הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה בת"א; המדדים המובילים איבדו יותר מ-1%

מדד ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 צלל ב-1.3% • ירידות באירופה ובארה"ב • השקל המשיך לאבד גובה מול הדולר והאירו • עליות קלות בחוזים על הנפט

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:32

נעילה שלילית בבורסה. לקראת סוף יום המסחר התחזקו ירידות השערים במדדים המרכזיים. ת"א 35 ירד ב-1.2% ות"א 125 ננעל בשיעור דומה. בלט לשלילה מדד ת"א מניב אשר איבד מערכו כ-2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות דניה סיבוס , אופקו הלת' , לייבפרסון , וסאמיט .

מנגד, בלטו לשלילה ג'י סיטי , נייס , נכסים ובנין  וסלקום .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו ביציבות. מדד תל גוב- שקלי 10 + עלה ב-0.2%.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר ב-0.5% ונסחר סביב 3.62 שקלים. השקל נחלש מול הדולר ב-0.7% ונסחר סביב 3.96 שקלים.


17:00

הירידות בבורסת ת"א מתחזקות. מדד ת"א 35 ות"א 125 מאבדים יותר מ-1% ות"א 90 נופל ב-1.2%. 

הממונה על התחרות שוקלת להטיל על שטראוס  עיצום כספי בסך 111 מיליון שקל בכפוף לשימוע. הממונה על התחרות הודיעה על כוונתה לקבוע, בכפוף לשימוע, כי שטראוס ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל בניגוד לחוק התחרות הכלכלית. על משק ויילר עשוי להיות מוטל עיצום בסך 1.5 מיליון שקל. כמו כן הודיעה הממונה על התחרות כי על הטלת קנסות על נושאי משרה בכירים בחברות.

16:02

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.8%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי יחד עם פועלים , עזריאלי קבוצה  ונייס .

חברת בריינסוויי , העוסקת במחקר ופיתוח של מכשיר רפואי לטיפול בהפרעות בתפקודי המוח, מדווחת היום על התרחבות של הפלטפורמה הטכנולוגית שלה עם הזמנה משמעותית של 30 מערכות Deep TMS™ חדשות, לטיפול בדיכאון מאז'ורי (MDD), על ידי רשת קליניקות גדולה המתמחה בטיפולי TMS במערב ומרכז ארה"ב. חלק מהמערכות שהוזמנו כוללות גם את סליל H7 אשר יאפשר טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

15:10

ירידות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לירידה של כ-0.2% ואילו ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.5%. 

נכסים ובנין  צונחת ב-5%, מגה אור  ב-4% ואלוני חץ  בכ-3%. עוד בולטות בירידות מבנה , נייס, פז נפט , אנרג'יקס, ורידיס ואמות.

מניית חברת בול מסחר  מתרסקת ביותר מ-40% ושתי סדרות האג"ח שלה צונחות בעשרות אחוזים במקביל, לאחר שהחברה הודיעה כי היא מתכוונת לפעול לגיבוש הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה. 

14:07

מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.2% ואילו ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.1%. מדד הבנקים מטפס ב-1.2% ומנגד מדדי הקלינטק ומניב ישראל רושמים ירידות קלות.

בשוק המט"ח שינוי מגמה. הדולר נחלש כעת בכ-0.2% ונסחר סביב 3.60 שקלים והאירו יורד בשיעור דומה ונסחר סביב 3.93 שקלים.

12:45

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.4% ואילו ת"א 90 עבר לירידה מזערית. מדד הבנקים מטפס ב-1.4%.

בשוק האג"ח רושמים מדדי התל בונד הקונצרניים עליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רושמות עליות של 0.2%-0.3%.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, כותב בתגובה לנתוני האינפלציה של חודש מאי בבריטניה, שפורסמו מוקדם יותר היום, כי "עלו הסיכויים לכך שה-MPC (הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי של אנגליה) תעלה את הריבית ב-0.5% ל-5.00% בפגישה מחר ולא ב-0.25% כפי שהיה צפוי קודם לכן. האינפלציה לא ירדה בהתאם לציפיות ונותרה ללא שינוי ברמה של 8.7% ב-12 החודשים האחרונים".

לדבריו, "החשש הגדול יותר נוגע לכך שאינפלציית הליבה עלתה שוב, והגיעה לשיא של 31 שנים של 7.1% ב-12 החודשים האחרונים. זה מבדל את בריטניה מכלכלות מתקדמות אחרות, כולל גוש האירו וארה"ב, שבהן אינפלציית הליבה החלה לרדת. נראה שהאינפלציה השפיעה על שוק העבודה וקביעת השכר במידה רבה יותר בבריטניה מאשר במקומות אחרים". 

11:36

עליות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.5% ות"א 90 עבר לעלייה של כ-0.1%. מדד הבנקים בולט בעלייה של כ-1.1%.

עליות בולטות רושמות פריון נטוורק , יוחננוף , אורמד, הפניקס , פועלים  ושפיר.

חברת קנבוטק  העוסקת, בין היתר, בפיתוח מוצרי אונקולוגיה אינטגרטיבית לתחום הסרטן דיווחה הבוקר על גיוס של 250,000 דולר ממשקיעים אמריקאים. לפי קנבוטק, הגיוס צפוי לתמוך בפעילות האונקולוגיה האינטגרטיבית של החברה בקליפורניה ולהבטיח מכירות כבר בשנת 2023. לפני כשבוע פרסמה החברה מצגת משקיעים ובה יעד לטיפול בכ-200 חולים אונקולוגיים עד סוף שנת 2023, בעלות חודשית של כ-1,000 דולר למטופל.

10:50

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 שומר על יציבות ואילו ת"א 90 יורד בשיעור של כ-0.2%.

חברת טורבוג'ן , המפתחת מיקרו-טורבינה רב-דלקית לייצור חשמל עצמי, דיווחה הבוקר כי קיבלה אישור לרישום פטנט נוסף ממשרד הפטנטים וסימני המסחר של ארה"ב. הפטנט שהינו בבעלות החברה, כולל מערכת סגורה המיועדת לחימום וקירור באמצעות החום השיורי של הטורבינה וכן מערכת דחיסה לשם העלאת לחץ גז טבעי להזנת תא השריפה. האישור הנוכחי מצטרף לאישור קודם של פטנט במערכת הקירור של המיקרו-טורבינה שקיבלה החברה. 

חברת אלקטרה פאוור  (לשעבר סופרגז) מדווחת היום כי היא קיבלה הודעת זכיה לפיה, ועדת המכרזים של משרד האנרגיה והתשתיות, החליטה לקבל את בקשתה לקבלת מענק להקמת תחנות תדלוק ניידות וקבועות בגז טבעי דחוס, זאת במסגרת הליך קול קורא בדבר מתן מענקים להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס והצטיידות בכלי רכב המונעים בגז טבעי דחוס. סכום המענק הכולל עומד על כ-27 מיליון שקל עבור 12 תחנות תדלוק, כאשר להערכת החברה, סך ההשקעה המצרפית בגינן יסתכם בכ-55 מיליון שקל.

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.1% ואילו ת"א 90 יורד בשיעור מזערי.

עליות בולטות רושמות אלביט מערכות , אופקו , נובה  ואורמת.

מנגד, ירידות בולטות רושמות בין השאר נייס, נכסים ובנין  ופוקס .

אלביט מערכות דיווחה הבוקר כי קיבלה הזמנה להספקת ציוד לצבא רומניה בהיקף של כ-180 מיליון דולר. 

חברת מנועי בית שמש  דיווחה היום על חתימת שני הסכמי מסגרת מול לקוחות קיימים, חברות מובילות בעולם בתחום המנועים התעופתיים, במהלך פגישות שהתקיימו בסלון האווירי בפריס. במסגרת ההסכם הראשון מנועי בית שמש תפתח ותייצר חלקים לאחת מתוכניות המנועים בעולם התעופה לתקופה של כ-10 שנים. ההסכם השני הינו הסכם קיים, שחודש ל-10 שנים נוספות ובמסגרתו תמשיך החברה לספק ללקוח פריטים לתוכניות מנועים קיימות, גם הוא במסגרת מגזר החלקים של החברה. להערכת החברה, ההכנסות הצפויות כתוצאה משני ההסכמים מוערכות בכ- 90 מיליון דולר (כ-73 מיליון דולר בגין ההסכם הראשון וכ- 17 מיליון דולר בגין ההסכם השני).

09:00

מאקרו בריטניה: מדד המחירים לצרכן רשם בחודש מאי עלייה של 0.7% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.5%. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד עלייה של 8.7%, ללא שינוי לעומת אפריל ומעל הצפי ל-8.4% במאי. מדד הליבה עלה ב-0.8% במאי, לעומת צפי לעלייה של 0.6%, וב-12 החודשים האחרונים רשם המדד עלייה של 7.1% מעל הצפי ל-6.8%.

08:33

השקל ממשיך לאבד גובה מול הדולר והאירו, בפתיחת יום המסחר בשוק המט"ח. הדולר מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.62 שקלים והאירו עולה בכ-0.2% ונסחר סביב 3.95 שקלים.

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת, לאחר שאתמול נרשמה נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בעלייה של 0.1% ואילו ת"א 90 רשם ירידה של 0.6%. מדד מניות הבנקים בלט בעלייה של 1.7% ואילו מדד הביומד נסוג בכ-1.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל. 

החוזים העתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים ביציבות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות -  מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.1%, מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-0.4% והדאו ג'ונס נסוג בכ-0.7%. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס לעליות שנרשמו בשבועות האחרונים בוול סטריט ומסביר: "המניות ממשיכות בראלי, כאשר יותר חברות מצטרפות למגמה. שיעור החברות במדד S&P 500 שהגיעו לשיא של השנה האחרונה עלה לכ-10%, הגבוה מאז אפריל 2022. כפי שקורה לעיתים בשווקים, אופטימיות קצת מוגזמת החליפה פסימיות עמוקה. להערכתנו, זה עשוי להוביל לתיקון, אך אסטרטגית, אנו ממשיכים לצפות לכיוון חיובי במניות".

● לא על ה-S&P 500 לבדו: כך ניתן להיחשף למסלולי השקעה שהיכו את המדדים 

מרבית בורסות אסיה רושמות ירידות היום, בהובלת מדד ההנג סנג שנסוג ב-1.9%. הקוספי יורד ב-0.6% ואילו מדד הניקיי בטוקיו רושם עלייה קלה. 

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. אנרג'יאן בולטת עם פער שלילי של כ-2% ונייס  עם 2.5% ומנגד לייבפרסון  עם פער חיובי של כ-3% ואופקו עם 3.6%.

● קצרים בכסף: הראלי במניות בארה"ב עלה לשורטיסטים 120 מיליארד דולר 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו אתמול עליות קלות. גם מדדי התל בונד הקונצרניים עלו ב-0.2%-0.3%. 

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב רשמו ירידות אתמול. התשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה בכ-5 נקודות בסיס ל-3.72% והתשואה על האג"ח לשנתיים ירדה ב-4 נקודות לכ-4.67%. כעת נרשמת מגמה מעורבת עם נטייה קלה לעלייה בתשואות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש ב-0.4% מול הדולר במהלך המסחר אתמול, ונסחר סביב רמה של 3.61 שקלים לדולר. מתחילת השנה, השקל פוחת מול הדולר בשיעור של כ-3%.

בשוק הפורקס העולמי הדולר נסחר כעת ביציבות מול האירו והליש"ט ומתחזק בכ-0.2% מול הין היפני והיואן הסיני.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסבירים שלמרות היחלשות המטבע המקומי, להערכתם הגורמים הבסיסיים דווקא ממשיכים לתמוך בשקל: "חשבון הסחורות והשירותים נותר יציב, עם עודף של 3.7 מיליארד דולר, זאת בדומה לרמת העודף מאז הרבעון השני ב-2022. לפי נתוני סחר החוץ החיוביים באפריל-מאי, יתכן אף שיפור מסוים בחשבון השוטף ברבעון השני. ההשקעות הריאליות נטו הגיעו ל-2.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון ורשמו גידול לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אנו מניחים המשך ייסוף מתון בשקל לרמה של 3.49 שקלים לדולר שנה קדימה".

בשוק הסחורות, החוזים הנפט נסחרו אתמול בירידות של 1%-2% וכעת הם רושמים עליות קלות. מחיר חבית נפט מסוג WTI נסחר סביב 71.5 דולר ומחיר חבית מסוג ברנט סביב 76 דולר. הזהב יציב סביב 1,950 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נמשך המומנטום החיובי. הביטקוין עולה בעוד כ-3% ונסחר סביב 28,700 דולר והאת'ריום עולה בכ-2% ל-1,812 דולר. 

4. מאקרו

בבריטניה יתפרסם היום ב-9 בבוקר שעון ישראל מדד המחירים לצרכן, שצפוי לרשום ירידה מרמה שנתית של 8.7% באפריל ל-8.4% במאי. עוד היום תחל העדות של יו"ר הפד פאוול בפני ועדות הבנקאות והפיננסים בקונגרס (תימשך היום ומחר).

מחר הבנק המרכזי בבריטניה יפרסם את החלטת הריבית שלו (צפי לעלייה מ-4.5% ל-4.75%) וביום שישי יתפרסמו מדדי מנהלי הרכש באוסטרליה, יפן, אירופה וארה"ב.

● להבין את הבינה: מהפכת ה־AI תגיע לכל תחום בחיינו, איך נתגונן וגם נרוויח 

בסין, הבנק המרכזי הוריד אתמול בבוקר את הריבית ב-0.1% לרמה של 3.55%. רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין כי "הורדת הריבית בסין אומנם הייתה צנועה (מ-3.65% ל-3.55%) ולא הפתיעה, אך יש לה חשיבות רבה לכלכלת הענק ולשאר העולם. ראשית, זו הורדה ראשונה של ריבית הבנצ'מרק לאחר עשרה חודשים, וקדמו לה בשבוע שעבר הפחתות של ריביות נוספות במדינה. שנית, מדובר בניסיון לאושש את הסביבה המימונית של החברות הגדולות במדינה, ובראשן חברות הטכנולוגיה. שלישית, האינפלציה בסין נמוכה מדי. היא ירדה ל-0.1% בחודש אפריל - רמתה הנמוכה ביותר ב-26 השנים האחרונות - ובחודש מאי טיפסה ל-0.2% בלבד. כל עוד האינפלציה נמוכה מדי, סביר להניח כי הריבית תמשיך לרדת".

5. תחזית

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של הפניקס, מציין בסקירה שפרסם כי "מספר מדדים להערכת מידת החמדנות/פחד בשוק המניות בארה"ב מאותתים כעת על חמדנות גבוהה מאד, מה שמעלה את החשש לתמחור יתר. אחד מהם הוא מדד הפחד של CNN שמשקלל שבעה אינדיקטורים שונים של התנהגות המניות: תנופת השוק, חוזק מחיר המניה, רוחב מחיר המניה, אופציות מכר וקניה, ביקוש לאג"ח זבל, תנודתיות בשוק וביקוש למקלט בטוח. המדד בוחן עד כמה האינדיקטורים האלה חורגים מהממוצעים שלהם בהשוואה לבידול ההיסטורי ונותן לכל אחד ציון מ-0 עד 100, כאשר 100 מייצג חמדנות מקסימלית ו-0 מסמל פחד מרבי. היום אנחנו ב-82".

עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר של הראל, התייחס לגורמים שישפיעו על החלטת הריבית של בנק ישראל בחודש יולי: "לאחר שבמדד אפריל נרשמה הפתעה כלפי מעלה, במאי המצב הפוך, כאשר מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בלבד (התחזית הייתה ל-0.5%). מבחינתנו, ההפתעה המרכזית היא בעלייה נמוכה מהצפי במחירי ההלבשה-הנעלה לצד יציבות מפתיעה במדד המזון.

"המדד המפתיע, לצד החלטת הפד שלא להעלות את הריבית, מרחיקים להערכתנו גם את עליית הריבית בארץ. ההתפתחויות בשער החליפין עד למועד ההחלטה יהוו גורם משמעותי בהחלטה", כותב קליין.