הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; אפולו קפצה ב-7%, שיכון ובינוי ב-2.8%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5% ואילו ת"א 90 נסוג בכ-0.2% • שיעור האבטלה בישראל נותר במאי ללא שינוי - 3.6% • השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים לאור כוונת הממשלה לחדש את החקיקה המשפטית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:26

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5% ואילו ת"א 90 נסוג בכ-0.2%. מדד הבנקים נסוג בכ-0.5% ואילו מדד הטכנולוגיה טיפס ב-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

מניית אפולו פאוור  קפצה ב-7%, נכסים ובנין  ב-3.4% ושיכון ובינוי  ב-2.8%. עוד בלטו בעליות אפי נכסים , ישראל קנדה , מיטרוניקס , אורמת  ופריון.

מנגד, ירידות בולטות רשמו בין השאר הכשרת הישוב , ארגו פרופרטיז , פיבי , נטו מלינדה , ורידיס ורמי לוי.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של 0.7%-0.9% לאחר שאתמול עלו בחדות. 

16:05

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לעלייה קלה, ואילו ת"א 90 נסוג בכ-0.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-940 מיליון שקל.

 לאחר תקופה ארוכה שבה נקשר שמו של צחי נחמיאס בעיקר עם עסקאות לרכישת חברות ונכסים, הוציא איש העסקים לפועל מימוש משמעותי באמצעות חברת הנדל"ן המניב מגה אור שבשליטתו. זאת ככל הידוע לצורך הקטנת המינוף. מגה אור  מכרה נתח של כ-1.5% ממניות חברת המרכזים המסחריים ביג  שברשותה לידי קבוצת הביטוח מגדל תמורת כ-120 מיליון שקל וברווח מוערך של כ-15% על השקעתה. 

15:25

נמשכות הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 רושם לירידה קלה, ות"א 90 נסוג בכ-1%. מדד הבנקים נסוג בכ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-853 מיליון שקל.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, זימן ללשכתו מחר (ג') את מנכ"לי הבנקים לפגישה בסוגיית הריביות על פיקדונות והלוואות. לגלובס נודע כי הנגיד צפוי לדרוש מהבנקים להעניק ריבית על העו"ש, כשנכון להיום יש בחשבונות הציבור שאינם נושאים ריבית יותר מ-500 מיליארד שקל. 

14:17

ירידות בבורסה: מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה, ות"א 90 נסוג בכ-1%. מדד הביטוח בולט בירידה של 1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-715 מיליון שקל.

ירידות חדות רושמות בין השאר אקרו , הראל השקעות , לפידות קפיטל , הפניקס , נופר אנרג'י , פלסאון ודוראל אנרגיה .

מנגד, בצד הירוק בולטות נייס, אלביט מערכות , אפולו פאוור  ואוגווינד.

13:02

מדד ת"א 35 נסחר כעת ביציבות, ואילו ת"א 90 נסוג בכ-0.9%. מחזור המסחר מסתכם בכ-593 מיליון שקל.

מאקרו ישראל: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את סקר כוח-האדם לחודש מאי. מהסקר עולה כי רמת האבטלה בישראל נותרה במאי ללא שינוי, בהשוואה לחודש הקודם, ברמה של 3.6%. אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה נשמר גם הוא ועמד על 61.8%. 

11:58

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%, ואילו ת"א 90 נסוג בכ-0.3%. מדד ת"א מניב חו"ל ממשיך במומנטום החיובי, עולה בעוד 1.5% ומשלים קפיצה של כ-11% מתחילת החודש. מחזור המסחר מסתכם בכ-435 מיליון שקל.

בכיר בשוק ההון מוסר לגלובס כי "אי הוודאות בשוק ההון הישראלי הגיעה לרמה הזויה. כל שעה מתפרסמת הודעה אחרת בנוגע לרפורמה שמשפיעה בתנודתיות קיצונית על הדולר, שערי המניות ואגרות החוב. חייבים להחזיר את השקט ואת היציבות לשווקים. שוק ההון הוא מרכיב חשוב בצמיחה הכלכלית בישראל, וכיום הזירה המקומית מופקרת לספקולנטים ולא למשקיעים. לא פלא שהמשקיעים מעדיפים את הבורסות בחו"ל. כולנו כבר משלמים את המחיר".

עליות בולטות רושמות בין השאר אפי נכסים , פוםוום , אוגווינד , מיטרוניקס , אלקטרה  ונייס.

10:40

מדדי המניות המרכזיים בתל אביב עברו להיסחר במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ומדד ת"א 125 עולה ב-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד עולה ב-0.5%, מנגד, ת"א נפט וגז יורד ב-0.4%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות נסחרות בירידות שערים קלות, לאחר שאמש עלו בחדות. 

10:06

פתיחה שלילית בבורסה בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6%, ומדד ת"א 125 משיל מערכו 0.5%.

בולטות לשלילה מניות ביג , אשטרום קבוצה , אלקטרה צריכה  ואלוני חץ .

מנגד, נסחרות בעליות מניות פריון נטוורק , סאפיינס , אורמת טכנו  וקמטק .

08:55

השקל ממשיך לצלול מול המטבעות הזרים. השקל נחלש מול הדולר בכ-1.8% ונסחר סביב 3.61 שקלים לדולר. במקביל, השקל נחלש מול האירו בשיעור דומה ונסחר סביב 3.95 שקלים לאירו.

הכלכלנים הבכירים מתייחסים למגמה: "שער החליפין ממשיך להיות מושפע מאי הודאות הפוליטית בישראל והשפעותיהן על פרמיית הסיכון של ישראל ופוטנציאל צמיחת המשק", מוסר לגלובס חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת BDO. עוד מוסיף הרצוג כי "היחלשות השקל משקפת את חששות השוק מקידום חד צדדי של הרפורמה המשפטית".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מוסיף כי המתיחות הפוליטית כלפי הרפורמה המשפטית אינה הסיבה המרכזית להיחלשות השקל. "לא מן הנמנע כי הפיחות משקף את המתיחות מול ארה"ב בימים האחרונים". הוא מוסיף כי דוח קרן המטבע הבינלאומית מגדיר את הסיכון הפוליטי כגורם העיקרי שמסכן את כלכלת ישראל.

מנחם מסביר כי "המצב כעת, של תנודתיות חדה לכאן או לכאן בשוק המט"ח, הוא 'הנורמלי החדש' בשוק". הוא צופה כי הרעש בשוק ישפיע בעוד כחודש על החלטת הריבית של בנק ישראל, שיחליט אם להעלות את הריבית במשק לפי נתונים הסמוכים להחלטה ולא לפי מדד המחירים האחרון. 

08:14

בשוק המט"ח המקומי, השקל צולל מול המטבעות הזרים בכ-1% לאור דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול כי בכוונתו לחדש את החקיקה המשפטית עוד השבוע. מול הדולר השקל נחלש ב-1.2% ונסחר סביב רמה של 3.59 שקלים לדולר. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 3.93 שקלים לאירו.

07:54

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. אמש, המדדים המרכזיים בתל אביב ננעלו בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד בכ-1%, ומדד ת"א 125 השיל מערכו כ-0.7%, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה אתמול בבוקר כי הוא מתכוון להתחיל לקדם השבוע את הרפורמה המשפטית. מנגד, מדד מניב חו"ל קפץ בכ-2% במהלך המסחר והשלים עלייה של כ-9% מתחילת החודש.

מניית שיכון ובינוי  צללה אמש בכ-5%, לאחר שהחברה דיווחה כי לפיחות החד שנרשם בימים האחרונים בשער הניירה הניגרי (כ-45% מול הדולר) תהיה השפעה שלילית על הדוחות של הרבעון השני של השנה.

בעקבות קריסתו של המטבע הניגרי: שיכון ובינוי תרשום הפסד של 82 מיליון שקל 

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר בירידות שערים: מדד הניקיי יורד בכ-1.3%, ההנג סנג יורד ב-1.6%, בורסת שנחאי משילה כ-0.6% מערכה, ומדד הקוספי יורד ב-0.9%.

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום ה-Juneteenth.

העליות בנאסד"ק עלולות להסתיים בהיפוך מהיר ואלים 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמו אמש עליות חדות של 1.6%-1.1% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, בעקבות מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום חמישי לאחר נעילת המסחר בבורסה והפתיע לטובה. התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-3.63%. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של 0.2%-0.3%.

בארה"ב, תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת קלות הבוקר ונסחרת סביב 3.76%. תשואת האג"ח לשנתיים נסחרת ביציבות סביב 4.70%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, שער החליפין של הדולר נקבע ביום שישי, בסיומו של שבוע תנודתי במיוחד, ברמה של 3.564 שקלים, התחזקות שבועית של כ-0.8% לשקל. האירו מנגד התחזק בכ-1% בשבוע שעבר לרמה של כ-3.90 שקלים. סביר להניח כי אם הקואליציה אכן תקדם חוקים הקשורים לרפורמה המשפטית, הדולר ישוב להתחזק בימים הקרובים.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מתחזק מול האירו והליט"ש ב-0.1%. מול הין, הדולר נחלש ב-0.1%. הין מתחזק מול האירו ב-0.2% לאחר שצלל לשפל של 15 שנה מול המטבע האירופי ביום שישי האחרון, בעקבות החלטתו של הבנק המרכזי ביפן בסוף השבוע להותיר את הריבית על כנה.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מתייחס להחלטתו של הבנק המרכזי ביפן: "הבנק המרכזי של יפן, גם תחת הנגיד החדש, ממשיך בינתיים עם המדיניות המוניטרית החריגה מאוד שלו בעידן של אינפלציה עולמית גבוהה. ביום שישי הוא הודיע על המשך ריבית שלילית של מינוס עשירית אחוז ועל המשך רכישת אג"ח ממשלתית ל-10 שנים, כך שתשואת הפדיון שלה תהיה בסביבות חצי אחוז, ובכך הוא מנווט למעשה את ריביות השוק בכל טווחי הפדיון".

עוד מוסיף מנחם כי "מה שמעניין בהודעה הוא שהיו ציפיות שהבנק אולי לא ישנה את הריבית עצמה, אך יאותת על כוונותיו לעבור למדיניות מרחיבה פחות, בכך שירחיב את תחום הניוד של תשואת הפדיון ל-10 שנים. כאמור, הדבר לא קרה.

"בבנק סבורים כי האינפלציה תרד בהמשך השנה תוך כדי שיפור של הכלכלה המקומית, הגם שמחוץ לגבולות המדינה נרשמת האטה".

לדבריו, היצוא מיפן אומנם נפגע מכך, אך מנגד מגבלות שהיו בצד ההיצע הולכות ומתמעטות, וכלכלת יפן נהנית מכך. הוא גם חוזה השפעה פוחתת של ההתייקרויות המצטברות על הצריכה הפרטית במדינה. "במבט קדימה, סביר להניח כי הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, אך עדיין ייתכן כי רצועת הניוד סביב תשואת הפדיון הממשלתית ל-10 שנים תורחב בהמשך - איתות למעבר עתידי למדיניות מרחיבה פחות".

בשוק הסחורות, הבוקר מחירי הנפט נסחרים בירידות. מחיר החבית מסוג WTI נסחר סביב 70.95 דולר, ומחיר חבית מסוג ברנט נסחר סביב 75 דולר לחבית.

4. מאקרו

אתמול פורסם האומדן השני לנתוני הצמיחה בישראל, אשר הצביע כי קצב הצמיחה השנתי של המשק עמד על 3.1% ברבעון הראשון - זאת לעומת נתון קודם שעמד על 2.5% (אומדן ראשון). מדובר בנתון גבוה מתחזיות הגופים השונים וגם מעל תחזית בנק ישראל, אשר צפה לעלייה של 2.5% בתוצר.

בהמשך היום צפויים להתפרסם שיעור האבטלה הרבעוני בישראל ומדד שוק הדיור של איגוד הבנאים בארה"ב.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס בסקירתו השבועית לתחזית בית ההשקעות לריבית בישראל:

"מדד המחירים לחודש מאי עלה ב-0.2% והיה נמוך מהתחזית שלנו לעלייה של 0.5%. היו שתי הפתעות עיקריות: סעיף המזון נותר ללא שינוי, בניגוד לתחזית לעלייה של 0.7%; וסעיף ההלבשה ירד ב-0.8%, בניגוד לתחזיות לעלייה עונתית של כ-4%. לפי השיטה המועדפת על-ידי בנק ישראל לבחינת סביבת האינפלציה בתקופה זו, קצב האינפלציה השנתי על-פי שלושת המדדים האחרונים מנוכי העונתיות ירד ל-3.1% ולפי שישה החודשים ל-3.9%. ירידה זו מקטינה מאוד את הסיכוי לעליית ריבית נוספת. ציפיות הריבית לפי עקום הריביות העתידיות ל-3 חודשים כבר לא משקפות עליית ריבית ואף מגלמות סיכוי של כ-30% לירידת ריבית כבר בסוף השנה."

הזינוק בדמי השכירות לא עוצר, ומדובר בחדשות רעות לאינפלציה