אינטל תשדרג את המפעל בקרית גת. איזה הטבות מס היא תקבל?

משרד האוצר סיים בהצלחה את המו"מ עם ענקית השבבים והיא צפויה לשדרג את מפעלה בקרית גת בהשקעת מיליארדי דולרים, שיעסיק אלפי עובדים נוספים • שני הצדדים העלו את מחויבותם: אינטל הסכימה לשלם שיעור מס חברות גבוה יותר, ואילו המדינה העלתה את המענק ל-12.5% מעלות ההשקעה

אינטל קריית גת / צילום: Shutterstock
אינטל קריית גת / צילום: Shutterstock

משרד האוצר הודיע הבוקר (א') על הגעה להסכם עם אינטל לפיו היא תשדרג את מפעל השבבים החדש הנבנה בימים אלה בקרית גת. אינטל הודיעה לפני שנתיים בעת ביקורו של המנכ"ל פט גלסינגר כי תשקיע 10 מיליארד דולר במפעל חדש, וכעת מדווחים באוצר כי החברה התחייבה להשקיע עוד 15 מיליארד דולר, כל זאת בתמורה למענק מדינה של כ-3.12 מיליארד דולר (11.1 מיליון שקל) .  

לאחר משא ומתן שתואר כקשוח, ובו הוזכרו שמות מדינות אחרות בהם מחזיקה אינטל מפעלים - כמו אירלנד וארה"ב - הסכימה אינטל לשדרג בשנית את מערך הייצור שלה במפעל שבנייתו אף טרם הושלמה. על פי ההערכה, יעסוק המפעל ביצור השבבים בעלי הגאומטריה הזעירה ביותר של אינטל המסוגל לייצר בטכנולוגיה של 7 ננומטר. 

20 שנה של עיכובים: המחדלים בקו האדום של הרכבת הקלה | ניתוח 
שר המורשת תקף את הנגיד וכינה אותו "פרא אדם", נתניהו גינה 
מסלול הפנסיה עם תשואה של 30%: הפערים בין קרנות ההשתלמות | ניתוח

במסגרת העסקה הסכימו שני הצדדים להעלות את המחויבות לצד השני: המדינה הודיעה כי תעלה את שיעור המענק להקמת המפעל ל-12.5% מעלות ההשקעה, כלומר 3.12 מיליארד דולר. אינטל מצידה, הסכימה להעלאת שיעור מס החברות שתשלם מ-5% ל-7.5%. בינואר 2019 הגיעה להסכם עם שר האוצר משה כחלון לפי תשקיע 35-40 מיליארד שקל בישראל תמורת מענק של כ-3 מיליארד שקל, או 9% מההשקעה של אינטל.

אינטל צפויה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקרית גת במסגרת ההשקעה הקרוב. החברה צפויה לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל החדש עד לשנת 2027 ולהמשיך להפעיל אותו עד לשנת 2035 לכל הפחות.

אינטל: "כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור בישראל"

מאינטל העולמית נמסר בתגובה: "ישראל היא מרכז עולמי של טאלנטים טכנולוגיים וחדשנות, ואחד ממרכזי הייצור והמו"פ העולמיים המשמעותיים של אינטל. מאז הקמתה ב-1974, לאינטל ישראל תפקיד מכריע בהצלחתה הגלובלית של החברה. כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ולתמוך באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אני מברך על הישג אדיר לכלכלת ישראל - 90 מיליארד שקל - ההשקעה הכי גדולה של חברה בינלאומית אי פעם בישראל. זאת הבעת אמון כבירה בכלכלת ישראל, בניגוד גמור לכל הדיווחים השקריים נגדנו".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "בחירת חברת אינטל העולמית לבצע את ההשקעה בישראל מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית בתקופה של חוסר ודאות גלובלית. השקעה בסדרי גודל חסרי תקדים במדינת ישראל תשפיע על הצמיחה של הכלכלה הישראלית בשנים הקרובות ותקדם תעסוקה איכותית בפריון ובשכר גבוה בישובי הפריפריה".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "ההשקעה של אינטל, בסך של כ-90 מיליארד שקל, תניב למדינת ישראל בכלל ולאזור הדרום בפרט תועלות כלכליות משמעותיות. אני מודה להנהלת אינטל ישראל ולצוות המקצועי באגף התקציבים, בהובלת סגני כפיר בטט, על ניהול ההליך. המשא ומתן עם החברה נוהל באופן ארוך ומקצועי על בסיס מודלים כלכליים לבחינת התועלות מההשקעה במטרה למקסם את הערך לציבור הישראלי תוך קידום ההשקעה בישראל אל מול החלופות השונות שיש לחברת אינטל העולמית".