רשות התחרות מצאה פערי ריביות של עשרות אחוזים בפיקדונות: זה המסר של גפני לבנקים

הבדיקה המורחבת של רשות התחרות מצאה כי הבנקים גלגלו את מלוא ריבית בנק ישראל ואף מעבר לכך לפיקדונות העסקים הגדולים, אך משקי הבית "נהנו" רק מכ-70% מהמהלך של בנק ישראל • מנגד, להלוואות משקי הבית גלגלו הבנקים 115% מהריבית, כ-10% יותר מאשר לעסקים הקטנים והגדולים

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי

רשות התחרות הציגה היום (ב') את ממצאי הבדיקה הרחבה שלה סביב גלגול העלאות הריבית לפיקדונות ולהלוואות של הציבור, וכצפוי היא מצאה פערים גדולים בין התנאים המוצעים למשקי הבית לבין אלו שמקבלים מהבנקים העסקים הגדולים.

שר האוצר החליט: זה האיש שיעמוד בראש רשות ני"ע
בארה"ב משנים את הכללים, ומטבעות הקריפטו הקטנים משלמים את המחיר | שאלות ותשובות

מנתוני גלגול ריבית הפריים לריבית על הפיקדונות אל מול ריבית על אשראי עולים פערים בין העסקים הגדולים לבין משקי הבית והעסקים הקטנים: שיעור גלגול העלאת הפריים בפיקדונות בפברואר 2023 ובחודשים שקדמו לו, עמד על כ-101% עבור העסקים הגדולים בעוד שמשקי הבית עמדו על כ-70%. לעומת זאת, לעניין גלגול העלאת הפריים באשראי בחודשים ינואר ופברואר 2023, משקי הבית עומדים על השיעור הגבוה ביותר, כ-115%, כ-10% גבוה יותר משיעור הגלגול על העסקים הקטנים והגדולים.

"לבנקים אין אינטרס להגביר תחרות, והשאלה היא איך אנחנו מאלצים את הבנקים להתחרות", אמרה מיכל כהן הממונה על רשות התחרות בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים של הכנסת, שם הוצגו נתוני הבדיקה. היא התייחסה גם לאיום שהשמיעו אנשי רשות התחרות בדיון הקודם שנערך בכנסת, לפיו כל האופציות של פעולה נגד הבנקים נמצאים על שולחן הרשות, כולל הכרזה עליהם כקבוצת ריכוז.

"אם נסמוך על האינטרסים שלהם, זה יהיה לפי אינטרסים שמקסמים רווח, והתנאים שהשוק החופשי מאפשר להם. אנחנו מזהים פה שוק עם מאפיינים של קבוצת ריכוז, יש לנו אפשרות להכריז עליהם כקבוצת ריכוז ואז להטיל עליהם הוראות. עדיין לא הכרזנו עליהם כקבוצת ריכוז, ההכרזה תהיה בהתייעצות עם בנק ישראל, אנחנו עובדים על זה במלוא המרץ", הסבירה ראש רשות התחרות.

רמת התחרות נמוכה בין הבנקים

היא תמכה את דבריה בנתונים, לפיהם 99% מיתרות הפיקדונות של משקי בית מוחזקים בידי חמישה בנקים גדולים, וכי לעניין סוגים שונים של לקוחות רואים תמונה תחרותית שונה. עוד הוצג כי עבור משקי בית ועסקים קטנים, רמת התחרות נמוכה בין הבנקים, שממעטים להתחרות באופן אגרסיבי על לקוחות שמנהלים עו"ש בבנקים אחרים.

בהתפלגות פיקדונות הציבור בממוצע משוקלל נראה שהעסקים הגדולים מכסים 57% אחוזים מסך הפיקדונות בעוד שהעסקים הקטנים 16% ומשקי הבית 19%. עם זאת, כאשר מסתכלים על התפלגות מרווח מפעילות קבלת פיקדונות הציבור (לרבעון 1/2023) התמונה שונה. משקי הבית והעסקים הקטנים תופסים משקל רב יותר למרווח הפיקדונות, משקי הבית 50% והעסקים הקטנים 27% בעוד שהעסקים הגדולים 17%.

נציין כי פערים דומים הראו גם במרכז המחקר והמידע של הכנסת, לקראת דיון שנערך לפני כשבועיים בוועדת הכלכלה, ונחשפו לראשונה בגלובס. על פי הדוח של מרכז המחקר, בפברואר 2023 הריבית הממוצעת על פיקדונות לזמן קצוב הייתה 3.4%. אולם הריבית על פיקדונות למשקי הבית הייתה הנמוכה ביותר, 2.65%, ואילו הריבית על פיקדונות של עסקים גדולים וגופים מוסדיים היא הגבוהה ביותר - 3.71% ו-3.89%, בהתאמה. כלומר, הריבית שקיבלו העסקים הגדולים הייתה גבוהה ב-40% מזו שקיבלו משקי הבית, וזו שקיבלו המוסדיים ב-47%.

מדוח מרכז המחקר עולה עוד כי הפערים בולטים גם אל מול לקוחות הבנקאות הפרטית - שהם לקוחות פרטיים בדיוק כמו משקי הבית, אך כאלה שיש בידיהם הון גדול. אלו קיבלו ריבית של 3.46%, פער של 30% ממשקי הבית "הרגילים".

"נביא חוקים וגם אם יגידו לנו לא, אנחנו נעביר אותם"

מי שכמובן לא אהב את הנתונים הוא יו"ר הוועדה, משה גפני, ששלח מסר ברור לבנקים. "שלא תהייה טעות, אני חבר קואליציה ואני עומד על הסף. אני לא יכול לחזור הביתה כאשר אני מקבל מכל החוגים ומכל הקבוצות תלונות מדוע אנחנו לא דואגים לעניין הזה. לא נעשה שקר בנפשנו. אנחנו בהידברות עם כל הצדדים, כולל ראש הממשלה, כדי לראות איך להגיע לפתרון. זה מגיע לנקודה שנביא חוקים וגם אם יגידו לנו לא, אנחנו נעביר אותם".

הוא אמר את הדברים לאחר שהצעת חוק שביקשה לנתק את הריבית על המשכנתאות כך שלא תהיה צמודה לריבית במשק. "אמרו לי שזה פוגע במאבק באינפלציה, אמרתי תמצאו פתרון. לא רק שלא מצאו פתרון, הרווח של הבנקים מזנק לשמיים. יש פה דבר שזועק לשמיים, ואנחנו מחפשים תמיכה של איזו רשות בממשלה, שמישהו יגיד לי מה מעכב את התחרות, אני לא בטוח שהאגודות האשראי יצילו את הכלכלה, אבל למה לעכב את זה כשאנחנו ברווחי שיא של הבנקים?", תהה גפני.