שר הטכנולוגיה לשעבר: "AI זו המהפכה הגדולה ביותר מאז ה־PC"

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר בריאיון לכנס ENERGY 2023: "בינה מלאכותית זאת הזדמנות" • כנס האנרגיה של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון

יזהר שי, יזם הייטק ומשקיע הון סיכון, שר לשעבר בשיחה עם בר לביא, גלובס / צילום: יוסי כהן
יזהר שי, יזם הייטק ומשקיע הון סיכון, שר לשעבר בשיחה עם בר לביא, גלובס / צילום: יוסי כהן

במהלך כנס האנרגיה של גלובס שהתקיים אמש, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר יזהר שי התראיין לבר לביא, ראש מחלקת החדשות של גלובס. בריאיון, עסק שי בחיבור בין טכנולוגיה ואנרגיה, עתיד האנרגיה המתחדשת בישראל, והעריך כיצד הבינה המלאכותית עשויה להשפיע על עולם האנרגיה מנקודת מבטו כיזם הייטק ומשקיע הון סיכון.

הריאיון נפתח בשאלה כיצד הוא רואה את החיבור בין טכנולוגיה חדשנות ואנרגיה, "כשאנו מדברים על אנרגיה ומטרות העולם באנרגיה מתחדשת, מחברים בין העולם הישן לחדשנות. הייתי חלק ממשלת ישראל ה־35 שקיבלה החלטה דרמטית להגיע ב־2030 ל־30% שימוש באנרגיה מתחדשת בישראל".

"צריך לצמצם את הפער"

אנחנו קצת רחוקים מזה.
"היה ויכוח בממשלה באותה התקופה, גילה גמליאל ואני עשינו קואליציה כדי לשכנע את הממשלה להגדיל את האחוזים וגילה הציגה את הנתונים כיצד ניתן להפוך את זה לאפשרי. היום, השימוש באנרגיה מתחדשת עומד על 10% ונותרו עוד 20% עד 2030 כדי להגיע ליעד שהצבנו. כשנשאלת השאלה איך נגיע לשם? בישראל חסרים משאבים, וזה המקום שבו חדשנות יכולה לבוא לידי ביטוי. אנחנו צריכים לצמצם את הפער עם מדינות כגון צרפת, גרמניה ואנגליה שבהן השימוש באנרגיה מתחדשת גבוה משמעותית".

דיברת על אירופה ושם רואים רגרסיה בשנה אחרונה. האם אתה חושב שזה ישפיע על השוק העולמי ובישראל בטווח הארוך?
"לצערי ללא ספק כן ותוסיף לזה נסיגה של ממשל אמריקני מהמחויבות שלו. עד שממשל נוכחי יתניע מחדש מהלכים - זו אוניות משא ענקית, 'העולם הנאור' לקח צעד אחד אחורה, זה לא טוב לעולם ולא טוב לאזרחים שחיים במדינות האלו. גם לנו במדינת ישראל, זה בלתי נמנע, נצטרך לחזור לשם מכיוון שאין ברירה אחרת, אי אפשר להמשיך להשתמש בדלקים מלכלכים ובשיטות הישנות".

הזכרת מילת קסם שמטריפה השווקים: בינה מלאכותית - איך זה מתחבר לעולמות האנרגיה?
"בכל מיני דרכים שאת חלקם אנו לא יודעים כי AI עדיין לא המציאה אותן. זו בינה מלאכותית חכמה, חושבת, וכרגע בעיקר מסייעת. אני מקווה שנראה מנועים כגון ChatGPT נחלצים לעזרתנו, אני רואה חברות שעושות שימוש בבינה מלאכותית כדי לתת חישוביות טובה יותר למפעילי תחנות כוח ואנרגיות, או לשימושים תעשייתיים. בינה מלאכותית היא מהפכה ענקית בעולם בכלל, לא רק בעולם הטכנולוגיה, אולי המהפכה הגדולה ביותר מאז מהפכת המחשוב האישי. אני צופה שנראה יותר שימוש בעתיד וזו ההזדמנות של ישראל, עם היזמים כאן סביבנו, יש הרבה מוחות מבריקים".

יש מי שמדברים על AI כסכנה, מזהירים שזה עשוי להיות כמעט קץ האנושות. איך אתה רואה את זה?
"צריך להתחשב בסכנות שקשורות ב־AI, כמו מכונות שיקבלו עבורנו ולא נדע לפענח אותן. צריכה להיות רגולציה כדי לוודא שמכונות מבוססות AI שיפעילו אנרגיה בעולם, לא יספקו אנרגיה רק בתל אביב כי מכונת AI חשבה שזה הדבר הנכון. עם זאת, אני לא יכול שלא להיות אופטימי, וחושב ש־AI אחד הדברים החיוביים שיעזרו לאנושות טובה, בריאה וירוקה יותר".

 ***גילוי מלא: כנס ENERGY 2023 של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון