הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות שערים בנעילה בת"א; גולף התרסקה ב-40%, נייס קפצה ב-5.5%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.6%, ומדד ת"א 90 עלה ב-0.7% • מדד הביטוח הביטוח בלט בעלייה של 1.2% ואילו מדד הבנקים ירד ב-1.1% • מניית גולף צנחה לאחר ביטול המיזוג עם דלתא

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.6%, ומדד ת"א 90 עלה ב-0.7%. מדד הביטוח הביטוח בלט בעלייה של 1.2% ואילו מדד הבנקים ירד ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר נייס , ג'נריישן קפיטל , דנאל , ורידיס, חילן, ישראל קנדה  ואפריקה מגורים 

מנגד, בצד האדום בלטו גולף, לאומי , שפיר הנדסה , דלק רכב, לייבפרסון  ויומן אקסטנשנס .

בשוק האג"ח רשמו הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 0.9% ומדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים שמרו על יציבות.

16:20

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% יחד עם מדד ת"א 125 שעולה בשיעור דומה. מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.4%. מדד ת"א ביטוח ממש להוביל את המגמה החיובית ומזנק ב-1.3%.

היום פורסם בארה"ב כי קצב האינפלציה השנתי בחודש מאי ירד ל-4%. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים ואף הפתיעה חלק מהכלכלנים שצפו קצב של 4.1%. מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות אך נותר גבוה, ועומד כעת על 5.3% (5.5% בחודש אפריל).

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מסביר כי עיקר הסיבה לירידה היא "יציאה" של המדדים החריגים במאי ויוני בשנה שעברה מהחישוב השנתי. לדבריו, כשמסתכלים על אינפלציית הליבה, מבינים כי יש עוד דרך ארוכה עד ליעד של 2% שהציב הפד. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אופטימי. בשיחה עם גלובס, הוא אומר כי "מדד המחירים וגם מדד הליבה מצביעים על ירידה בקצב האינפלציה, כאשר המדד הרגיל קצת נמוך מהצפי, זו בהחלט בשורה חיובית".

14:49

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% יחד עם מדד ת"א 125 שעולה בשיעור דומה. מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.4%. מדד ת"א ביטוח ממש להוביל את המגמה החיובית ומזנק ב-1.3%.

בשוק המט"ח השקל ממשיך להתחזק ורושם שיא של חודשיים מול הדולר. נכון לכתיבת שורות אלו, השקל מתחזק ב-0.7% מול הדולר ונסחר סביב 3.56 דולר לשקל. השקל מתחזק גם מול האירו ב-0.4% ונסחר סביב 3.84.

השקל ממשיך להתחזק ורושם שיא של חודשיים מול הדולר 

12:49

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים לפי שעה בעליות שערים.

בולטות לחיוב מניות ג'נריישן קפיטל , מימון ישיר , נייס  וקרסו מוטורס .

מנגד, לייבפרסון , דלק רכב , אשטרום קבוצה  ונאוויטס פטר יהש  נסחרות בירידות שערים.

חברת  מנורה מבטחים  הודיעה לפני זמן קצר על הקמת קרן השקעות שתקום יחד עם שלושה שותפים נוספים בסך 150 מיליון שקלים. עוד דווח כי הקרן עתידה להשקיע בתאגידים פרטיים וציבוריים בישראל ומחוצה לה, בתחומי עיסוק שונים, כאשר ההשקעה תתמקד במכשירים פיננסיים מסוגים שונים ובהם מניות, הלוואות וניירות ערך המירים.

11:42

המומנטום החיובי בבורסת ת"א נמשך. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ומדד ת"א 125 עולה ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביטוח מזנק ב-1.6%. גם ת"א פיננסים ות"א בנקים בולטים לחיוב ועולים במעל ל-1% כל אחד.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי יחד עם מניות איי.סי.אל , נייס ובינלאומי .

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות בעוד מדדי האג"ח הממשלתיות נסחרים במגמה מעורבת. מדד תל-גוב שקלי + 10 עולה ב-0.5%.

בשוק המט"ח, השקל ממשיך להתחזק. מול הדולר, השקל מתחזק ב-0.7% ונסחר סביב 3.56 דולר לשקל. מול האירו, השקל מתחזק ב-0.4% ונסחר סביב רמה של 3.84 אירו לשקל.

10:26

מניית גולף  מתרסקת ב-41% לאחר שדווח כי המיזוג עם חברת  דלתא   בוטל לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות במשא ומתן. גולף בשליטת לן בלווטניק נסחרה הבוקר בשווי של 300 מיליון שקל, כך שהעסקה שבוטלה שיקפה פרמיה של 50% על שווי השוק שלה.

רמי לוי  מדווח הבוקר כי הוא מקיים משא ומתן עם חברות בינלאומיות, ביניהן הרשתות ספאר, אושן, קזינו ונוספות, בדומה ליינות ביתן שהביאה לישראל את ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור ושופרסל שחתמה על הסכם עם עמית זאב להבאת ספאר ההולנדית לארץ.

10:07

פתיחה חיובית בבורסה בתל אביב: מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 מזנק בכ-1%. גם ת"א נדל"ן מוסיף כ-1% לערכו.

בולטות לחיוב מניות נייס , קמטק , רבוע נדל"ן  ווואן טכנולוגיות .

מנגד אורמת טכנו , דלק קבוצה , חברה לישראל  וטבע  רושמות ירידות שערים.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.4% ונסחר סביב 3.57 דולר לשקל. גם מול האירו השקל מתחזק ב-0.1% ונסחר ברמה של 3.85 אירו לדולר

09:09

חברות  דלתא וגולף  דיווחו הבוקר כי המיזוג בין שתי החברות בוטל לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לסכומי הרכישה ובנוגע לכיוון המסתמן מצד רשות התחרות, לפיו דלתא תיאלץ למכור את פעילות פולגת ואינטימה. גולף סירבה להיפרד מפעילות שתי החברות, ולכן ההסכם בוטל. 

המיזוג בין דלתא לגולף בוטל. אלו הסיבות 

08:30

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.2% ונסחר סביב 3.58 שקלים לדולר. מול האירו, השקל נסחר ביציבות סביב רמה של 3.86 שקלים לאירו.

07:47

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית. זאת לאחר שאמש מדדי המניות המרכזיים בבורסה ננעלו בעליות שערים, בשעה שהמשקיעים, בארץ ובעולם, ממתינים לפרסום נתוני מאקרו חשובים בימים הקרובים - נתוני האינפלציה בארה"ב שצפויים להתפרסם בהמשך היום, הודעת הפד ביום רביעי והודעת ה-ECB בחמישי.

מהאינפלציה ועד הריבית: מה צפוי בשבוע הגורלי של השווקים 

אמש במסחר בתל אביב, בלט לחיוב מדד מניב חו"ל, שקפץ בכ-3%. גם מניית חנן מור  בלטה בעלייה חדה והשלימה קפיצה של כ-30% בשבעה ימי מסחר, לאחר שהחברה עדכנה ביום ב' כי החליטה על פדיון מוקדם מלא לאג"ח מסדרה י' ב-30 ביוני, שהיקפה עומד על כ-28 מיליון שקל.

גם המסחר בוול סטריט ננעל אמש במגמה חיובית, בהובלת מדד הנאסד"ק שזינק ב-1.5%. מדד ה-S&P 500 עלה בכ-1% ונסחר ברמתו הגבוהה ביותר מזה 13 חודשים.

מניית קרניבל  זינקה בכ-13% לאחר שקיבלה מהאנליסטים של ג'י פי מורגן המלצת Overweight למניית החברה.

גם מניית אדידס  רשמה עליות שערים חדות לאחר שהאנליסטים של ברנשטיין העלו את מחיר היעד של המניה מ-91 דולרים ל-112 דולרים, המהווה אפסייד של 30% על מחיר המנייה. זאת בעקבות הודעתו של שחקן הכדורגל ליונל מסי השבוע, כי הוא עתיד להצטרף לקבוצת הכדורגל אינטר מיאמי, אשר אדידס מהווה כאחד מהספונסרים הגדולים של הקבוצה.  

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. נייס בולטת עם פער חיובי של 3.65% ומנגד טבע עם פער שלילי של 1%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות שערים.

בורסות אסיה נסחרות הבוקר במגמה חיובית. מדד הניקיי מזנק ב-2%, מדד הנג סנג עולה ב-0.5%, הקוספי עולה בשיעור דומה ובורסת שנחאי נסחרת ביציבות. 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי רשמו מדדי תל בונד הקונצרניים ירידות מזעריות ביום ב', ומדדי האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, ציין בסקירתו השבועית כי הגידול בגירעון הממשלתי שנרשם לאחרונה לא מאיים בשלב זה על שוק האג"ח, בין השאר מכיוון ש"עדיין מדובר בגירעון נמוך". "בקופת האוצר יש סכום גבוה מאוד של מעל 70 מיליארד שקל, כפול מגודל הגירעון הצפוי, והיחס בין סך שווי התיק של כלל המשקיעים המוסדיים לשווי השוק של האג"ח הממשלתיות הסחירות עלה לפי חמישה, הגבוה ביותר מבחינה היסטורית".

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי רושמות ירידות שערים לקראת פרסום מדד המחירים בהמשך היום והודעת הפד שתתקיים מחר (על כך בהמשך).

התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת ב-4 נקודות בסיס ל-3.72% והתשואה על האג"ח לשנתיים יורדת בשיעור דומה לכ-4.54%.

זרימת הכספים לקרנות הסל הפכה לטפטוף בעקבות העדפות המשקיעים 
הבנקים מציגים: קחו 30 אלף שקל ותחזירו 40 אלף 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח נפתח שבוע המסחר ביום ב' במגמה מעורבת, לאחר התחזקות דרמטית של המטבע הישראלי בימים האחרונים. הדולר נסחר סביב 3.58 שקלים, והאירו נסחר סביב 3.86 שקלים, בדומה לשערי המטבעות ביום שישי.

זבז'ינסקי מציין כי למרות ההתחזקות החדה של השקל בימים האחרונים, והביצועים החזקים יחסית של האפיקים בישראל, "אנו לא ממליצים להקטין חשיפה למט"ח בשלב זה". לדבריו, "מלבד הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים, כלכלת ישראל חשופה יותר מהמשקים האחרים להאטה בתחום ההשקעות בטכנולוגיה, שעדיין נמשכת; ישראל גם חשופה יותר מהמדינות האחרות לעליית ריבית; הירידה, אם הייתה, בסיכון פוליטי-ביטחוני, לא באה לידי ביטוי בירידה בפרמיית הסיכון של ישראל".

"גם המרווחים של האג"ח הדולריות של ישראל לא ירדו; בנוסף, ייתכן שנגיד בנק ישראל לא ימשיך לכהונה נוספת. מינוי נגיד בנק ישראל חדש בתקופה זו עלול להעלות סיכון לשווקים בישראל".

בשוק הסחורות העולמי נרשמות כעת עליות שערים קלות במחיר הנפט, לאחר שאמש נרשמו ירידות שערים של 4%. מחיר חבית נפט מסוג ברנט צנח לכ-72 דולר (חוזה לאוגוסט) והשלים צניחה של כ-16% בחודשיים, ומחירה של חבית מסוג WTI שב וירד מתחת ל-70 דולר, ועמד על 67.4 דולר.

בשוק הפורקס העולמי הדולר נחלש מול האירו ומול הליט"ש ב-0.2%. במקביל, הדולר נחלש מול הין ב-0.1%. 

4. מאקרו

אמש לא התפרסמו נתוני מאקרו חשובים. היום צפוי להתפרס בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל) מדד המחירים לצרכן , כשהצפי הוא לעלייה של 0.2% במאי ו-4.2% ב-12 החודשים האחרונים (לעומת 4.9% באפריל). עם זאת, מדד הליבה צפוי לרשום עלייה של 0.4% במאי.

ביום רביעי תתפרסם החלטת הריבית של הפד בארה"ב (ב-21:00 שעון ישראל). הדעות בין השחקנים בשווקים חלוקות בנוגע לשאלה האם הפד יעצור את העלאות הריבית או יודיע על העלאת נוספת של 0.25%.

ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית הבאה של ה-ECB בגוש האירו (ב-15:15 שעון ישראל), והצפי הוא להעלאה נוספת של 0.25% לרמה של 4%.

בישראל יתפרסם באותו יום (ב-18:30) מדד המחירים לצרכן לחודש מאי. כלכלני המאקרו במשק מעריכים, בממוצע, עלייה של כ-0.5% במדד.

5. תחזית

להערכת זבז'ינסקי עלה הסיכון לתיקון בשוקי המניות בטווח הקצר. זאת בין השאר מכיוון ש"קיים סיכוי גבוה ממה שמגולם בשוק שהפד יעלה ריבית השבוע, בניגוד לתחזיות. בנוסף, העליות במניות הפכו לרוחביות יותר והאופטימיות בקרב המשקיעים עלתה לרמות הגבוהות מאז 2021. מדד התנודתיות (VIX) ירד ל-13.8 נק', הרמה הנמוכה מאז ינואר 2020. לאור הנסיבות, הסיכון בשוק המניות גבוה יותר ממה שמגולם ב-VIX".