חושבים שוול סטריט תמשיך לעלות? הסטטיסטיקה לא לטובתכם

שוק המניות האמריקאי עלה 13 שנה ללא שום תיקון, אבל עכשיו התיקון כאן ונשאר • קשה לראות חזרה לקצב עליות כפי שהכרנו בעשור החולף וכיבוש של שיאים חדשים •  הסיכון בשוק לעתים קשה לזיהוי, אך הוא קיים ומשמעותי

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

שוק המניות האמריקאי נותן תחושה שיש בו עוד מקום לעליות, אך המקום הזה צר למדי ולא מרמז על מה שהשוק עלול להכין לנו. תיקונים טכניים כמו זה שחווה השוק בתקופה האחרונה הם דבר ערמומי שעשוי לנטוע אופטימיות שאינה במקומה. המבט על השוק חייב להתבסס על עובדות הנגזרות מהתנהגותו ולא מהתחושות שלנו.

הפער בין בורסת תל אביב לוול סטריט הולך וגדל. האם המגמה תימשך? | ניתוח גלובס
כשהמניה נוגעת בשיא כל הזמנים: אפל עומדת להיכנס לתחום חדש

השבוע אני חוזר לגרף החודשי של מדד S&P 500 כדי לבחון אחרי סיומו של חודש מאי, האם משהו בכל זאת השתנה - האם יש מגמת עלייה? האם רמת הסיכון ירדה? היכן מצויים הקשיים ומדוע למרות הכול אני לא משנה את דעתי לגביו?

● הבסיס לקבלת החלטות הוא קיומה (או לא) של מגמת עלייה ארוכת טווח. כל התעלמות מהנתונים הארוכים מעלה את רמת הסיכון. וזה לא שהשוק לא יכול לעלות, הוא יכול, אבל קיומה של מגמת עלייה ארוכת טווח, כזו שבה מבנה המחירים מסודר באופן שמלמד על קונצנזוס בשוק לגבי הכיוון, היא השאלה המהותית ותקבע את רמת הסיכון.

מה הם מתנדים?

מתנדים הפכו לפופולריים בניתוח הטכני למרות שמשקלם בתהליך קבלת ההחלטות זניח. מדובר בנגזרים מתמטיים של מחירי השוק, שעבור חלק מהמשקיעים הם בבחית "המפתח למערה של עליבבא" וביכולתם לחזות את העתיד להתרחש. מדדי העוצמה למיניהם יעילים בנקודת זמן ספציפיות, ובמדורים הבאים אפרט לגביהם.

ויש בעיה עם עניין הסיכון הזה בשווקים - לא רואים אותו; הוא אינו מוחשי ובעל נוכחות פיזית. וזה בעייתי כשאנשים תמיד יעדיפו לבחור בגרסה האופטימית של הדברים. אז השוק עולה, אבל אין מגמת עלייה - באף אחד מהמדדים המרכזיים בשוק האמריקאי, כולל בראסל 2000.

אין עסקה בלי חישוב יחס סיכוי־סיכון 

מסחר במניות אינו לונה פארק, ומי שנכנס לכך לשם הריגוש והגברת אדרנלין, אבוי לו. בסך־הכול מדובר בעבודה פקידותית, ללא חדוות יצירה.

ישנו אתגר מנטלי ואינטלקטואלי אבל לא ריגוש פיזי. יש כאלה הממתינים לאיתותי קנייה, שמבחינתם הם נקודת ההחלטה. אלא שאיתותי קנייה נבדלים באיכות שלהם וברמות הסיכון שבהם. בניגוד לאיתות מכירה, קבלת איתות קנייה משאירה מקום לשיקול דעת ולבדיקה מעמיקה יותר של אחד המרכיבים החשובים ביותר בתהליך ההחלטה - יחס הסיכוי־סיכון.

לטעמי, אין כניסה לעסקה ללא מדידת יחס הסיכוי בה מול הסיכון, או לפחות מדידת הסיכון.

כיצד עושים זאת? נתחיל עם מה שלא עושים: הצבת פקודת סטופ אוטומטית במיקום שרירותי שמגדיל את כוח הסבל של הסוחר היא פתח לצרות. למניה יש תנודתיות טבעית, ועסקאות דורשות זמן כדי להתפתח. בלתי אפשרי לכפות סטופ שרירותי על עסקה. הוא חייב להיות ממוקם במחיר שנסיגה אליו תעיד על טעות, עלייה ברמת הסיכון והפיכת העסקה לבלתי כדאית.

איך מחשבים ועל מה חושבים

לכל עסקה שאתם מבצעים יש מחיר קנייה, במונחים של קבלת החלטות המבוססת על הגישה הטכנית. בדרך כלל הפעולה מתבצעת לקראת תום יום המסחר, כאשר הנר מקבל את צורתו הסופית וברור מי שלט בזירות. טרם קבלת האיתות מחשבים את השיעור שבין מחיר הקנייה לשער המניה הנמוך של היום, ואת התוצאה כופלים ב־1.5 - זהו מקדם ההחלקה. זה המחיר שאם המניה תגלוש אליו, יהיה ברור שההחלטה כשלה, שרמת הסיכון עולה ויש לצאת מהעסקה. זו הדרך לקיים מסחר רווחי שמתחיל בשמירה של ההפסדים קטנים.

הסטטיסטיקה לא לטובת הקונים ללא הבחנה

● מבט על מהלך העליות שהחל בשפל של אוקטובר 2022, יגלה שהוא יצא לדרכו מנקודת שפל נמוכה מקודמתה. כל התנהגות מסוג זה חשודה כתיקון טכני. כאמור, השוק יכול לעלות, אבל הסטטיסטיקה אינה לטובת מי שקונה ללא הבחנה.

● לתיקונים טכניים יש התנהגות מתעתעת, רובם לא נוטעים תחושה של תיקון אלא של מהלך עליות מגמתי וחזק. בעיקר תיקון שמגיע לאחר גל ירידות שמערער קצת את הסדר בשווקים, כמו זה שהחל בינואר 2022 ונמשך עד אוקטובר. ההימשכות שלהם יוצרת את התחושה (גם שלי) שהכיוון השתנה לטובה, וכי שיאים חדשים עומדים בפתח. אלא שמבט על ארבעת המדדים המרכזיים בשוק האמריקאי מגלה כי אף אחד מהם לא חרג מהגבולות המקובלים של תיקון: מבנה המחירים (האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל) לא השתנה, ושום רמת התנגדות משמעותית לא נפרצה כלפי מעלה.

הגרף השנתי של ה־S&P 500 מראה בבירור ששוק המניות האמריקאי עלה 13 שנה ללא שום תיקון. אבל עכשיו התיקון כאן, כדי להישאר. קשה לראות כיבוש של שיאים חדשים וחזרה לקצב עליות שאפיין את השווקים בעשור ומשהו האחרון. הסיכון, כמו שכתבתי, חמקמק ובלתי נראה, אבל הוא נוכח.

המדד זז מול הציפיות או העובדות?

ההערכות שלי לגבי ירידות העומדות בפתח לא מגשימות את עצמן בינתיים, אבל השאלה היא האם השוק האמריקאי זז כנגד הציפיות או כנגד העובדות. כרגע מבחינתי הוא זז נגד הציפיות שלי - עולה יותר מדי זמן ומסרב לרדת, כשכל ירידה חד יומית נתקלת בחומה בצורה של קונים. אבל מבט על הטווחים הארוכים מלמד שהעליות הללו הן עדיין בגדר תיקון, וזה עלול להסתיים ללא התרעה מוקדמת ולהכות בכל מי שנוהג בשאננות.

שולחן הניתוחים: שוק המניות הטורקי עשוי להפתיע לטובה 

זכייתו המחודשת של רג'יפ טאיפ ארדואן בנשיאות טורקיה מפנה זרקור לשוק המניות שם.

החל משנת 2013, מצוי שוק המניות של טורקיה במגמת ירידה, שאותה אדגים באמצעות תעודת סל סחירה על מדד מגוון של מניות טורקיות (סימול: TUR). ממחיר שיא שבו נסחרה התעודה באותה שנה, 59.67 דולר ליחידה, החלה התדרדרות הדרגתית אך עקבית, ולמעט תיקונים טבעיים במהלך הדרך, היו נקודות השיא והשפל בה מסודרות במבנה יורד. התעודה המשקפת נאמנה את מצבו של שוק המניות נסחרה מתחת לממוצעים הנעים, עד שבשלהי 2018 נשקה לשפל של 16.77 דולר ליחידה.

מאותה נקודה החל תהליך של דשדוש, שמאפיין התייצבות לאחר ירידות ארוכות טווח. כך עד סיומה של 2021, ואז פרצה מעלה ברצף עולה חזק שהביא את מחירה של התעודה ל־38.17 דולר, המשקף רמת התנגדות לא פשוטה.

הגרף הרבעוני של התעודה לא מדגים מגמת עלייה, כשאינו מציג מבנה מחירים שבו נקודות שפל ושיא עולות. מאידך, קיים רצף עולה, והממוצעים הנעים אף ביצעו לראשונה קרוס חיובי, כשהממוצע הקצר חצה את הארוך כלפי מעלה. מדדי העוצמה מצויים ברמות גבוהות ומעידים על מומנטום חיובי.

בגרף החודשי של התעודה יש מגמת עלייה ברורה: נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה והן נתמכות על ידי הממוצעים הנעים. במגמת עלייה, לא הרצפים העולים הם החשובים אלא היורדים. וכאן יש לשים לב למספר מרכיבים: התיקון החל כתוצאה מכך שמחירה של תעודת הסל התרחק מהממוצעים הנעים באופן ניכר, וכעת מרחק זה צומצם; וכן התיקון הטכני התכנס לטווח סרגל פיבונאצ'י, כלומר למרווחי התיקון שבין 38%-62%.

אם כך, בטווח המחירים הנוכחי מסתמן סיכוי טוב לגל עליות בשוק המניות הטורקי.