מהאינפלציה ועד הריבית: מה צפוי בשבוע הגורלי של השווקים

שבוע דרמטי בגזרת המאקרו צפוי לקבוע את הסנטימנט העתידי בשווקים • היום צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב ולמחרת צפויה להתקיים החלטת הריבית של הפד • ביום חמישי ה-ECB צפוי להעלות את הריבית לרמה של 3.75% ובהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בארץ

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

במהלך השבוע הקרוב, עיני המשקיעים נשואות אל עבר שלושה אירועים מהותיים שיקבעו את הסנטימנט בשווקים בתקופה הקרובה.

הראשון, הוא נתוני האינפלציה בארה"ב שצפויים להתפרסם היום בשעה 15:30 שעון ישראל. האנליסטים חוזים כי נתוני האינפלציה בחודש מאי יצביעו על תמונה מעודדת, בהמשך לנתוני חודש אפריל, וצופים כי האינפלציה תעמוד על רמה של 4.1%-4.3%.

למה מועמדים פוטנציאליים לא רוצים לנהל את מטה התשתיות במשרד האוצר 
זו כבר מגמה: בכירים ב־4 חברות נדל"ן דרשו תוספות שכר נדיבות ונבלמו ע"י בעלי המניות
בארה"ב משנים את הכללים, ומטבעות הקריפטו הקטנים משלמים את המחיר | שאלות תשובות

דיוויד בנימינוב, אנליסט המחקר ב-Global X , מציין בסקירתו כי, "הפרסום המרכזי הראשון השבוע יהיה מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, והוא צפוי להצביע על נתוני אינפלציה מעורבים. המדד הראשי צפוי להצביע על עלייה מתונה של 0.1% ואילו מדד הליבה צפוי להצביע על עלייה גבוהה יחסית של 0.4% ו-5.3% ברמה שנתית".

האם הפד יעצור את העלאות הריבית? הכלכלנים הבכירים חלוקים בדעותיהם

לנתוני האינפלציה של חודש מאי יש תפקיד חשוב בהחלטת הריבית של הפד, שצפויה להתקיים ביום המחרת (יום ד' בשעה 21:00 שעון ישראל). בהנחה שנתוני האינפלציה לא יפתיעו את השווקים, השוק מתמחר בסבירות של 75% כי הוועדה המוניטרית בארה"ב תחליט לראשונה מאז אפריל 2022 על הפסקה בהעלאות הריבית, לאחר עשר העלאות ריבית רצופות.

למרות הערכות השוק לגבי החלטת הריבית הקרובה, הכלכלנים הבכירים חלוקים בדעותיהם לגבי כיוון הריבית העתידי לאחר שמספר חברי פד ציינו כי ייתכן והריבית תעלה פעם או פעמיים נוספות. עוד הדגישו בכירים מהבנק הפדרלי כי גם אם הריבית תישאר בעינה בפעימה הנוכחית, אין בכך כדי להדגיש שהבנק סיים את העלאות הריבית בסבב הנוכחי.

בבנק הפועלים מסבירים: "החוזים העתידיים מגלמים הסתברות גבוהה להעלאת ריבית באחת משתי ההחלטות הקרובות. כך, ההתמתנות המסתמנת בפעילות הכלכלית תומכת להערכתנו בהותרת ריבית הפד ללא שינוי בהחלטה הקרובה, אך ההחלטה הבאה תהיה תלויה בנתוני האינפלציה, אם לא יהיו הפתעות באינפלציה. גם בהחלטה שלאחר מכן לא צפויה להיות העלאה".

גם דיוויד בנימינוב, אנליסט המחקר ב- Global X מחזק את תמחור השוק, וקובע כי "בישיבת הריבית השבוע הפד יבחר שלא להעלות את הריבית", תוך שהוא מדגיש שיש צורך מהותי לשימת לב על דברי הבנק. בנימינוב סבור שהאינפלציה נעה בכיוון הנכון, אך בקצב איטי למדי, לכן בהחלט ייתכן שהפד יחליט על עוד העלאות ריבית בעתיד.

מנגד, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב מוסר בסקירתו השבועית שלמרות הסבירות בשוק לעצירה בהעלאת הריבית, הוא מעריך כי קיים סיכוי לא מבוטל כי הפד בכל זאת יעלה את הריבית. "נתוני מדד ה-PCE שהפד עוקב אחריו היה גבוה מהתחזיות כולל במדד הליבה של המדד, יתרה מכך, נתוני שוק העבודה ממשיכים להיות חזקים בארה"ב ואף ההוצאה הצרכנית הייתה גבוהה, זאת אף יותר מהתחזיות", מדגיש זבז'ינסקי.

גם בארץ השוק דרוך לקראת נתוני האינפלציה

בישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צפויה לפרסם את נתוני האינפלציה ביום חמישי הקרוב בשעה 18:30, יחד עם נתוני המשרות הפנויות לחודש מאי שצפויים להתפרסם בצהרי יום חמישי. בדומה לארה"ב, הנתונים השבוע יהיו קריטיים, שכן בחודש שעבר האינפלציה השנתית נותרה ללא שינוי ברמה של 5%. עם זאת, ייתכן והתחזקות השקל בשבוע האחרון תתרום לירידה מסוימת במדד חודש מאי.

בבנק הפועלים מתייחסים לשינוי הכיוון של השקל ומסבירים את השפעת המגמה על מתווה הריבית של בנק ישראל: "השקל התחזק בשבוע החולף בכ -3% מול הדולר ואנו מעריכים כי תחזית האינפלציה תפחת בשל הייסוף. התרומה של הייסוף לבדו היא של כ-0.5%. בשל כך, סקירת הבנק קובעת כי הסיכויים להעלאת ריבית נוספת קטנו, הציפיות לאינפלציה צפויות לרדת באופן ניכר לאור הייסוף בשער השקל, ולאחר פרסום מדד המחירים לחודש מאי תירשם ירידה נוספת בציפיות לאינפלציה. הציפיות לאינפלציה לכל הטווחים יהיו בתוך טווח יעד האינפלציה, ובנק ישראל יוכל להותיר את הריבית ללא שינוי".