רפאל | בלעדי

רפאל תחלק לעובדים בונוסים של 60 מיליון שקל, יותר מהרווח הנקי השנתי

הבונוסים הפכו לזירת התגוששות בין מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, שהתנגדה למהלך שלא עומד בכללי הרשות, לשר דודי אמסלם שדרש ממנה לאשר אותו

יובל שטייניץ / צילום: יוסי זמיר
יובל שטייניץ / צילום: יוסי זמיר

דירקטוריון רפאל אישר לאחרונה תשלום בונוס של יותר מ־60 מיליון שקל לעובדי החברה על שנת 2022, כך נודע לגלובס. מדובר בבונוס חריג, בסכום גבוה יותר מהרווח הנקי של החברה באותה השנה וכזה שלא עומד בכללי רשות החברות הממשלתיות.

ברפאל טענו בזמן אמת כי שילמו באותה השנה מיסוי על "רווחים כלואים" במבצע של רשות המסים ואלו הקטינו את הרווח שלהם - ולכן זה לגיטימי. אלא שהתשובה לא ריצתה את רשות החברות שהתנגדה. אז, שלפו ברפאל אישור שקיבלו לנושא על ידי רכז ברשות החברות - עוד בטרם מינויה של המנהלת מיכל רוזנבוים, והבונוס אושר בכפוף לתנאים.

בדרך לריבית על העו"ש? זה מה שדרש הנגיד בפגישה הדחופה עם מנכ"לי הבנקים
1.3 מיליארד שקל רווח: נחשפים הפרטים על עסקת הענק של עזריאלי

רוזנבוים סירבה להתיישר

יו"ר רפאל ד"ר יובל שטייניץ, שמונה לתפקיד באפריל, הגיב לאחרונה להחלטתה של רוזנבוים בזעם. הוא החליט לפנות לשר לשיתוף פעולה אזורי שאמון בממשלה הנוכחית גם על רשות החברות, דודי אמסלם.

ישיבת הממשלה השבועית, 2.4 / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ
 ישיבת הממשלה השבועית, 2.4 / צילום: אוליביה פיטוסי-הארץ

בהמשך, הסוגיה הזו הפכה לאחת מאלו שהגבירו את המתיחות בין השר אמסלם לבין מנהלת רשות החברות, והובילו לשיחה הקשה בין השניים ביום שני. זאת, משום שרוזנבוים סירבה להתיישר עם דרישות השר. הדבר הצטרף למחלוקות נוספות שהיו בין השניים בסוגיות כמו הדחת יו"ר דואר ישראל ומנכ"ל הרכבת.

בסופו של דבר, רשות החברות נאלצה לאשר את הבונוסים בשל אותו היתר ישן, עוד בטרם מינויה של רוזנבוים. אולם, האישור ניתן בכפוף לכך שהבונוס אכן יהיה חד פעמי ולא יהיו בונוסים נוספים בהיקפים כאלה.

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי
 מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי

רוזנבוים גם דרשה בתמורה כי יבוטל ההסדר שמאפשר לחברה לא לשלם דיבידנד מלא בשל ההחרגה מחוק עידוד השקעות הון והיא תשלם דיבידנד מהשקל הראשון. כמו כן, דרשה כי רפאל תתחייב להסדיר את נושא הגבלת כהונת הבכירים - לאחר שעד כה לא מילאה אחרי חוזר רשות החברות. לבסוף הוחלט כי את סוגיית הדיבידנד תידרש החברה להסדיר עד סוף השנה.

את שנת 2022, סיימה רפאל עם מכירות בהיקף של כ־11.6 מיליארד שקלים, ורווח נקי, כולל מס מיוחד בגין רווחים כלואים משנים קודמות, בסך כ־53 מיליון שקל - כ־9.7 מיליון שקל פחות מהיקף הבונוסים לעובדים.

"שנת שיא במכירות"

נזכיר כי השבוע נחשף בגלובס שרשות החברות הממשלתיות פתחה בבדיקה בנוגע לרכישה של יצרנית המל"טים אירונאוטיקס ע"י רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו. בשנת 2019 רפאל וסטולרו רכשו את יצרנית המל"טים אירונאוטיקס תמורת 850 מיליון שקל. בטרם מימוש רכישת אירונאוטיקס, המעורבות של סטולרו בעסקה עוררה תמיהה מלכתחילה משום ששמו נקשר עם עסקאות בשלדים בורסאיים.

במרץ האחרון נודע כי מומשה אופציה בחוזה המקורי שבמסגרתה רפאל רכשה את חלקו של סטולרו באירונאוטיקס, והשותפות צפויה להסתיים בספטמבר. כעת, מתבצעת הערכת שווי שבוחנת את שוויה של אירונאוטיקס, ולפיה ייקבע את הסכום שתידרש רפאל לשלם.

מרפאל נמסר: "ב־2022, כחלק מראייה ארוכת טווח, רפאל שילמה למדינה מס מיוחד בגין 'רווחים כלואים' בסך 450 מיליון שקל. שנת 2022 היתה שנת שיא במכירות והזמנות ברפאל, הרווח הנקי ב־2022 היה 503 מיליון שקל. על מנת שעובדי החברה לא ייפגעו מהמהלך, סוכם בתחילת 2022 עם הנהלת רשות החברות, שהרפרנס לחלוקת הרווחים לעובדים יהיה הרווח הנקי מנוטרל מהמס המיוחד, ולכן אישרו הדירקטוריון ורשות החברות את חלוקת הבונוס".

מרשות החברות הממשלתיות נמסר: "האישור החריג התקבל לפני שמנהלת הרשות נכנסה לתפקידה. משנכנסה לתפקידה, דרשה מנהלת הרשות שורה ארוכה של תנאים מתלים כתנאי להחלטה. הרשות תמשיך לקדם התנהלות עפי אמות מידה עסקיות הנהוגות במשק, על מנת לשרת את הציבור בישראל".