ביומד | בלעדי

דלויט תשכפל את מודל החדשנות של שיבא בכל העולם

המטרה: להקים עשרות מרכזי חדשנות במודל ARC של שיבא וליצור רשת קשרים עולמית • מנכ"ל בית החולים: "יש כבר 17 בקשות. אנחנו רוצים להגיע ל-40 בשנה"

חדשנות בבית חולים שיבא / צילום: דוברות שיבא
חדשנות בבית חולים שיבא / צילום: דוברות שיבא

בנובמבר 2019 השיק בית החולים שיבא באופן רשמי את מרכז החדשנות ARC, שמטרתו הייתה לקדם שיתוף פעולה בין בית החולים לתעשיית הביומד הישראלית והבינלאומית. כעת, בשיבא מצאו דרך לעשות סקייל אפ למרכז ולמנף את פעילות החדשנות עצמה: בית החולים חתם על הסכם עם חברת הייעוץ דלויט, שתלמד ותטמיע את המודל של ARC בבתי חולים ברחבי העולם, בהנחיית שיבא.

פעילות מבחריין עד מלבורן

מרכז ARC כולל היום קמפוס סטארט־אפים, בעיקר בתחום הבריאות הדיגיטלית. פועלות סביבו שתי קרנות הון סיכון המשקיעות בחברות הקשורות לאקוסיסטם של בית החולים, ורשת של רופאים בכירים בעולם שותפים בפעילות. בכל שנה נערך כנס שבו הבכירים הללו דנים במגמות, בטרנדים ובאתגרים של עולם הרפואה.

"אף פעילות חדשנות רפואית משמעותית אינה יכולה להתקיים בגבולות של מדינה אחת" אומר לגלובס מנכ"ל שיבא, פרופ' יצחק קרייס. "הרשת במהרה משכה רופאים טובים, וגם עוררה עניין בבתי חולים בעולם".

"לא שיערנו כמה יפנו אלינו ויאמרו: תעזרו לנו להקים פעילות כזו גם אצלנו. הפעילות הראשונה הייתה באוטווה, אחר כך בלונדון ובחריין, עכשיו בניו ג'רזי ושיקגו, וחתמנו גם עם מלבורן", אומר פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות בשיבא.

כשהפעילות החלה לתפוס תשומת לב ניהולית מוגזמת, כדברי קרייס, החליטו בבית החולים להוציא אותה למיקור חוץ חלקי. "ערכנו מכרז בין חמש חברות ייעוץ מובילות בעולם, ודלויט זכתה", הוא אומר.

כעת בונה שיבא יחד עם דלויט "חוברת הפעלה" לבניית מרכזי חדשנות דוגמת ARC. דלויט תטמיע את הפעילות בבתי החולים, בתמיכת שיבא. לכל הטמעה כזו תהיה תמורה כספית. בבית החולים לא מוכנים לנקוב סכומים, אבל קרייס אומר שמבחינתו התמורה העיקרית היא חלוקת הידע והקשרים שייווצרו. "אנחנו פותחים כך את העולם לסטארט־אפים הישראליים שעובדים איתנו", אומר צימליכמן.

אסיף דהר, ראש סקטור הבריאות ומדעי החיים בדלויט ארה"ב, שהגיע לישראל לצורך החתימה, אמר שלכל בית חולים ומערכת בריאות שיבחרו להטמיע את המודל תותאם חבילה שהולמת את הגודל, רמת החדשנות הטכנולוגית הנוכחית והמשאבים של בית החולים.

"Deloitte פועלת במשך שנים כדי להפוך ולשנוות את מודל עתיד הבריאות כך שעולם הרפואה יהפוך יותר דיגיטלי", הסביר דהר. "הטיפול יהיה מותאם אישית לחולים, המעורבות תהיה מוקדמת למחלה והשילוב של בריאות יהיה חלק מאיכות החיים (בחיי היומיום). המחקר שלנו מצביע על כך שמודל זה של בריאות יכול להניב מערכות בנות קיימא ושוויוניות יותר, המאריכות באופן דרמטי את תוחלת החיים ומפחיתות את הוצאות הבריאות. אנו נרגשים מאוד לצאת לדרך עם ARC וליישם את המודל החדשני בשיתוף פעולה פורה. הזמן הוא עכשיו, העתיד כאן, ואנו מצפים לעבוד יחד כדי להטמיע את מערכות הבריאות הללו כחלק מהמערכת היחסים הייחודית הזו".

היעד: 40 מרכזים בשנה

"אנחנו מאמינים שהחדשנות בתחום הבריאות תתפתח באופן אקספוננציאלי" הוסיף אילן בירנפלד, יו"ר ומנכ"ל דלויט ישראל, "וזאת כדי למנוע את התנפחות תקציבי הבריאות ועם זאת לתת לכל אדם את הטיפול הראוי, ללא תלות במיקומו הגיאוגרפי".

לדברי קרייס, כרגע יש על השולחן 17 בקשות מלקוחות פוטנציאליים. "אנחנו רוצים להגיע ל־40 בשנה. זה לא מופרך: רק בהודו יש 30 אלף בתי חולים, והכוונה היא להקים מרכזים כאלה גם במערכות בריאות שאינן בתי חולים קלאסיים".

בירנפלד הוסיף כי "מעבר לשיתוף פעולה ראשון, מסוגו מדובר בבשורה גדולה ומשמעותית. שילוב היכולות המקומיות והגלובליות של Deloitte לצד ARC יהווה קרקע פוריה להפצת החדשנות הישראלית וגורם משמעותי לקידום העיצוב של עתיד פני הבריאות. אחד האתגרים המשמעותיים של עולם הבריאות הינו להגיע להישגים בינלאומיים, וזה הופך מאתגר במיוחד להיכנס למערכות בריאות שונות הכוללים שחקנים מקומיים מגוונים ללא גשרים מוכחים והבנה עמוקה של התחום והסביבה העסקית.. אנו מאמינים ששיתוף הפעולה שנחתם היום, אותו יוביל מצדנו בישראל, גל רצקובסקי, ראש מגזר הבריאות ומדעי החיים, יהווה הגשר ההכרחי למשימה. יחד נפעל למימוש החזון לשינוי עולמי בתחום הבריאות".