הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה. מדד הבנקים קפץ ב-1%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.2% ות"א 125 זינק ב-0.9% • הפד הותיר את הריבית ללא שינוי • השקל התחזק מול הדולר • הערב יתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש מא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:35

המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 עלה ב-0.9%, ות"א 90 זינק ב-1.2% מדד הבנקים עלה ב-1%.

מחזור המסחר הסתכם ב-2.77 מיליארד שקלים.

מניית לאומי , מזרחי טפחות , בנק פועלים , איי. סי. אל  קבוצת דלק  ובזק  הובילו את העליות.

מט"ח: מגמת ההתחזקות של השקל חזרה אחרי הפוגה קלה. בחודש האחרון, אי היציבות בנוגע לשיחות הפשרה בבית הנשיא הביאו לתנודתיות גבוהה בשקל. הפיחות הגיע לשיא בסוף חודש מאי, אז הגיע המטבע לשווי של 3.75 דולר. השמועות סביב הסכמה סביב המשבר הפוליטי הביאה בתחילת החודש להתחזקות משמעותית של השקל.

אמש חל פיחות בשקל כאשר סערה התחוללה בכנסת בעקבות הבחירות לוועדה למינוי שופטים. אך היום השקל התחזק מהשפל בכ-0.7% והגיע ל-3.55 שקלים לדולר אחד.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון התייחס מספר פעמים ל-"תגובת השווקים לאירועים המקומיים בנושא השינויים המוצעים בנוגע למערכת המשפט". הוא ציין כי "ניתן לכמת את הפיחות העודף בכ־10%", והסביר כי במצב דברים רגיל, שער הדולר־שקל היה היום על שער של 3.3 שקלים לפי אומדן הבנק.

נראה שיש מאפיינים גלובליים המשפיעים על שוק המט"ח, לאחר החלטת הפד אתמול שלא להעלות את הריבית, לראשונה מתחילת בסבב עליות הריבית הנוכחי. כתוצאה מכך, הדולר נחלש. הדולר נחלש לעומת האירו, כמעט בחצי אחוז, ואינדקס הדולר (DXY) המודד את שווי הדולר מול סל המטבעות הזרים נחלש אף הוא ב-0.3 נקודות מדד.

17:00 

הירידות במשק אנרגיה  מתחזקות. מניית בעלת השליטה בקבוצת דליה אנרגיה ותעבורה נופלת כעת ב-15%, מניית פריים אנרגיה  נופלת, ב-12%. לעומתן, מניית OPS אנרגיה, שהפסידה במכרז על תחנת הכוח אשכול קופצת ב-3%.

במדד הבנקים נמשכות העליות. מניית לאומי עולה ב-1.2%, מזרחי טפחות מתקדמת ב-1.1, והפועלים קופצת ב-1.5%. 

16:30

מניית משק אנרגיה  צונחת  בכ-3.8%, לאחר שקבוצת דליה אנרגיה ותעבורה  על הודיעה על זכיה במכרז על רכישת תחנת הכוח אשכול. 

מנגד, מניית OPC אנרגיה , שהפסידה במכרז, עולה ביותר מ-2%.

16:00

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.5% ות"א 90 מוסיף ב0.9%. ומדד הבנקים מזנק בכ-1.7% ומדד הבנייה ב-1.4%. 

שיכון ובינוי  קופצת ב-2.8%, מנייתלאומי  מתקדמת ב-2.6%, והראל השקעות   מוסיפה 2.2%.

13:50

מגמה חיובית בבורסה, בהובלת מניות הביטוח, הבנקים והבנייה. מדד ת"א 35 עבר לעלייה של כ-0.4% ות"א 90 מטפס בכ-1%. מדד הבנקים עולה בכ-1.4%, מדד הביטוח בכ-2% ומדד הבנייה ב-1.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-732 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר בזן , סאמיט , רמי לוי , נכסים ובנין , פרטנר, מגדל, לאומי , אאורה  ואזורים.

בשוק המט"ח הדולר נחלש בכ-0.9% ונסחר סביב 3.583 שקלים והאירו נחלש בכ-0.5%  לרמה של 3.885 שקלים לאירו.

12:33

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ואילו ת"א 90 עבר לעלייה של 0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-533 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר פרטנר , ישראייר , מגדל ביטוח , איסתא , דמרי, נכסים ובנין , מגה אור  והבורסה.

גם בשוק האג"ח, הממשלתי והקונצרני, המגמה מעורבת.

11:00

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ות"א 90 נסוג בכ-0.1%. מדד הבנקים רושם עלייה קלה לאחר שצנח אתמול בכ-2%.

פוםוום  מזנקת ב-56% במחזור גבוה. החברה דיווחה הבוקר על הסכם עם חברת Six Flags האמריקאית להתקנת מתקניה ב-12 פארקי שעשועים שלה, 11 בארה"ב ואחד במקסיקו. להערכת החברה עלות התקנת המתקנים תסתכם בכ-10 מיליון שקל וההכנסה צפויה להסתכם (לפני חלוקת ההכנסות עם אתרי הפעילות) בכ-400-500 מיליון שקל לכל תקופת ההסכם (חמש וחצי שנים).

אורביט  דיווחה הבוקר על קבלת הזמנה לפיתוח ואספקת מערכת עקיבה מדויקת בהיקף של כ-2 מיליון דולר מאינטגרטור בטחוני מוביל. אספקת המערכת צפויה במהלך שנת 2024.

בשוק המט"ח השקל מתחזק בכ-0.5% מול הדולר ונסחר סביב 3.597 שקלים לדולר ובכ-0.3% מול האירו, לרמה של 3.89 שקלים לאירו.

10:04

ירידות קלות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ות"א 90 נסוג בכ-0.2%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר אפולו פאוור , אלקטרה , דיפלומט וקרסו מוטורס .

מנגד, ירידות חדות רושמות אופקו , אנרג'יאן , חג'ג', נאייקס  , עזריאלי  ולייבפרסון.

08:40

התנודתיות הגבוהה בשוק המט"ח נמשכת: השקל מזנק בכ-1.2% מול הדולר ונסחר סביב 3.573 שקלים לדולר ובכ-1% מול האירו, לרמה של 3.865 שקלים לאירו.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. אתמול, הדרמה סביב ההצבעה על בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים בכנסת השפיעה לשלילה על המסחר בבורסה, שהתחיל בעליות, עבר לירידות ובסוף ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.6% ואילו ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.2%. מדד הבנקים צנח בכ-2% ואילו מדד הביומד טיפס ב-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת בוול סטריט לאחר הודעת הפד (על כך בהמשך). מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.4% ואילו הדאו ג'ונס ירד בכ-0.7%. מדד S&P 500 רשם עלייה של כ-0.1%. 

● חוסר הוודאות חזר ומכה שוב בבורסה ובשוק המט"ח המקומי 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת, לאחר שפורסמו נתוני מאקרו בסין ובאוסטרליה (על כך בהמשך). מדד הניקיי בטוקיו מטפס ב-0.6%, ההנג סנג עולה בכ-0.8% ואילו הקוספי רושם ירידה קלה בסיאול.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אנרג'יאן  בולטת עם פער שלילי של כ-3% וטבע  עם 1.5%.

● העסקה שמעידה על דעיכתו של מותג הקנאביס הישראלי המפורסם ביותר 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אתמול ירידות של עד 0.4% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד הקונצרניים שמרו על יציבות. 

במחלקת המאקרו-כלכלה של בנק דיסקונט מתייחסים לתנועות בשוק האג"ח המקומי, ומסבירים כי "בניגוד למגמה בעולם, נרשמה בישראל במהלך השבוע האחרון ירידה בתשואות השקליות לכל אורך העקום. זאת, לנוכח ירידה בציפיות האינפלציה, בעיקר לטווח הקצר-בינוני, על רקע הייסוף החד בשער השקל".

בשוק האג"ח האמריקאי נרשמות עליות בתשואות. התשואה על אג"ח המימשל ל-10 שנים, עולה ב-3 נקודות בסיס לרמה של 3.83%. התשואה על אג"ח המימשל לשנתיים עולה ב-4 נקודות לרמה של 4.75%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדרמה סביב ההצבעה על בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים בכנסת אתמול הביאה לכך שהדולר היציג קפץ ב-1.6% לרמה של 3.615 והאירו זינק ב-1.7% ושערו היציג נקבע על 3.905 שקלים. הליש"ט רשמה עלייה חדה של כ-2.2% והשער היציג נקבע על 4.571 שקלים. בשעות הערב התנודתיות הגבוהה נמשכה. בעקבות בחירת נציגת האופוזיציה קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים, נחלש הדולר עד ל-3.56 שקלים אולם לאחר מכן התחזק ל-3.59 שקלים והאירו נסחר סביב 3.883 שקלים.

● החשב הכללי יהלי רוטנברג: "המשקיעים מתחילים לחזור לשוק הישראלי" 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, מציין כי "שוק ההון מחפש וודאות, המשבר בבחירת הנציגים לוועדה לבחירת שופטים מקרין על השוק ההון, כאשר החשש כי המשבר יוביל לקריסת השיחות בבית הנשיא ולנתק מחודש בין הקואליציה לאופוזיציה. אי יציבות פוליטית ובמיוחד רפורמה שיפוטית שלא בהסכמה עשויים לגרור לפגיעה חמורה בפעילות הכלכלית ובמיוחד במנוע הצמיחה חשוב, סקטור ההייטק. בסביבת אי וודאות משקיעים זרים לוקחים צעד אחורה ומצמצמים את פעילותם".

לדבריו, "בשוק הנתון במשבר גלובלי הפגיעה בסקטור ההייטק תקרין על כלל המשק ובטווח הקצר במיוחד על הכנסות המדינה ממיסים. ייסוף השקל גרר לציפייה לירידה ברמות המחירים ובלחצים ובכך לאפשר לבנק ישראל לעצור את גל עליות הריבית, מה שפוגע קשות בהכנסה הפנויה של משקי הבית וכעת שוב עומד בסימן שאלה. הזעזועים הפוליטיים פגעו מהלך ייסוף השקל אשר היה מוביל לבלימת האינפלציה. החשש כעת שאי הוודאות תזניק מחדש את הדולר לעבר רמות קיצון ובכך תשוב לחזית הבמה סוגיית העלייה במחירים והמדדים הגבוהים כי בנק ישראל יידרש לשוב ולעלות את הריבית".

בשוק הפורקס העולמי הדולר מתחזק בכ-0.2% מול הליש"ט והאירו ובכ-0.8% מול הין היפני.

בשוק הסחורות נרשמו אתמול עליות קלות במחירי הנפט הגולמי וכעת נרשמות ירידות קלות. מחירה של חבית נפט עומד על כ-68 דולר (חוזה לאוגוסט) ומחיר נפט מסוג ברנט על 73 דולר לחבית.

4. מאקרו

חברי "הוועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד החליטו אתמול, כצפוי, להותיר את גובה הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 5%-5.25%. זאת, לאחר 10 העלאות רצופות של שיעור הריבית, במטרה להילחם באינפלציה הגואה. בפד מעריכים כעת ששיעור הריבית צפוי לעלות עד ל-5.6% בחודשים הקרובים אולם לאחר מכן לרדת ל-4.6% במהלך 2024 ול-3.4% בטווח של שנתיים.

במסיבת העיתונאים לאחר ההודעה חזר ואמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "אנחנו בפד נותרים מחויבים להוריד את שיעור האינפלציה בארה"ב בחזרה ל-2%, לטובת כלל האזרחים והעסקים במדינה. הצמיחה הכלכלית בארה"ב נפגעה השנה כתוצאה מהאינפלציה הגבוהה והעלאות הריבית ורבים מחברי הפד צופים כי שיעור הצמיחה ימשיך להיות נמוך יחסית בשנתיים הקרובות". 

לדבריו, "המשימה העיקרית שלנו עכשיו היא להעריך את הצורך בהעלאות ריבית נוספות. קיבלנו החלטה אך ורק לגבי היום, לא דנו באפשרויות של העלאות נוספות בהמשך השנה". 

הבנק המרכזי של סין הוריד היום את הריבית ב-0.1% ל-2.65% על הלוואות לשנה שנתן למוסדות פיננסיים בהיקף של כ-33 מיליארד דולר. עוד בסין, היום פורסם שם כי התפוקה התעשייתית צמחה במאי ב-3.5% לעומת מאי אשתקד ובמכירות הקמעונאיות נרשמה עלייה של 12.7%. 

באוסטרליה פורסם כי שיעור האבטלה במדינה עמד במאי על 3.6% לעומת 3.7% באפריל.

בהמשך היום תתפרסם החלטת הריבית הבאה של ה-ECB בגוש האירו (ב-15:15, צפי להעלאה נוספת של 0.25% לרמה של 4%).

בישראל יתפרסם היום (ב-18:30) מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, לאחר שבחודש אפריל הפתיע המדד לרעה עם עלייה של 0.8%. כלכלני המאקרו במשק מעריכים, בממוצע, עלייה של כ-0.5% במדד וירידה מקצב שנתי של 5% ל-4.9% (במאי 2022 עלה המדד ב-0.6%). 

5. תחזית

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מציין לאחר הודעת הפד כי "באשר לרלוונטיות לריבית בישראל, העובדות הן שהאינפלציה בישראל גבוהה מאשר בארה"ב, הצמיחה גבוהה בישראל מאשר בארה"ב ושיעור האבטלה נמוך במקצת מזה של ארה"ב. למרות זאת, הריבית בישראל נמוכה מאשר בארה"ב, מה גם שהחלטת הריבית של הפד אתמול מציינת בצורה ברורה את האפשרות של המשך העלאת הריבית בארה"ב. בנוסף לכך, הבנק המרכזי של גוש האירו, ה-ECB, צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% היום, ולכך משקל משמעותי באשר להמשך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ב-10 ביולי".

עם זאת, כותב בפמן, "במידה ומדד חודש מאי בישראל יפתיע במידה רבה כלפי מטה יחסית לתחזית הקונצנזוס (0.5%), תהיה לכך תרומה להפחתת הסיכוי להעלאת הריבית בישראל. עליית המדד על פי הקונצנזוס או מעליו, בשילוב עם העלאת ריבית על ידי ה- ECB וגם על רקע המסרים של הפד, תגדיל מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית בנק ישראל ל-5% בהחלטה הקרובה".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה בהראל ביטוח ופיננסים, כותב כי "ביום חמישי יתפרסמו מדדי המחירים למאי בארץ, ואנו צופים עלייה של כ-0.5% בהובלת עלייה (עונתית) במחירי ההלבשה, לצד עלייה במחירי המזון. לגבי התחזית קדימה, אי אפשר להתעלם מהייסוף החד בשקל מאז הסקירה הקודמת. לכן הורדנו את התחזית ל־12 החודשים הבאים ל-2.8%.

ואילו בעולם, ביום שישי בבוקר הבנק המרכזי ביפן ישאיר את הריבית שם ללא שינוי, כך צופה קליין. ביפן עדיין שולטים בעקומת התשואה ושומרים על ריבית שלילית. לדעת קליין, זו "רק שאלה של עיתוי מתי הבנק ימתן את מדיניות השמירה על העקום שלו, לאור אינפלציית הליבה הגבוהה (מעל 4%) והפערים בין מדיניותו ובין זו של שאר הבנקים המרכזיים הגדולים, שעוד התרחבה בחודש האחרון עם התפוגגות הציפיות להפחתת ריבית השנה בארה"ב ובאירופה".