הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מדד הבנקים קפץ ב-1.7%

מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בעלייה של 0.1% ואילו ת"א 90 רשם ירידה של 0.6% • קבוצת עזריאלי אישרה בדיווח לבורסה את הפרסום של רויטרס, לפיו היא חתמה על מכירת חברת השרתים הקנדית קומפאס לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר • "השוק מתמחר 100% הסתברות לאי-שינוי בריבית בנק ישראל ביולי ובספטמבר"  

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בעלייה של 0.1% ואילו ת"א 90 רשם ירידה של 0.6%. מדד מניות הבנקים בלט בעלייה של 1.7% ואילו מדד הביומד נסוג בכ-1.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר לייבפרסון , עזריאלי, לאומי , קבוצת דלק, אזורים , פועלים , אוגווינד  ואלקטריאון.

מנגד, ירידות בולטות רשמו חנן מור , אינטרקיור , אקרו , ג'נריישן קפיטל , משק אנרגיה  וקרסו מוטורס .

בשוק האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו עליות קלות. גם מדדי התל בונד הקונצרניים עלו ב-0.2%-0.3%.

16:37

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה. מדד מניות הבנקים מזנק ב-2% ואילו מדד הביומד יורד בכ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

קבוצת עזריאלי אישרה בדיווח לבורסה את הפרסום של רויטרס, לפיו היא חתמה על מכירת חברת השרתים הקנדית קומפאס לפי שווי של 5.7 מיליארד דולר. עזריאלי מחזיקה בחברה ב-32%.

לפי הדיווח לבורסה, "בכפוף להשלמת העסקה, התזרים אשר ינבע לחברה יעמוד על כ-880 מיליון דולר (כ-3.2 מיליארד שקל). להערכת החברה למועד הדוח, העסקה, אם וככל שתושלם, צפויה להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה. ככל שהעסקה תושלם ותתקבל מלוא התמורה, העודף התזרימי (לפני מס), בגין השקעת החברה בקומפאס הינו בסך של כ-2 מיליארד שקל והרווח החשבונאי המשוער (לפני מס) הינו כ-1.3 מיליארד שקל".

16:00

מניית עזריאלי בהפסק מסחר לקראת הודעה  מהותית שהחברה צפויה לפרסם. טרם הפסקת המסחר זינקה המניה בכ-11% במחזור גבוה. העלייה המשמעותית במניית החברה היום התרחשה ככל הנראה בעקבות כתבה ברויטרס מהבוקר, שבה פורסם כי עזריאלי חתמה על מכירת קומפאס הקנדית, תמורת 5.5 מיליארד דולר. קומפאס, שבה מחזיקה עזריאלי בכ־32%, פועלת בתחום חוות השרתים. 

15:37

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 עולה ב-0.5% ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה. מדד מניות הבנקים מזנק ב-1.6% ואילו מדד הביומד יורד בכ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-905 מיליון שקל.

המסחר במניות עזריאלי  הופסק לקראת הודעה  מהותית שהחברה צפויה לפרסם. טרם הפסקת המסחר זינקה המניה בכ-11% במחזור גבוה. 

בשוק האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רושמות עליות של עד 0.8%. גם מדדי התל בונד הקונצרניים עולים ב-0.2%-0.3%.

14:08

המדדים בבורסה עברו להיסחר בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 125 עולה ב-0.2%.

מדד ת"א בנקים מזנק בכ-2% לאחר שנגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ערך פגישה עם מנכ"לי הבנקים בה התבקשו להציע מתווה קונקרטי למתן ריביות על העו"ש.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי , יחד עם נייס ושאר מניות הבנקים- פועלים , מזרחי טפחות ודיסקונט .

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", מדווחת כי 
זכתה במכרז ראשון בנורבגיה להקמת כביש חשמלי אלחוטי, לחישמול מקטע המיועד לרשת תחבורה ציבורית. בהמשך לזכייה במכרז, צפויה החברה לחתום במהלך השבועות הקרובים על הסכם מחייב מול חברת AtB לביצוען של העבודות, אשר צפויות להניב לחברה הכנסות המוערכות בסך של כ-2.8 מיליון ש"ח. 

13:39

המדדים המרכזיים נסחרים ביציבות עם נטייה לירידות שערים. ת"א 35 נסחר סביב רמות הביס ומדד ת"א 125 יורד ב-0.1%.

בגזרת המאקרו, מספר התחלות הבנייה בישראל ירד ב-25% ברבעון הראשון של השנה, לעומת הרבעון הראשון של שנה שעברה. בהסתכלות על התחלות הבנייה במצטבר במהלך השנה האחרונה, נרשמה ירידה של 10.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בשוק המט"ח, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל נחלש ב-0.2% ונסחר סביב 3.60 שקלים ומול האירו, השקל נחלש ב-0.3% תמורת 3.94 שקלים. 

12:12

הבורסה בת"א נסחרת בירידות שערים. ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 יורד בכ-0.8%.

מניות אקרו , קרסו נדלן , משק אנרגיה  ונובולוג  נסחרות בירידות שערים.

מנגד, אנרג'יאן , דלק קבוצה  דיפלומט  ולאומי  נסחרות במגמה חיובית.

11:31

המדדים בבורסה בת"א עברו להיסחר בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, מדד ת"א 125 משיל מערכו 0.2% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים בולטת לחיוב מדד ת"א בנקים שעולה ב-0.6%.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר ב-0.4% ונסחר סביב רמה של 3.61 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.6% ונסחר סביב 3.95 שקלים.

11:12

המדדים המרכזיים בבורסה בת"א נסחרים בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 125 נסחר ביציבות.

בשוק האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות נסחרות הבוקר ביציבות. גם מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה דומה.

חברת קדימהסטם , המפתחת טיפול תאי למחלות ניוון שרירים וסוכרת, מדווחת הבוקר כי קיבלה אישור רישום פטנט ממשרד הפטנטים האמריקאי לטכנולוגיית החברה, המשפרת את איכות הייצור של המוצר התאי IsletRx שבפיתוח לטיפול בסוכרת. 

10:20

המסחר בבורסת ת"א עבר לעליות קלות. ת"א 35 ות"א 125 עולים ב-0.2% ות"א 90 מוסיף 0.4%. מדד הבנקים קופץ ב-1% בהובלת מניות לאומי  ומזרחי טפחות .

הדולר מתחזק בכ-0.6% ועומד כעת על 3.62 שקלים. האירו מוסיף 0.6% גם הוא לשער של 3.96 שקלים.

10:06

יום המסחר נפתח בירידות שערים קלות בבורסה בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א בנקים עולה ב-0.3%.

בולטות לחיוב מניות חג'ג' , אנרג'יאן , דלק קבוצה  ואאורה .

מנגד, בולטות לשלילה ישראל קנדה , שפיר הנדסה , קנון והחברה לישראל .

08:33

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל נחלש ב-0.9% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.8% ונסחר סביב רמה של 3.96 שקלים.

07:48

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, התנודתיות בבורסה המקומית נמשכה בהמשך להצהרותיו של נתניהו בנוגע לחידוש החקיקה המשפטית. המסחר התנהל במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.2%. מדד ת"א מניב חו"ל המשיך במומנטום החיובי, עלה בעוד 1.5% במהלך המסחר והשלים קפיצה של כ-11% מתחילת החודש.

הדקו חגורות: הריבית תעלה עוד, הנדל"ן המסחרי יצלול וכשלי האשראי יתרבו 

מתחילת השנה, מדדי המניות בבורסה עדיין בטריטוריה חיובית, חרף האי-ודאות הפוליטית שמעיבה על השוק המקומי: ת"א-35 עלה ב-0.7% ות"א-90 הוסיף לערכו כ-2.4%. ת"א גז ונפט מוביל את העליות, עם תשואה של כ-18.0%.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי להיפגש הבוקר עם מנכ"לי הבנקים לפגישה דחופה שזימן אמש בסוגיית הריביות על פיקדונות והלוואות. לגלובס נודע כי הנגיד צפוי לדרוש מהבנקים להעניק ריבית על העו"ש, כשנכון להיום יש בחשבונות הציבור שאינם נושאים ריבית יותר מ-500 מיליארד שקל.

לאחר תקופה ארוכה שבה נקשר שמו של צחי נחמיאס בעיקר עם עסקאות לרכישת חברות ונכסים, הוציא איש העסקים לפועל מימוש משמעותי באמצעות חברת הנדל"ן המניב מגה אור שבשליטתו. זאת ככל הידוע לצורך הקטנת המינוף. מגה אור  מכרה נתח של כ-1.5% ממניות חברת המרכזים המסחריים ביג  שברשותה לידי קבוצת הביטוח מגדל תמורת כ-120 מיליון שקל וברווח מוערך של כ-15% על השקעתה.  

בארה"ב לא התקיים מסחר אמש, בשל ה-Juneteenth, יום השחרור מעבדות.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר בירידות קלות.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. מדד הניקיי יורד ב-0.3%, מדד ההנג סנג צולל ב-1.5%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.2% והקוספי יורד ב-0.1%.

הבוקר: הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. כל מה שצריך לדעת 

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו אמש בעליות קלות. האיגרות הממשלתיות השקליות נסחרו ביציבות, לאחר שפתחו את השבוע בעליות שערים חדות. התשואה על אג"ח של ממשלת ישראל ל-10 שנים נסחרה בשפל של חודש, ברמה של 3.63%, לאור ההערכות בשוק כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה בהחלטתו ביולי.

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב נסחרות הבוקר בעליות שערים. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות בסיס ונסחרת סביב 3.80%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה בשיעור דומה ונסחרת סביב 4.74%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שוק המט"ח המקומי פתח את שבוע המסחר אמש בהיחלשות חדה של השקל, לאור הצהרת נתניהו ביום א' כי החקיקה המשפטית תחודש השבוע. השקל צלל מול הדולר בכ-1.5% במהלך המסחר, ונסחר סביב רמה של 3.61 שקלים. גם מול האירו השקל נחלש בשיעור דומה, ונסחר סביב רמה של 3.94 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, הסביר כי המתיחות הפוליטית כלפי הרפורמה המשפטית אינה הסיבה המרכזית להיחלשות השקל. "לא מן הנמנע שהפיחות משקף את המתיחות מול ארה"ב בימים האחרונים".

הוא מוסיף כי דוח קרן המטבע הבינלאומית מגדיר את הסיכון הפוליטי כגורם העיקרי שמסכן את כלכלת ישראל. מנחם מסביר, כי "המצב כעת, של תנודתיות חדה לכאן או לכאן בשוק המט"ח, הוא 'הנורמלי החדש'". מנחם צופה שהרעש בשוק ישפיע בעוד כחודש על החלטת הריבית של בנק ישראל.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מתחזק מול האירו והליט"ש ב-0.1%. במקביל, הדולר נחלש מול הין ב-0.1%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות שערים קלות. מחיר חבית נפט מסוג WTI יורד בכ-0.5% ונסחר סביב 71 דולר לחבית. מחיר חבית מסוג ברנט יורד ב-0.2% ונסחר סביב 76 דולר.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, התייחס בסקירתו לתנודות במחירי הנפט: "ירידת מחיר הנפט נעצרה בשבוע האחרון, לאחר שבשבוע הקודם מחיר הנפט ירד למרות ההחלטה של ערב הסעודית לקצץ את תפוקת הנפט שלה בחודש יולי במיליון חביות ביום, ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה לכ-76.15 דולרים לחבית. הצעד של ערב הסעודית בא בהמשך לאיתותים מוקדמים לגבי התערבות בשוק הנפט, זאת במידה שמגמת הירידה במחיר הנפט תימשך".

עוד מוסיף בפמן: "כמו כן, נציין שבסין חלה הנפקה של מכסות גדולות ליבוא נפט אשר עשויות לסייע לביקושים הגלובליים המצרפיים".

4. מאקרו

אמש פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני כוח האדם לחודש מאי. מהנתונים עולה כי רמת האבטלה בישראל נותרה במאי ללא שינוי, בהשוואה לחודש הקודם, ברמה של 3.6%. אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה נשמר גם הוא, ועמד על 61.8%.

היום צפויים להתפרסם נתוני התחלות הבנייה לרבעון הראשון של השנה בישראל, התחלות הבנייה בארה"ב לחודש מאי ומדד המחירים ליצרן בגרמניה. 

5. תחזית

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים של בנק הפועלים, מתייחס בסקירתו לתחזית הבנק למתווה הריבית של בנק ישראל. "עצירת רצף העלאות הריבית בארה"ב, ההפתעה כלפי מטה במדד מאי והתגברות הנתונים המעידים על היחלשות הצריכה הפרטית בישראל, תומכים בהערכתנו כי בנק ישראל יותיר את הריבית ביולי על כנה", הוא כותב.

לדבריו, "טרם פרסום מדד המחירים לצרכן בישראל, השוק תמחר העלאת ריבית ביולי בהסתברות של כ-60% , אך נכון לשישי בבוקר, השוק תמחר הסתברות של כ-100% לכך שהריבית תיוותר ללא שינוי בשתי הפגישות הקרובות - ביולי ובספטמבר."