלה ברבעון, ל-53 מיליון שקל - גידול שמוסבר בעליית הריבית במשק. גם בשורת ההוצאה להפסדי אשראי חל גידול מסוים מאותה סיבה, המכבידה על יכולת ההחזר של חלק מהלקוחות.

בעוד שברבעון הראשון אשתקד רשמה החברה הכנסות מסעיף זה של 5.1 מיליון שקל, ברבעון שחלף הסתכמה ההוצאה בגין הפסדי אשראי ב-4.4 מיליון שקל.

 

הכירה ברווח הון של 34 מיליון שקל על ישראכרט

מה ש"סידר" לאחים נאוי רווח חריג ברבעון הראשון השנה היה מהלך פיננסי מוצלח שביצעה החברה - רכישה במהלך הרבעון השלישי אשתקד של 5% כמעט ממניות חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בסכום של 96 מיליון שקל, כשבחברה הסבירו כי מדובר בעסקאות שבוצעו בהתאם לתוכנית אסטרטגית של ביצוע השקעות ריאליות בתחומי עיסוקה של החברה, "על מנת להרחיב ולפתח את פעילותה".

ההמשך ידוע: בחודש ינואר השנה הגישה קבוצת הביטוח הראל הצעה לרכישת כל מניותיה של ישראכרט, המתנהלת ללא גרעין שליטה, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל (מחיר ששיקף פרמיה של כ-30% על מחיר השוק).

בהמשך, בעקבות הצעה מתחרה במחיר גבוה יותר שהגישה קבוצת הביטוח מנורה למניות השליטה בלבד בישראכרט, טיפס השווי המוצע בהדרגה עד 3.3 מיליארד שקל, שבו אישרו בעלי המניות של ישראכרט את מכירתה להראל בסוף חודש מרץ.

כתוצאה ממאבק השליטה שניהלו שתי קבוצות הביטוח, זינק מחירן של מניות ישראכרט שרכשה אחים נאוי בשיעור של 44% עד סוף חודש מרץ, שבו עמד שווי ההשקעה על 139 מיליון שקל.

כתוצאה מכך הכירה אחים נאוי  ברווח הון של 34 מיליון שקל ברבעון הראשון, שהוביל אותה להציג רווח רבעוני כולל של 65.8 מיליון שקל - עלייה של 130% בתוך שנה.

בהתאם לשיפור בביצועיה העסקיים, עלתה מניית אחים נאוי בשנה האחרונה בשיעור של 27%, והיא משקפת לחברה שווי שוק של 827 מיליון שקל.

יעקב פיננסים: שיפור מתון יותר בתוצאות

גם חברת יעקב פיננסים  שבשליטת שאול נאוי (59.4%) הציגה שיפור בתוצאות, אך מתון יותר. חברה זו הונפקה בבורסה בתל אביב במרץ אשתקד, לפי שווי של 440 מיליון שקל לפני הכסף (ומאז איבדה כמעט 40% מערכה).

יעקב פיננסים החלה לפעול ב-2021, זמן קצר טרם הנפקתה, בעקבות אותו סכסוך שפרץ בין האחים נאוי. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, תיק האשראי של יעקב פיננסים (1.5 מיליארד שקל) הוא כמחצית מזה של נאוי (3.1 מיליארד שקל).

החברה, המנוהלת על ידי אברהם חיניץ, הציגה עלייה של 25% בהכנסות המימון, שהסתכמו ב-18 מיליון שקל, שיפור שגם כאן מוסבר בעליית הריבית על ההלוואות שהיא נותנת.

בניגוד לצפוי, אולי, יעקב פיננסים רשמה קיטון בהוצאות להפסדי אשראי, שהסתכמו ב-173 אלף שקל בלבד, למול 587 אלף שקל ברבעון הראשון אשתקד.

בחברה הסבירו כי ברבעון הראשון לא חל שינוי משמעותי בגודל תיק האשראי שלה ביחס לדוחות שסיכמו את שנת 2022, ולכן "שיעור ההפרשה הכללית בתקופה הינו מצומצם".

הרווח הנקי של יעקב פיננסים זינק ב-26% והסתכם ב-12 מיליון שקל.

מניית יעקב פיננסים נסוגה ב-35% בשנה החולפת, למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 327 מיליון שקל.