מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל: "אנו רואים שיש התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה"

ד"ר גולן בניטה דיבר בוועידת ההשקעות של גלובס והפניקס על מדיניות הריבית והשפעתה על השווקים הפיננסיים • בניטה: "עם כל הכבוד לבינה מלאכותית, התמה המרכזית שמנהלת את השווקים היום זו האינפלציה ומדיניות הריבית"

ד''ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל, בוועידת ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
ד''ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל, בוועידת ההשקעות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, השתתף בוועידת ההשקעות ודיבר על מדיניות הריבית והשפעתה על השווקים הפיננסיים. "עם כל הכבוד לבינה מלאכותית, ויש כבוד, התמה המרכזית שמנהלת את השווקים היום זו האינפלציה ומדיניות הריבית", אמר בפתח דבריו והציג נתונים שונים שמטרתם להסביר כיצד בבנק ישראל רואים את הסביבה המאקרו כלכלית העולמית.

החשב הכללי יהלי רוטנברג: "המשקיעים מתחילים לחזור לשוק הישראלי"
מנהל ההשקעות של הפניקס: "מניות של חברות שנכנסו ל-AI עלו ב-60%"
דודו זבידה: "הבעיה זה לא מי שקנה קרקע לדירה בשדה דב, אלא בלוד ובנתניה"

לדבריו, "בין סוף שנת 2022 לתחילת 2023, היה קונצנזוס רחב בקרב בתי השקעות ובגופים הבינלאומיים שבשנת 2023 ארה"ב ואירופה יחוו מיתון משמעותי. בעקבות כך ההערכות בשווקים היו שהאינפלציה תתמתן במהירות. מאז קרו מספר התפתחויות.

"המרכזיות שכולנו יודעים למנות אותן הן פתיחת הכלכלה הסינית, הסרת מגבלות הקורונה, חורף חם מהצפוי באירופה והכנה מאוד טובה שהאירופים עשו כדי להימנע ממשבר אנרגיה שהיה פוגע מאוד בכלכלות שלהם. אבל יותר מכל, ככל שהתקדמנו בזמן, הנתונים שהגיעו הצביעו על חוסנו של שוק העבודה במרבית המדינות המפותחות ושל הצריכה הפרטית".

"רואים ומניחים שיש התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה"

בהמשך, דיבר בניטה על התחזיות הפסימיות שהתבדו. "אם מסתכלים על התחזיות של בתי השקעות לצמיחה ב־2023 בתחילת השנה והיום, ניתן לראות עדכון משמעותי כלפי מעלה גם בארה"ב וגם באירופה וגם בסין". ביחס למדיניות שנקט בנק ישראל, בניטה ציין כי הבנק המרכזי הגיב מהר מאוד ביחס למדינות אחרות לעליית האינפלציה. "תוך 9 חודשים מאז שהאינפלציה הרימה ראש ועברה את היעד, בנק ישראל התכנס לריבית ריאלית חיובית".

ביחס למשבר הבנקים בארה"ב, שכלל את נפילת סיליקון ואלי בנק, שידר בניטה אופטימיות. "יש התמתנות של הזעזוע במערכת הבנקאות בארה"ב ורואים את זה במחירי המניות של מערכת הבנקאות", הסביר.

בהקשר הישראלי, הסביר כי הצמיחה איתנה, שיעור התעסוקה נמצא בשיא, שיעור האבטלה נמוך, אך בכל זאת ניתן לזהות מספר אינדיקטורים שמצביעים על התמתנות בפעילות. בין היתר, ציין בניטה את שיעור המשרות הפנויות שיורד ומתקרב לרמות שהיו לפני הקורונה. בנוגע לאיפלציה, אמר כי "זה נכון שבאינפלציה הכללית רואים התמתנות. אבל כשמסתכלים על הקצב הרבעוני, החצי שנתי והמנוכה עונתיות, רואים שהאינפלציה הרבעונית נמוכה יותר מזו השנתית, ולכן רואים ומניחים שיש התמתנות מסוימת בקצב האינפלציה".