הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בורסת ת"א ננעלה בירוק בוהק; מדד הביטוח זינק ביותר מ-4%

ת"א 35 קפץ 1.8%, ת"א 125 טיפס ב-2%, ות"א 90 זינק ב-2.7% • בשוק המט"ח השקל מזנק מול הדולר • עפר קליין, ראש אגף הכלכלה של הראל: "השכר של העובד הישראלי לא נשחק עדיין מול האינפלציה הגבוהה ונותן לגיטימציה לבנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

המסחר בבורסת תל אביב ננעל היום בעליות חדות: ת"א 35 קפץ 1.8%, ת"א 125 טיפס ב-2%, ות"א 90 זינק ב-2.7%. מדד הבנקים קפץ ב-3.5%, ת"א נדל"ן עלה ב-2.8%, ות"א בנייה הוסיף 2.9%. ת"א ביטוח זינק ב-4.2% בהובלת מניות מנורה , כלל ביטוח  ומגדל ביטוח .

מחזור המסחר הסתכם ב-2.2 מיליארד שקל.

בין המניות שבלטו בעליות נמצאות סייברוואן , אופקו הלת' , אזורים , סלע נדל"ן , הכשרת היישוב , חברה לישראל  ואקויטל 

בין המניות שבלטו בירידות נמצאות קנון  ודלק רכב .


16:35

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל בשעה זו בעליות חזקות: ת"א 35 קופץ ב-1.7%, ת"א 125 מטפס ב-1.8%, ות"א 90 מזנק ב-2.3%.

מדד הבנקים קופץ ב-3.4% בהובלת מניית הפועלים . ת"א ביטוח ושירותים פיננסים מוסיף 3% בהובלת מניות מנורה מבטחים  ומגדל ביטוח . ת"א נדל"ן עולה ב-2.7% בהובלת מניית הכשרת היישוב , ות"א בנייה מוסיף כ-2.9% בהובלת מניית אזורים 

15:20

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 מזנק בכ-2%, ומדד ת"א 90 עולה ב-2.8%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח מוביל את המגמה החיובית ומזנק ב-4.5%. מיד אחריו מדד ת"א בנייה עולה ב-3.6%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-1.7% ונסחר ברמה של 3.65 שקלים לדולר. האירו נחלש מול השקל ב-1.4% ועומד על 3.91 שקלים לאירו.

13:15

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות שערים חדות, בהובלת מדד ת"א ביטוח שמזנק בכ-4%. גם ת"א בנקים עולה ב-3.3%. ת"א 90 מזנק ב-2.5%, ות"א 35 עולה ב-1.3%.

מניית אפולו פאוור  מובילה את עליות השערים בבורסה ומזנקת ב-8.1%. גם מניות קרסו נדל"ן , כלל עסקי ביטוח , אפולו פאוור  ואזורים  רושמות עליות שערים חדות.

מנגד, בולטות לשלילה מניות נייס , קנון , אורמת טכנו וטבע .

11:15

המסחר בבורסה מתנהל בעליות שערים, בהובלת מדד ת"א בנקים שמזנק ב-2.5%. גם מדד ת"א נדל"ן עולה ב-2.3%, ומדד ת"א בנייה עולה ב-2.2%. מדד ת"א 35 עולה ב-0.9%, ומדד ת"א 125 עולה ב-1.2%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-1.2% ונסחר סביב 3.66 שקלים לדולר. מול האירו השקל מתחזק ב-1.3% ונסחר סביב 3.91 שקלים לאירו.

חברת מבנה נדל"ן השייכת לקבוצת מבנה , זכתה לביקושים גבוהים של כ-2 מיליארד שקל בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח; מתוכם גייסה החברה כ-1.2 מיליארד שקל. מדובר בהיקף גיוס הגבוה משמעותית מתוכניתה המקורית של החברה לגייס עד 700 מיליון שקל.

10:07

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בפתיחה במגמה חיובית: מדד ת"א 35 מוסיף לערכו כ-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.3%. ת"א בנקים עולה ב-1.1%, ות"א ביומד מזנק ב-1.6%.

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , איסתא , איי.סי.אל  וחברה לישראל .

מנגד, ירידות בולטות רושמות שיכון ובינוי , נייס , טבע ואנרג'יאן .

08:36

בשוק המט"ח השקל ממשיך להתחזק. מול הדולר השקל מתחזק ב-0.8% ונסחר סביב  3.68 שקלים. השקל מתחזק מול האירו בשיעור דומה 3.93 שקלים לאירו.

07:56

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת, לאחר שאמש המסחר ננעל במגמה שלילית בסיכום יום מסחר תנודתי. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.5%, ולצדו מדד ת"א 90 ירד ב־1.1%. ת"א 125 נסוג ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביטוח ירד ב-1.3%, ומדד ת"א גז ונפט ירד ב-0.7%.

מניית חברת הנדל"ן המניב והאנרגיה להב אל.אר  זינקה בכ־6%, לאחר שהחברה הודיעה כי תקצה נתח ממניותיה (כ־4.7% מההון) לקופות הגמל וקרנות הנאמנות של בית ההשקעות מור , תמורת 38.5 מיליון שקל. זאת בדרך של בהנפקה פרטית ובמחיר של 3.25 שקל למניה, הגבוה ממחיר השוק טרם הדיווח. להב אל.אר הנשלטת בידי אבי לוי, מנכ"ל מליסרון לשעבר, נסחרת בשווי של מעל 800 מיליון שקל.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים: מדד הנאסד"ק עלה ב-0.4%, מדד הדאו ג'ונס נותר ללא שינוי, ומדד ה-S&P 500 עלה ב-0.2%, אל הרמה הגבוהה ביותר מתחילת 2023.

מניית קוינבייס גלובל  ירדה בקרוב ל-20% במהלך המסחר אמש, לאחר שדווח כי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) תובעת את בורסת הקריפטו. לטענת ה-SEC, בורסת הקריפטו לא נרשמה ברשויות בארה"ב לפני שהחלה לסחור במטבעות קריפטוגרפיים במדינה. בהצהרה רשמית של ה-SEC אמר היו"ר גארי גנסלר כי "הכשלונות של קוינבייס שוללים מהמשקיעים הגנות קריטיות כמו ספרי חוקים שלנו שמונעים הונאה ומניפולציות, דורשים גילויים נאותים ומספקים הגנות נגד ניגודי עניינים".  

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מסתבכת בארה"ב. מה המשמעות לשוק?
הצרות בקריפטו והריבית העולה מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש  

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט במגמה מעורבת: טבע  בולטת עם פער שלילי של כ-1.5%, ומנגד אופקו הלת'  עם פער חיובי של 2.3%.

במסחר בחוזים העתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת הבוקר מגמה מעורבת.

בורסות אסיה נסחרות כעת במגמה מעורבת:מדד הניקיי יורד ב-0.9%. מדד ההנג סנג מזנק בכ-1%, הקוספי ב-0.3%, ובורסת שנחאי נסחרת ביציבות. 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אמש מגמה מעורבת, כשאיגרות החוב הממשלתיות ומדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של עד 0.4% בסיכום יום המסחר.

תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ירדו קלות אמש, לקראת פרסום מדד המחירים והודעת הפדרל ריזרב בשבוע הבא. תשואת האיגרת ל־10 שנים ירדה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על כ־3.65%, ותשואת האג"ח לשנתיים רשמה ירידה דומה ל־4.50%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח הדולר נחלש ב־0.9% ונסחר סביב 3.68 שקלים. האירו נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 3.95 שקלים. ייתכן שזאת על רקע ידיעות בנוגע לפשרה מסתמנת בדיונים על מינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים.

שינוי מגמה בשוק המט"ח: השקל מתחזק מול הדולר והאירו

בשוק הפורקס העולמי הדולר נסחר מול האירו ומול הליט"ש ביציבות, ונחלש מול הין ב-0.3%.

בשוק הסחורות נרשמות כעת ירידות קלות במחירי הנפט הגולמי, לאחר שאתמול הם רשמו ירידות של כ־2%. מחירה של חבית נפט אמריקאי עומד כעת על כ־71.4 דולר, ומחיר נפט מסוג ברנט עמד על כ־76 דולר לחבית. 

הזהב נסחר ביום ג' ביציבות סביב 1,980 דולר לאונקיה. כלכלני הבנק השוויצרי לומברד אודייר ציינו בסקירה שפרסמו כי "הזהב התקשה לנסוק מעלה לאחרונה בגלל התחזקות הדולר ועליית התשואות בארה"ב. הדיונים סביב תקרת החוב בארה"ב ופוטנציאל למחדל טכני עלולים לגרום לעלייה במחירי הזהב כנכס מקלט בטוח. מחיר הזהב בטווח הארוך צפוי להגיע ל־2,100 דולר לאונקיה עד סוף 2023. למרות הלחצים האחרונים, מחירי הזהב צפויים להיסחר בעליות".

בשוק הקריפטו נרשמות עליות שערים, כאשר מחיר הביטקוין עולה ב-4.3%, ומחיר האת'ריום עולה ב-3.5%.

4. מאקרו

הבנק המרכזי באוסטרליה העלה את שיעור הריבית שם ב־0.25% לרמה של 4.10%, זאת בניגוד לתחזיות המוקדמות שציפו כי הבנק המרכזי יותיר את רמת הריבית ללא שינוי.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כתב בתגובה כי הטון של ההצהרה מרמז שהבנק המרכזי באוסטרליה עדיין לא סיים את המהלך מאחר שאינפלציית השירותים עדיין "גבוהה מאוד ומתגלה כמתמשכת מאוד", לדברי הבנק. "ייתכן שהבנק המרכזי ירצה להמתין לפרסום מדד המחירים לצרכן, שייערך לפני סוף יולי, לפני שיעלה שוב את שיעור הריבית", הוסיף בפמן.

"עם זאת, צפוי שנתוני החשבונות הלאומיים לרביע הראשון שיתפרסמו בקרוב יחזקו את הקו להמשך הידוק מוניטרי, מכיוון שככל הנראה יראו כי הצמיחה נותרה חזקה יחסית ברבעון האחרון. לפיכך, צפוי שהבנק יעלה את הריבית בעוד 0.25% בחודש הבא ולא ימהר להפחית את הריבית, אלא רק במהלך 2024 ועל סמך ירידה ברורה בפועל של האינפלציה".

בגוש האירו פורסם אמש נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל, שנותר ללא שינוי, לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.2% לעומת חודש מרץ.

בסין פורסם הבוקר כי סך היבוא ירד ב-4.5% בחודש מאי בקצב שנתי. הצפי המוקדם חזה ירידה חדה יותר של 8.0%. במקביל, סך היצוא בחודש מאי ירד ב-7.5% בקצב שנתי, כאשר התחזיות המוקדמות ציפו לירידה של 0.4%.

בהמשך הבוקר עתיד להתפרסם הייצור התעשייתי בגרמניה בחודש אפריל. ואחר־הצהריים צפויה להתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בקנדה.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך בסקירתו השבועית כי "בחודשים הקרובים נראה האטה בקצב הצמיחה כאשר הריבית הגבוהה תמשיך לחלחל באיטיות לצריכה הפרטית. עם זאת, אנו לא רואים סימנים לעצירה מהירה לאור חוזקו של שוק העבודה. השכר של העובד הישראלי לא נשחק עדיין מול האינפלציה הגבוהה ונותן לגיטימציה לבנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית".

בהתייחסות לכלכלת אירופה הוא כותב כי האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לרדת ועמדה על 6.1% במאי (7% באפריל). "אנו צופים ירידה איטית יותר באינפלציה קדימה, במיוחד בשל חוזקה של אינפלציית מחירי השירותים שירדה לאט יותר ומוזנת על ידי המשך עליות השכר בגוש האירו כשברקע שוק העבודה החזק והמאוגד בגוש. להערכתנו, למרות הירידה בקצב האינפלציה הדבר מחייב את הבנק המרכזי בגוש האירו להמשיך ולהעלות את הריבית בעוד 0.25% ביום חמישי הבא (ולא בפעם האחרונה)".