שתיים מתקוטטות והשלישית מנסה להנפיק בוול סטריט עם הערת "עסק חי"

חברת מדפסות התלת–ממד XJet הגישה תשקיף לגיוס הון לפי שווי של 80–100 מיליון דולר - לאחר שתכננה בעבר להנפיק בת"א • פועלת מרחובות, בסמוך לחברות נוספות מהתעשייה - סטרטסיס וננו דיימנשן - שמנהלות לאחרונה מאבק שליטה ביניהן

חנן גוטהייט, נשיא XJET - מדפסות תלת ממד / צילום: שלומי יוסף
חנן גוטהייט, נשיא XJET - מדפסות תלת ממד / צילום: שלומי יוסף

שנתיים לאחר שהגישה תשקיף לקראת הנפקה בבורסה בת"א, אך ויתרה על המהלך, הגישה חברת הדפסות התלת-ממד הישראלית XJet תשקיף חדש - הפעם בוול סטריט.

החברה הגישה בשבוע שעבר תשקיף לקראת גיוס של כ-10 מיליון דולר, לפי שווי של 80-120 מיליון דולר (נמוך משמעותית מהשווי שבו שאפה להנפיק לפני שנתיים).

החברה תנפיק 2 מיליון מניות חדשות במחיר של 4-6 דולרים למניה, ולחתם בהנפקה, Aegis, תהיה אופציה לרכישת 300 אלף מניות נוספות במחיר ההנפקה, תוך 45 יום. אם XJet תשלים את המהלך מנייתה תיסחר בנאסד"ק תחת הסימול XJET.

XJet מעסיקה 93 עובדים, רובם בישראל. היא פועלת מרחובות, בשכנות לעוד חברות מתעשיית הדפסות התלת-ממד: סטרטסיס, שפועלת מרחובות, ושלא מעט בכירים ב-XJet עבדו בה בעבר, וננו דיימנשן, שממוקמת בנס ציונה הסמוכה.

סנטימנט חדש בשוק המט"ח? הדולר נחלש לעומת השקל 
נתוני הריביות בבנקים נחשפים: כך הופלו משקי הבית לעומת העסקים הגדולים 
ראש בראש: ההימור המוצלח של דורי נאוי, ההנפקה המאכזבת של שאול נאוי 

השתיים גדולות יותר בהיקפי פעילותן, וכבר נסחרות בוול סטריט - סטרטסיס  בשווי 963 מיליון דולר וננו דיימנשן בשווי 614 מיליון דולר.

ננו דיימנשן מנסה להשתלט השתלטות עוינת על סטרטסיס, שמצידה מתנגדת לכך (דירקטוריון החברה המליץ לבעלי המניות להתנגד) ומקדמת עסקת מיזוג עם דסקטופ מטאל האמריקאית.

"נוסחת קוקה קולה שלנו"

XJet החלה לפעול רשמית ב-2014 וגייסה מאז כ-120 מיליון דולר (לפי IVC). הדור הראשון של מוצריה הושק ב-2018, ובראיון לגלובס באותה שנה הצהיר המייסד חנן גוטהייט (בעברו ממייסדי ומנכ"ל חברת אובג'ט, שמוזגה עם סטרטסיס ב-2012), כי "את חומרי הגלם אנחנו מייצרים אצלנו בחברה, זו 'נוסחת קוקה קולה' שלנו שההשקעה בה עברה את ה-100 מיליון דולר. מרגע שלקוח קנה מדפסת, צריך לספק לו את החומרים מדי חודש. זה יהיה דבר מטורף לחלוטין, נהיה אחת החברות הגדולות במשק בישראל".

XJet

פעילות: עוסקת בתחום הדפסות התלת-ממד תוך התמקדות בהזרקת חלקיקי מתכת וקרמיקה
היסטוריה: הוקמה על־ידי חנן גוטהייט שניהל את החברה עד 2022. כיום מנוהלת על־ידי יאיר אלקובי
נתונים: יושבת ברחובות, מעסיקה 93 עובדים, רובם בארץ. רשמה הכנסות של 6 מיליון דולר והפסד של 17.6 מיליון דולר ב-2022

XJet מתמקדת בהדפסת מוצרים בהזרקת חלקיקי מתכת וקרמיקה, אשר לפי התשקיף שלה מתבצעת בטכנולוגיה שמדפיסה שכבות דקות במיוחד ומאפשרת ייצור נרחב של חלקים, שקשה לייצר באופן אחר. הפתרון המלא שלה כולל חומרה, תוכנה וחומרים מתכלים, והיא מציעה גם תמיכה. החברה מנוהלת על־ידי יאיר אלקובי זה כשנה, לאחר שהחליף בתפקיד המנכ"ל את המייסד גוטהייט, שמכהן כיום כנשיא.

בחברה מעריכים שהשוק שאליו היא פונה מגיע ל-4.9 מיליארד דולר (נכון ל-2022) וכי הוא צפוי לגדול בשיעור ממוצע שנתי של 21% עד ל-23.1 מיליארד דולר ב-2030.

בינתיים, ב-2022 הכנסות החברה הסתכמו ב-6 מיליון דולר, עלייה מ-3.4 מיליון דולר ב-2021. ההפסד התפעולי צומצם ב-18% ל-18.4 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 17.6 מיליון דולר, לעומת הפסד גדול יותר של 23.2 מיליון דולר ב-2021.

גם התזרים מפעילות היה שלילי והסתכם ב-17.7 מיליון דולר ב-2022, וטרם ההנפקה יש ל-XJet בקופה 10.2 מיליון דולר. רואי החשבון צירפו לדוחות הכספיים שלה הערת עסק חי.

לפי התשקיף, כספי הגיוס מיועדים בעיקר לצורכי הון חוזר, צרכים עסקיים כלליים והוצאות הוניות (CAPEX), וכמו כן היא עשויה להשתמש בחלקם לרכישה או השקעה בחברה או בטכנולוגיה.

בעלי המניות הבולטים בחברה, כפי שמופיע בתשקיף, הם Lucion מסין עם 19.4%, קרן אלומות עם 16.4%, וקרן ARCHina עם 18.6%. גוטהייט מחזיק ב-4.6% מהמניות טרום ההנפקה.