Open AI | פרשנות

המפגש של שר החינוך עם בכירים ב-OpenAI מבהיר מה חושבים עלינו בעמק הסיליקון

כאשר ברקע המחאה נגד החקיקה המשפטית, הביקור של בכירי החברה המדוברת בעולם הסתכם בפגישה חצי-סודית, שתוארה כ"תחילתו של שיח בתחום הבינה המלאכותית בחינוך" • בפועל מדובר בעלבון לממשלת ישראל, לא פחות • דבר אחד בטוח - למנכ"ל החברה, סם אלטמן, חשוב יותר להיפגש עם בכירים במיקרוסופט מאשר עם שר כזה או אחר

שר החינוך, יואב קיש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר החינוך, יואב קיש / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשעות אחר-הצהריים, התאספו עשרות הייטקיסטים מחוץ למשרדי חברת הסטארט-אפ מאסטרסקול, בבניין רובינשטיין בתל אביב, עם שלטי מחאה. פעיל מקבוצת "מחאת עובדי ההייטק", אחת מקבוצות המחאה הדומיננטיות נגד החקיקה המשפטית, שם לב לסידורי האבטחה הכבדים באזור המשרדים; כאשר הבין ששר החינוך, יואב קיש, מוזמן להתארח בהם, הזעיק את שאר חבריו, שהגיעו מצוידים בשלטים ובחולצות ממשרדיהם בקרבת מקום.

אלה חברות ההייטק הישראליות שעשויות לעניין את מנכ"ל OpenAI
בין צ'אט GPT לאנבידיה: סימני בועה כאן, ואף אחד לא יודע איך זה ייגמר

אלא שההפתעה האמיתית חיכתה להם בפנים: יואב קיש, מסתבר, לא היה האורח היחיד של חברת הסטארט-אפ, שבין משקיעיה ניתן למצוא גם את ה"כריש" דובי פרנסס. עוד קודם להגעתו של השר, הגיעה, כך מסתבר, משלחת של בכירים בחברת הבינה המלאכותית OpenAI, ששוהה בישראל כחלק מביקורו הצפוי של המנכ"ל סם אלטמן מחר (יום ב').

בין הבכירים: איליה סוצקבר, אחד ממייסדי OpenAI, ישראלי לשעבר שעקר לקנדה; אנה מקאניו, סגנית נשיא למדיניות ציבורית; בראד לייטקאפ, סמנכ"ל התפעול; יניב מרקובסקי, ראש צוות בתחום הבינה המלאכותית וביאנקה מרטין, ראש הצוות הטכני. זהותם של בכירים אלה המבקרים כעת בישראל נותרה בגדר סוד ולא פורסמה עד כה.

פגישה, חצי פגישה

למרות השמועות שהתפשטו כאש בשדה קוצים בקבוצות הוואטסאפ של אנשי המחאה ויזמי הייטק, אלטמן לא היה נוכח במקום. למען האמת, הוא כלל לא נמצא בישראל, למרות הביקור שצפוי לו מחר. המנכ"ל המפורסם - אחד ממייסדי החברה שעומדת מאחורי הטרנד הטכנולוגי הצומח של הבינה המלאכותית היוצרת - בקדמתה מנוע השיחה ChatGPT - ישהה כאן בסך-הכול כחצי יממה.

אלטמן יפגוש את נשיא המדינה השכם בבוקר במלון בתל אביב, יבקר במיקרוסופט ובאוניברסיטת תל אביב, וימשיך משם אחר-הצהריים לירדן. ישראל היא עבורו תחילת המסע במזרח התיכון ובאסיה: מכאן הוא ימשיך גם לקטאר ולדובאי, ומשם להודו, לסינגפור ולדרום קוריאה.

בבריטניה, בצרפת ובספרד נפגש אלטמן עם ראשי מדינות - אלה שמקבלים את ההחלטות. בראשונה, היה זה רישי סונאק, ראש הממשלה, ובצרפת, נפגש עם עמנואל מקרון. אפילו בפולין, שאימצה חקיקה משפטית דומה לזו שמעוניינת ממשלת ישראל להעביר, נפגש אלטמן עם ראש הממשלה אנדז'יי מוראבייצקי, ואף הביע את מחויבותו להקים פעילות עסקית במדינה המושמצת.

בישראל, למרות תחילתם של מגעים בין לשכות נתניהו ואלטמן - האחרון החליט שלא להפגש עם ראש הממשלה הישראלי. ההערכות מדברות על בכירים בזירת הטכנולוגיה בארה"ב שייעצו לו לא לעשות כן. החשש היה מתגובת הנגד של בכירי ההייטק בישראל, לא פחות מאשר המפגש עם נתניהו עצמו. מצד לשכת ראש הממשלה, נומקה ההחלטה שלא להפגש בעטיו של סדר היום הביטחוני הצפוף שעלה בימים האחרונים.

לאלטמן פחות חשובים הפוליטיקאים בארץ

המפגש הרשמי היחיד בין ממשלת ישראל לבין החברה המדוברת בעולם, אם כן, הסתכם בסופו של דבר בפגישה חצי-סודית בין שר החינוך לבין רשימה של בכירים, בהם כמה ישראלים. למרות רצונו של השר, סירבו ב-OpenAI לפרסם את פרטי המשתתפים או לשלוח תמונות לעיתונות. השר נאלץ להסתפק בהודעה הלקונית בזו הלשון: "הפגישה עם הצוות הבכיר של OpenAI עסקה בבינה מלאכותית ובעתיד עולם התעסוקה והחינוך בעולם ה- AI".

אנשים שנכחו בפגישה ציינו אותה כ"תחילתו של שיח בתחום הבינה המלאכותית בחינוך", אבל האמת היא שמדובר בעלבון לממשלת ישראל, לא פחות. למען ההגינות, צריך לציין שמפגשיו של אלטמן עם בכירי הפוליטיקאים במדינות המערב הגיעה ממניעים אחרים: הוא צריך את אירופה יותר משזו צריכה אותו.

חוקי הפרטיות הנוקשים ביבשת מטרידים אותו, ולכן החליט אלטמן לנקוט בגישה פרואקטיבית אותה נוקטים מעט מנהלים בכירים בחברות ההייטק: לצאת למסע דילוגים בין בירות אירופה. זירת הרגולציה הישראלית בתחום הבינה המלאכותית מעניינת אותו, ככל הנראה, כקליפת השום - זו קהילת ההייטק המקומית שקוסמת לו.

אישים כמו מיכל ברוורמן בלומנשטיק, מנכ"לית מרכז המו"פ של מיקרוסופט וד"ר תומר סיימון, המדען הראשי של החברה, ידועים כמתנגדים מובילים למהפכה המשפטית שמובילה הממשלה. שני אלה - שאחראים, בין השאר, על הפעילות של מיקרוסופט, שאמורה בסופו של דבר להוזיל את עלויות התפעול של ChatGPT - יקרים לו יותר משר כזה או אחר או מראש הממשלה.

בצאתו מהמפגש, נתקל השר קיש במפגינים, אשר דחקו אותו ואת אנשי האבטחה שלו לעבר חדר מדרגות צדדי, תוך כדי שהם שואגים לעברו את ססמת המחאה "בושה". לאחר מכן, קיפלו את שלטי המחאה שלהם והניחו לבכירי OpenAI ההמומים לצאת מהמשרד. חלקם לא הופתע לגמרי מהמופע - אחדים מהם צפו במחאה ברחוב קפלן, שהתקיימה ערב קודם לכן, וידעו בדיוק היכן הם נמצאים.