הגבלת עילת הסבירות תקודם ע"י הקואליציה כבר ביום רביעי הקרוב

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן פרסם את נוסח החוק לפי בית המשפט לא יוכל להתערב בסבירות ההחלטה של הממשלה, שרים ונבחרי ציבור • מוקדם יותר, הנשיא יצחק הרצוג הבהיר כי הוא עדיין סבור כי הידברות היא הדרך הנכונה ביותר למדינה, וכי בשיחות בבית הנשיא לא הושגו הסכמות כלשהן

יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הקואליציה תקדם את הגבלת עילת הסבירות כבר ביום רביעי הקרוב בוועדת החוקה. שמחה רוטמן יו"ר הוועדה פרסם הערב (ב') את נוסח החוק המוצע, ולפיו בית המשפט לא יוכל להתערב בסבירות ההחלטה של הממשלה, שרים ונבחרי ציבור.

מוקדם יותר היום הבהיר הנשיא יצחק הרצוג כי הידברות בנושא המשפטי היא "הפתרון הנכון ביותר למדינת ישראל", וכי בשיחות בבית הנשיא לא הוצעו טיוטות חוק. הנשיא ציין עוד כי "חשוב לי להדגיש כי בשיחות שהתקיימו תחת חסותי לא הועברו טיוטות מחייבות מטעם בית הנשיא למי מן הצדדים ומובן שלא הושגו הסכמות מלאות באף נושא. אני ממליץ שלא לפגוע בהגינות וביושרה של התהליך.

"מטבע הדברים הועלו רעיונות הן בדיונים הפנימיים והן בציבור הכללי בנוגע לנושאים שעל הפרק אך הם טרם התגבשו לכדי הבנות וסיכומים כלשהם. אני סבור שניתן להגיע להסכמות, וכי גם נושאי ליבה אפשר ליישב בשיח ודרכי שלום. כך אנחנו צריכים לנהוג כלפי העתיד המשותף שלנו. אני מאמין שרוב גדול בציבור רוצה בכך".

נזכיר כי אתמול (א'), ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בפתח ישיבת הממשלה כי הוא מתכוון להתחיל לקדם השבוע את הרפורמה המשפטית.

לדברי ראש הממשלה, "מה שהוכח בשבוע שעבר זה שבעצם היה מצג שווא של כביכול הידברות, אבל נתנו חודש ועוד חודש ואז שלושה חודשים. הנציגים של האופוזיציה לא הסכימו להבנה המינימלית. הכוונה שלהם הייתה מריחת זמן, למסמס כל תיקון, בשעה שרוב גדול בציבור היום מבין שצריך לעשות תיקונים במערכת המשפט. לכן אנחנו נתכנס השבוע ונתחיל בצעדים מעשיים. נעשה אותם באופן מדוד, אחראי, אבל בהתאם למנדט שקיבלנו".

הודעת נתניהו הגיעה לאחר שיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע כי נציגי האופוזיציה לא ישובו לשיחות ההידברות בבית הנשיא בנוגע לרפורמה המשפטית, אחרי שנתניהו הביא לדחיית ההצבעה על נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, וניסה להביא לכך שלא תיבחר נציגת אופוזיציה. המשמעות של דחיית בחירת נציג הקואליציה בחודש היא דחייה בהקמת הוועדה לבחירת שופטים.

מיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נמסר בתגובה: "מה שהקואליציה מביאה ביום רביעי לוועדה של רוטמן - זו כניעה מוחלטת של נתניהו ליריב לוין וחבורתו. זו ההפיכה המשטרית על מלא: ריסוק הדמוקרטיה, ריסוק בית המשפט העליון והפעם הם גם הולכים על היועצת המשפטית לממשלה. כל זה יוביל לפגיעה אנושה בכלכלה, סיכון הביטחון הישראלי, הרס יחסי החוץ שלנו. אנחנו נהיה שם - במליאה, בכנסת, ברחובות המדינה".