האופוזיציה מקפיאה את השיחות בבית הנשיא: "נתניהו שם קץ להעמדת הפנים שפניו להידברות"

לאחר שעות של מתח, הכנסת בחרה את קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים • חברת הכנסת טלי גוטליב שניסתה להיבחר לא הצליחה • לפיד: "הוועדה לבחירת שופטים לא הוקמה, האיום על הדמוקרטיה לא הוסר" • נתניהו: "גנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות"

יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

20:00

רה"מ בנימין נתניהו הגיב לאירועים ולפרישת האופוזיציה מהשיחות בבית הנשיא ואמר:  היום התברר סופית שגנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות. הם לא נכנסו להידברות אמיתית. הם דחו כל הצעה אפילו המינימלית ביותר". 

18:50

יאיר לפיד במסיבת עיתונאים לאחר ניצחון האופוזיציה בהצבעה לנציגות הכנסת בוועדה לבחירת שופטים: "נתניהו מנע היום את הקמתה (של הוועדה למינוי שופטים - נ.ש), ושם קץ להעמדת הפנים שפניו להידברות. נתניהו פעם היה רמאי וחזק, עכשיו הוא רמאי וחלש. הוועדה לא הוקמה, האיום על הדמוקרטיה לא הוסר.

"נתניהו ידע בדיוק את ההשלכות. הן הובהרו לו בידי הנשיא וגם בידינו. בלי וועדה לבחירת שופטים, לא נגיע לבית הנשיא. אין וועדה - אין שיחות. נתניהו התחייב בפני הנשיא, אבל אז קרס תחת הלחץ של שותפיו. הוא הפסיד בהצבעה כי אפילו בקואליציה שלו יש אנשים הגונים שהדמוקרטיה חשובה להם והחליטו לשים קץ לשקרים".

גנץ : "מה שקרה כאן היום - הוא שראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה.
בחמש מילים: בנימין נתניהו נגד מדינת ישראל. ניסה ונכשל". גנץ הוסיף: "אני מוטרד משום שנתניהו קרס. נתניהו נכנע לקיצוניים. נכנע לשורפי האסמים שרוצים לפרק את החברה הישראלית. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל".

מובילי המחאה לאחר הבחירה באלהרר: "משמעות ההחלטה של נתניהו מהיום היא שהוועדה לא תכונס במועדה כל עוד הוא לא שולט בה. למי שעוד היה ספק, אין מה לנהל מו"מ עם נתניהו כשחרב הדיקטטורה מונחת על הצוואר, על לפיד וגנץ לצאת מהשיחות ולהודיע שלא ינהלו כל מגעים עם נתניהו או נשיא המדינה עד שלא ייגנזו כל 189 חוקי הדיקטטורה המונחים כעת על שולחן הכנסת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קורא להביא באופן מיידי להצבעה במליאה את שינוי הרכב הועדה למינוי שופטים בקריאות שנייה ושלישית. "העובדה שמקצת מחברי הליכוד הצביעו נגד עמדת הקואליציה מטרידה מאוד ומעלה סימן שאלה גדול האם כל חברי הליכוד מחויבים לרפורמה המשפטית. לאור זאת, אני קורא לחבריי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן להביא באופן מיידי להצבעה בקריאות שניה ושלישית את החוק לשינוי הרכב הועדה למינוי שופטים, ובהצבעה גלויה נראה האם הליכוד כולו מחויב לימין".

18:10

יותר משעתיים אחרי שהחלה הספירה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עומד להכריז על תוצאות ההצבעה: קארין אלהרר נבחרה - 58 בעד. נגד 56. לא נבחר נציג לקואליציה.

בחברת הכנסת טלי גוטליב תמכו 15 לעומת 59 שהתנגדו. בחירה בנציג נוסף לוועדה תתקיים בעוד חודש. המשמעות היא שלפחות 4 חברי קואליציה הצביעו בעד אלהרר.

15:30

ההצבעות הסתיימו. כעת נבדקים פתקי ההצבעה לנציגי הוועדה לבחירת שופטים והתוצאות ימסרו בקרוב.

ההערכה היא שבשל הצבעת הקואליציה נגד שני המועמדים - ידחו הבחירות לנציגי הוועדה בחודש. מועמדותה של חברת הכנסת טלי גוטליב צפויה להידחות.

קיים סיכוי קטן שחברי כנסת מהקואליציה יתמכו בנציגת האופוזיציה וחברת הכנסת קארין אלהרר תיבחר.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו כי יוציאו הצהרה משותפת לאחר לאחר פרסום תוצאות ההצבעה.

15:10

ראש הממשלה נתניהו הקליט הודעה בה פנה לאופוזיציה להמשיך בשיחות ההידברות. "גנץ אמר אתמול שאם הקואליציה תבחר שני נציגים לוועדה - הוא יפוצץ את השיחות. זה לא קרה. תפסיקו עם האיומים. אחרי שלושה חודשים שאתם דוחים כל הצעת פשרה - שבו איתנו, כנסו להידברות אמיתית ונגיע להסכמות".

14:15

סיעת המחנה הממלכתי הודיעה כי לא תצביע בעד ח"כ טלי גוטליב. "לא נשחק במשחקים ונסתכן בהשארת ח"כ גוטליב כחברה בוועדה לבחירת שופטים, משום שזה עלול לפגוע בבחירות השופטים. מצביעים בעד ח"כ קארין אלהרר בלבד".

13:42 

מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית הודיעו על החרפת המחאה. "אם לא תמונה היום הוועדה לבחירת שופטים עם חברת האופוזיציה כחלק ממנה, אנו קוראים לציבור לצאת לקפלן הערב בשעה 20:00", נמסר ממובילי המחאה.  

13:37 

ראשי הקואליציה הוציאו הודעה, בה נכתב: "ראש הממשלה, כל ראשי הקואליציה וסיעת הליכוד אינם מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה. לכן החליטו ראשי הקואליציה, בלית-ברירה, להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום.

"רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות בבית הנשיא אם ייבחרו שני נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטומים ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות.

"אחרי 3 חודשים של סירוב עיקש מצד האופוזיציה לכל הצעה שהובאה על-ידי נציגי הקואליציה, כולל הצעות שהועברו בימים האחרונים ולא זכו כלל למענה, ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להמשיך בשיחות ולהגיע להסכמות ללא דיחוי".

13:35 

החל הדיון במליאת הכנסת על ההצבעה לנציגי הוועדה לבחירת שופטים. יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, מסביר כיצד לסמן את הטפסים. חברי הכנסת יידרשו לסמן "בעד" או "נגד" ליד כל מועמד.

13:20

כל המועמדים של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים הסירו את מועמדותם, חוץ מאשר ח"כ טלי גוטליב.

כעת ההצבעה צפויה להתחיל בקרוב, ועל-פי המסתמן, חברי הקואליציה יצביעו נגד כל המועמדים, וזאת כדי להביא לדחיית ההצבעה. 

לפי תקנון הכנסת, אם מספר המועמדים שווה למספר הנציגים שיבחרו, חברי הכנסת מצביעים בעד או נגד. אם הקואליציה תצביע נגד - לא ייבחרו נציגים, והבחירות לוועדה יידחו. לפי התקנון, במצב כזה הבחירות יתקיימו בתוך 30 ימים, כך שראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להשיג דחייה של חודש בסוגיה הבוערת. 

מהכנסת נמסר כי בשל השינויים והסרת מועמדויות של חלק מחברי הכנסת לוועדות השונות, מליאת הכנסת יצאה להפסקה קצרה על-מנת להדפיס טפסים חדשים לבחירת הנציגים לוועדה לבחירת שופטים. לאחר מכן תחל ההצבעה.

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מכנס כעת את הסיעה להיערכות לקראת ההצבעה.

13:12 

האופוזיציה מעבירה מסר ברור כי היא עומדת לפוצץ את השיחות בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית אם לא תיבחר נציגה מהאופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים.

בתוך כך, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע כעת כי שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג לפני זמן קצר.

12:55 

על רקע הדרמה בכנסת סביב הוועדה לבחירת שופטים, גם ח"כ גלעד קריב (העבודה) קורא להעצים את המחאה נגד הרפורמה המשפטית. לדבריו, "כל דחייה של ההצבעה מוכיחה שנתניהו אוחז אולי בהגה, אבל לוין, סמוטריץ' ורוטמן לוחצים על הדוושות. התגובה לדחייה צריכה להיות ברחובות, וכבר היום". 

12:45

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, מכנס את סיעתו לישיבת סיעה מיוחדת, זאת לדברי יש עתיד "על רקע החלטת נתניהו לבטל את הבחירות לוועדה למינוי שופטים ובעקבות כך לסיים את השיחות בבית הנשיא".

לפיד מסר: "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו, והוא שבוי בידי הקיצונים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הביטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות".  

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג והודיע לו כי במקרה שהקואליציה תפר את הסיכומים בנוגע לבחירת נציג אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים, המשמעות תהיה הפסקת השיחות בבית הנשיא. 

יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער, קורא להעצים את המחאה: "נתניהו התקפל מלא מלא בפני הלחץ של לוין ורוטמן והחליט להפר סיכום ולסכל את בחירת הוועדה לבחירת שופטים, לפוצץ את ההידברות ולחזור לחקיקה חד-צדדית. המענה: להעצים את המחאה". 

12:33

מסתמן: ההצבעה בכנסת על בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים תידחה בחודש. 

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מכנס בשעה זו את צוות המשא-ומתן של המחנה הממלכתי - ח"כ גדעון סער, ח"כ חילי טרופר, ח"כ אורית פרקש-הכהן ועו"ד רונן אביאני, ביחד עם ח"כ גדי אייזנקוט.

מהמחנה הממלכתי נמסר: "מי שיעשה תרגילים פוליטיים בבחירות לוועדה לבחירת שופטים, יפגע במדינת ישראל ובאזרחי ישראל. הוועדה צריכה לקום היום, עם נציגת אופוזיציה. אם הקואליציה תסכל היום את הבחירה לוועדה לבחירת שופטים, לא נשב לשיחות בבית הנשיא. כל מי שחפץ בשמירה על הדמוקרטיה, ביציבות ובהמשך השיח והגעה להסכמות, צריך לנהוג היום באחריות ולאפשר את הקמת הוועדה לבחירת שופטים לפי הנוהג".

מובילי המחאה הגיבו לדחיית ההצבעה ומסרו: "ברור לכל שאם לא תיבחר היום הוועדה ובפרט נציגת האופוזיציה - פניו של נתניהו להשתלטות עוינת על הוועדה לבחירת שופטים, שתהפוך את ישראל לדיקטטורה". בנוסף הם איימו כי אם לא תיבחר נציגת האופוזיציה לוועדה, "הכול יתלקח". 

השקל יורד בחדות בשעה זו לאור הדיווחים מהכנסת. כך, הדולר מתחזק ב-1.7% ועומד על 3.61 שקלים, והאירו קופץ ב-11.7% ל-3.90 שקלים.

12:15 

ההצבעה החשאית לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים הייתה אמורה להתחיל ב-11:30, אך נכון לעכשיו היא מתעכבת. 

בלשכת נתניהו ממשיכים להפעיל לחץ על חברי הכנסת מהקואליציה שהגישו מועמדות לוועדה להסיר את מועמדותם, כדי שיתמודד נציג קואליציה אחד מול נציגת האופוזיציה (ח"כ קארין אלהרר).

בשלב זה חברי הכנסת משה סעדה, אליהו דלל ומשה פסל (הליכוד) הסירו את מועמדותם. 

בתגובה להתפתחויות בנושא, השקל יורד בחדות בשעה זו. כך, הדולר מתחזק ב-1% ועומד על 3.59 שקלים, והאירו קופץ ב-1% גם הוא ל-3.88 שקלים.

11:45

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיונים החל משעות הבוקר עם ראשי הקואליציה ועם חלק מחברי הכנסת שהגישו את מועמדותם. במרכז הבחירות עומדת השאלה האם ייבחרו חבר קואליציה וחבר אופוזיציה - או שני חברי קואליציה. 

בלשכת נתניהו מפעילים לחץ על חברי הכנסת מהקואליציה שהגישו מועמדות לוועדה להסיר את מועמדותם, כדי שיתמודד נציג קואליציה אחד מול נציגת האופוזיציה (ח"כ קארין אלהרר). עם זאת, ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) הודיעה כי לא תסיר את מועמדותה לחברות בוועדה.

באופוזיציה הודיעו כי ינטשו את השיחות על הרפורמה המשפטית אם לא תמונה נציגת אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים. 

10:00 

הכנסת תבחר היום (ד') את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. ההצבעה צפויה להתחיל בשעות הקרובות, וראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר את ראשי הסיעות לדיון. עד הרגע האחרון חברי הקואליציה ממתינים להנחייתו של נתניהו - האם לבחור לוועדה חבר אופוזיציה וחבר קואליציה או שני חברי קואליציה.

האופוזיציה דורשת כי הנוהג לבחור נציג אופוזיציה יישמר, וכי ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, המועמדת סביבה התאחדו באופוזיציה, תיבחר. שר המשפטים יריב לוין מעוניין בבחירת שני נציגים מהקואליציה, וראש הממשלה נתניהו לא הסכים עד כה להתחייב אם ימונה נציג אופוזיציה.

פשרה או פיצוץ: מה צפוי היום בבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים | שאלות ותשובות
פורום העסקים לנתניהו: פעל להשארת נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים 
מטה מחאת ההייטק לנתניהו: אל תיתן יד לרוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים

לצד ח"כ אלהרר מהאופוזיציה, הציעו את מועמדותם שמונה חברי כנסת מטעם הקואליציה: חברי הכנסת מהליכוד - אביחי בוארון, טלי גוטליב, משה סעדה, אליהו דלל ומשה פסל; אוריאל בוסו מש"ס,; וחברי הכנסת מעוצמה יהודית - לילך סון הר מלך ויצחק קרויזר.

לפי החוק, לפחות אישה אחת חייבת להיבחר מבין שני הנציגים לכנסת. יש לציין כי עד רגע ההצבעה ניתן למשוך ולבטל מועמדות של חברי כנסת.

הצבעה חשאית 

ההצבעה מתקיימת באופן חשאי. בשעות הקרובות צפוי יו"ר הכנסת אמיר אוחנה להכריז במליאת הכנסת על תחילת תהליך ההצבעה, ועד ההכרזה על התוצאות יעברו כשלוש שעות על-פי ההערכה.

חברי הכנסת יצביעו מאחורי פרגוד. הם יסמנו את המועמדים המועדפים עליהם ויכניסו את הטופס לקלפי שתוצב במליאה. ועדת הקלפי תספור את הקולות. הוועדה כוללת שני חברת כנסת מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה. על הספירה יפקחו מזכיר הכנסת והלשכה המשפטית של הכנסת.

בוועדה לבחירת שופטים חברים 9 נציגים, ונדרש רוב של 7 נציגים מתוך 9 לבחירת שופטי בית המשפט העליון, ו-5 נציגים מתוך 9 לבחירת שופטים בערכאות הנמוכות.

כיום מונה הוועדה לבחירת שופטים 9 חברים: שלושה שופטי בית המשפט העליון בהם הנשיאה, שר המשפטים ושרה נוספת, שני נציגי לשכת עורכי הדין ושני חברי כנסת.

המשמעות היא ש-7 חברים בוועדה חייבים להגיע להסכמה על בחירת שופטים. לכן מעשית, מינויו של נציג אופוזיציה לא מכריע את הכף לאף כיוון פוליטי, ויש חשיבות לעמדות נציגי לשכת עורכי הדין. לאור מצב זה, ההערכה היא ששר המשפטים לוין, העומד בראש הוועדה לבחירת שופטים, גם לא יכנס אותה, אלא אם יוסכם על כך בין הצדדים במסגרת הסכמות נרחבות. 

החוק לא מחייב נציג אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אך הנוהג הקיים מזה שנים הוא שלוועדה מתמנה חבר כנסת אחד מהאופוזיציה וחבר כנסת אחד מהקואליציה (בנוסף לשני שרים). בוועדה לבחירת שופטים האחרונה שהוקמה, ח"כ שמחה רוטמן היה נציג האופוזיציה.

אם הקואליציה לא תסכים להמשיך עם הנוהג הקיים, האופוזיציה צפויה לפוצץ את שיחות ההידברות בנוגע לרפורמה המשפטית בניסיון להגיע להסכמות.